ב י ע ף ביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

חוברת מס' 88

ביעף 88

קיץ תשס"א – 2001 (2)

 

בתוכן:

חדשות ביעף

 חיל האוויר

 - מטוסי F-15I רעם במפגן אווירי בבריטניה

 - ראמים נוספים לטייסת הבינלאומית (בואינג 707)

 - יירכשו 52 מטוסי F-16I סופה נוספים

 - הוזמנו מסוקי אפאצ'י לונגבו חדשים

 - תוקם טייסת ינשופים שנייה

 - נמכרו כלי-טיס ישנים (להטוט, כפיר, עיט)

 - חיל האוויר מתריע על בטיחות הטיסה בשדה דב

 מטוסים חדשים בישראל

 - ססנה 414, ססנה R182 סקאיליין RG, גיילס G-200, יורולה ג'ט פוקס 97

 חברות תעופה ישראליות

 - אל-על, ישראייר, ארקיע, ג.ד. ג'ט, כים-ניר

 חברות תעופה זרות

 - דלתא אייר ליינס, UPS, TWA

 ישראל בחלל

 - יורחב שיתוף הפעולה עם נאס"א

 - לוויין ארוס שני הוזמן ממפעל מבת של התע"א

 - הוקם פורום סטודנטים לקידום החלל בישראל

 שחזור טיסה היסטורית

 - חיל האוויר הטורקי שחזר טיסה היסטורית לארץ-ישראל שבוצעה ב- 1914.

למעלה

הסלון האווירי בפאריס 2001 - התצוגה הישראלית בסלון פאריס

ישראל חזרה והופיעה בסלון האווירי בפאריס כמעצמה של ממש, היכולה להציע מגוון עשיר ביותר של מוצרים, מערכות ושירותים בתחומי התעופה והחלל. באופן כללי, התצוגה הפעם דמתה מאוד לזו שלפני שנתיים, אבל בחינה מקרוב של המוצגים מגלה מספר חידושים מעניינים. סקירתו המפורטת של יהודה בורוביק, במלל ובצילומים.

בסקירה: רפא"ל חושפת את הטיל דרבי, מטוסים ומסוקים מושבחים, כלי-טיס בלתי-מאוישים, גלקסי ואסטרה מופיעים כמטוסי גולפסטרים.

למעלה

ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם:

כנף רננים, מאת אורי ירום, משרד הביטחון – ההוצאה לאור.

סופה בשמי עיראק, מאת תומס קיני ואליוט כהן, הוצאת מערכות.

Middle East Military Balance 2000-2001, בעריכת שי פלדמן ויפתח שפיר, מרכז יפה למחקרים אסטרטגיים, אוניברסיטת תל-אביב.

The IAF Aircraft Series, by Amos Dor - Mystere IVA, Super Myster B2, Meteor

Arab-Israeli Air Wars 1947-82, by Shlomo Aloni

The X-Planes: X-1 to X-45, by Jay Miller

Soviet X-Planes, by Yefim Gordon and Bill Gunston

Russia in Space - The Failes Frontier?, by Brian Harvey

למעלה

מטוסי תובלה של חיל האוויר - דוגלאס C-47 דקוטה

חיל האוויר נפרד ב- 30 בינואר ממטוס הדקוטה, אחרי קרוב ל- 53 שנות שירות רצופות. הטקס, שנערך בבסיס טייסות התובלה בלוד, היה יחיד מסוגו; חיל האוויר נוהג לקיים טקסי פרידה לרגל פרישת אנשים, סגירת טייסות, יציאה מבסיסים וכדומה, אבל מעולם לא התקיים טקס פרידה ממטוס. אולם הדקוטה היא הרי משהו מיוחד - המטוס שהאריך ימים יותר מכל כלי-טיס אחר בחיל האוויר, אשר הופעל באורח סדיר וברציפות ממלחמת העצמאות ועד ימינו אלה.

את סיפור תולדות פיתוחם של ה- DC-3 (הדגם האזרחי) וה- C-47 (הדגם הצבאי) הבאנו בכתבה "המטוס שאיננו מזדקן", אשר פורסמה בחוברת "ביעף" מס' 50 בשנת 1984. 17 שנים לאחר מכן, עדיין ניתן למצוא עשרות מטוסי דקוטה בשירות אזרחי וצבאי ברחבי העולם, והדבר נותן יתר תוקף למשפט הפותח של אותה כתבה: "ה- DC-3 הוא אחד מפלאי התעופה".

באותה חוברת נכלל גם סיפור הפעלתם של מטוסי הדקוטה בישראל. מכיוון שבמשך השנים שחלפו מאז הצלחנו לחשוף מידע נוסף רב על רכישת המטוסים והפעלתם בחיל האוויר, שבחלקו סותר פרטים שפורסמו באותה כתבה מוקדמת, אנו חוזרים ופורסים כאן את הסיפור המלא. בגלל אורך היריעה, חילקנו את הכתבה לשני חלקים. החלק הראשון מכסה את תקופת מלחמת העצמאות והמחצית הראשונה של שנות החמישים. ההמשך יובא בחוברת הבאה.

למעלה