להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
חורף תשס"ה – סוף 2004
בתוכן:
חופיות במקום פשושים - מטוסי ביצ'קראפט A36 בוננזה מחליפים את הטרינידד
חיל האוויר רוכש מטוסי צופית נוספים
מטוסים שהוצאו משירות מוצעים למכירה
טרמינל 3 החדש פתח את שעריו ושרווליו
אל-על, קא"ל, ריי תעופה, גשר אווירי, Aeropower, כים-ניר
עוד מסוקים למשטרת ישראל
מטוס הגלקסי ה-100 נמסר לגאלפסטרים
התע"א תשתתף בפיתוח מטוס אימון מתקדם - ATG Javelin AJT
משגר הלוויינים שביט נכשל בניסיון שיגור אופק 6
DHL חנכה קו לישראל
תערוכת התעופה והחלל הבינלאומית בפארנבורו שבבריטניה שקעה לשפל של כל הזמנים. מספר המטוסים שהוצגו על הקרקע ובאוויר היה זעום, נחשפו רק מעט חידושים, הקהל היה דליל יחסית והאווירה הייתה שקטה מדי. את אותה מגמה זיהינו כבר לפני שנתיים. ובכל זאת, אנו ממשיכים להגיע לפארנבורו, אולי מתוך אינרציה, או בגלל שאנו שומרים לאירוע חסד נעורים. גם המארגנים החלו כבר לפקפק, האם יש עתיד לפארנבורו במתכונת הנוכחית. נראה בעוד שנתיים.
יהודה בורוביק מדווח על מאפייני התערוכה ועל החידושים שנראו בה על פני 8 עמודים, כולל שני עמודי צילומים בצבע מהמפגן לציון 100 שנה לחברת רולס-רויס. בין המטוסים החדשים שנסקרים בכתבה: אמבראר 190, בומבארדייה גלובל 5000, ביצ'קראפט 3000 / T-6B, מטוס התדלוק המוסב KDC-10, וסקירה על החידושים בתחום הכטב"מים.
התצוגה האווירית השנתית באושקוש עמדה בסימן שתי התפתחויות חשובות, האחת בתעופה הקלה והשנייה בתעופת הפנאי בארה"ב. מבחינת המטוסים הקלים, חשפו הפעם מספר יצרנים מובילים דגמים חדשים של מטוסיהם המצוידים במערכות אוויוניקה מתקדמות ובתא טייסים המבוסס על צגים דיגיטליים. בתחום התעופה הזעירה, התבשרו האמריקנים על אישורם הסופי וכניסתם לתוקף של התקנות החדשות הנוגעות לרשיון טייס פנאי ולמטוסים בקטגוריה החדשה של תעופת פנאי קלה (Light-Sport Aircraft).
יהודה בורוביק, שביקר בשנית באושקוש, מדווח על התפתחויות אלה. בנוסף, מובא עמוד צילומים צבעוניים של המופע של ג'ין סוסי במטוס ה-Showcat (גרומן אג קט משופר), עם טרזה סטוקס על הכנף.
סקירת ספרי תעופה חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם.בין היתר כולל הפעם המדור סקירות על הכותרים הבאים שיצאו לאור בארץ ובחו"ל בחודשים האחרונים:
ימים של חשבון, מאת בני פלד, בהוצאת מודן
מן הטרור ועד הגרעין, מאת ד"ר אפרים קם, בהוצאת משרד הביטחון - ההוצאה לאור
The Middle East Strategic Balance 2003-2004 - שנתון המאזן האסטרטגי במזרח התיכון, שמוציא מרכז יפה למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת תל-אביב
Raid on the Sun, by Rodger W. Claire - ספר חדש על מבצע "אופרה" להשמדת הכור הגרעיני בעיראק ביוני 1981
Unmanned Aviation - A Brief History of UAVs, by Laurence R. "Nuke" Newcome, AIAA - ספר מעניין על ההיסטוריה של פיתוח כלי-טיס בלתי מאוישים בעולם
The Cambridge Aerospace Dictionary, by Bill Gunston - מילון למונחי תעופה וחלל
שלושה מטוסי בוננזה הופעלו על-ידי חיל האוויר הישראלי בתקופת מלחמת העצמאות ושימשו בחודשים הראשונים כ"מפציצים" קלים - משימה שלא עלתה על דעתם של מתכנני המטוס. בוננזה רביעי הגיע לחיל האוויר בשנת 1950. אנו סוקרים את תולדותיו של המטוס המוצלח הזה, מספרים על רכישת המטוסים בדרום-אפריקה ובבריטניה והטסתם ההרפתקנית לישראל, ומתעדים את תפעולם המבצעי בתקופת המלחמה. מפליא לגלות, שאחד ממטוסי הבוננזה שפעל בישראל לפני יותר מיובל שנים טס עד היום בבריטניה.
התערוכה השנתית למטוסי מנהלים, שמאורגנת על-ידי האיגוד האמריקני לתעופה עסקית (NBAA), נערכה השנה בין ה-12 ל-14 באוקטובר בלאס וגאס. זהו האירוע החשוב ביותר בעולם בתחום זה, אותו מנצלות היצרניות להכרזה על תוכניות פיתוח חדשות ועל דגמים משופרים של מטוסיהן.
יותר מ-31,000 מבקרים הגיעו השנה לתערוכה, בה הופיעו 1,084 מציגים במרכז הכנסים של לאס וגאס; 87 מטוסים נראו בתצוגה הסטטית, שנערכה בשדה התעופה הנדרסון הסמוך ללאס וגאס. דב סער שביקר בתערוכה אסף מידע ממקור ראשון, שמאפשר לנו לסקור את החידושים העיקריים - ובמיוחד את התוכניות לפיתוח מטוסי מנהלים על-קוליים. הכתבה סוקרת את התוכנית של חברת Aerion, ואת תוכניתה של SAI לפיתוח מטוס נוסעים על-קולי קטן שקט (QSST).