קונסורציום בהשתתפות הטכניון מפתח "שוטר תנועה" של לוויינים בחלל עבור גלילאו

הצפיפות בחלל גדלה ולכן יש צורך בניווט לוויינים מדויק; המערכת שמפתחים חוקרי הטכניון מגיעה לדיוק של סנטימטרים בודדים

קונסורציום בהשתתפות הטכניון משתתף בפרויקט גלילאו (מערכת לוויינים לניווט גלובאלי של האיחוד האירופי). זהו הקונסורציום היחיד שזכה עד כה להשתתף בפרויקט בתחום המדעי.

"הצפיפות בחלל גדלה, תנועת הלוויינים רבה ומתעצמת, ולכן יש צורך ב'שוטר תנועה' שימנע התנגשות בין לוויינים בחלל", מסביר ד"ר פיני גורפיל מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון, המשתתף בפרוייקט גלילאו. "אנו מפתחים תוכנה למקלט של גלילאו אשר תאסוף אינפורמציה מכל לוויין ולוויין ותדע לחשב את מיקומו ואת מהירותו היחסית, בדיוק של סנטימטרים בודדים. המערכת תפעיל ותכוון את הלוויינים באופן אוטומטי. בנוסף, המערכת תאפשר למספר לוויינים לעבוד בשיתוף פעולה (טיסת מבנה)".

מינהלת גלילאו פילחה את שוק הצרכנים: הנישה המסחרית, הנישה לשימושים אזרחיים (כגון חילוץ והצלה, בקרת תעבורה אווירית) והנישה המדעית. הקונסורציום בהשתתפות הטכניון הוא היחיד שפועל בנישה המדעית. משתתפים בו גם אוניברסיטת צ'למרס משוודיה, מכון המחקר של האקדמיה הצ'כית למדעים, מטאופיס (המכון המטאורולוגי המלכותי הבריטי), החברות סטרלאב ואטוס אוריג'ין מספרד ואינפרמר – מכון מחקר אוקינוגרפי מצרפת.

פרויקט גלילאו הוא למעשה ה-GPS האירופי, המתחייב לשירות חינם וזמין כל העת. הלוויין הראשון שוגר במסגרת הפרויקט בחודש דצמבר 2005 מקזחסטן. האירופים טוענים כי הדיוק של הגלילאו יהיה רב יותר מאשר הדיוק של ה-GPS האמריקני, הכיסוי בצפון כדור-הארץ יהיה משופר וחיווי המיקום של המשתמש יהיה אמין יותר. בסופו של תהליך יכלול גלילאו 30 לוויינים בשלושה מסלולים (עשרה לוויינים בכל מסלול), ועלותו תסתכם במליארדי יורו.

ההשתתפות בנישה המדעית של הפרויקט מתאפשרת לאחר זכייה בתחרות שעושה מינהלת גלילאו, ועד כה זכה בה רק הקונסורציום בהשתתפות הטכניון.

 

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>

© האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל  www.aerospace.org.il