להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
קיץ תשס"ה – אוגוסט 2005
בתוכן:
חיל האוויר קולט מסוקי שרף (אפאצ'י לונגבו)
טייסת F-16I סופה שנייה - טייסת העטלף (119)
מטוס נחשון ראשון בישראל
עיט משופר נקלט בטייסת הנמר המעופף
ארה"ב תספק לישראל פצצות GBU-28 להשמדת בונקרים תת-קרקעיים
אל-על:מטוס 747-400 חמישי ; 4X-AXQ הוצא משירות ; הפכה לחברה פרטית ; יחכר מטוס 737-800 נוסף ; יחכר מטוס 767-200 נוסף
ארקיע: שינוי בעלות; מנכ"ל חדש - שלמה חנאל
ישראייר: חכרה בואינג 767-300
אורנג' אוויאיישן: מפעילה פייפר שאיין 3 בנוסף לפייפר נאווהו
ארובט: תאונה קטלנית לזלין ; משתלטת על חברת נשר
גשר אווירי: מפעילה מטוס גאלפסטרים 3
טמיר נתיבי אוויר: הביאה לארץ מטוס ג'טסטרים 32
ריי תעופה: החליפה הוקר 800XP ישן במטוס חדש
גלובל 5000 ראשון בישראל
ססנה קאראוון שני בישראל
שני מסוקים נוספים למשטרת ישראל - בל 206L-3 לונג רנג'ר (סייפנית מעודפי חיל האוויר)
התע"א מפעילה בישראל מסוקי הודי מדגם דרוב בשירות מערכת הביטחון
מיני-כטב"ם חדש של התע"א: Bird Eye 400
הטיל לורה נחשף בתע"א
תעש ותע"א מפתחות רקטה EXTRA לטווח 130 ק"מ
סיכום מסירות מטוסי G200 ו-G100 לגאלפסטרים בשנת 2004 ובמחצית הראשונה של 2005
הגאלפסטרים G150 החל בטיסות ניסוי בישראל להשגת הרישוי
הסלון האווירי ה-46, שהתקיים בשדה התעופה לה-בורג'ה שליד פאריס בין ה-13 ל-19 ביוני, היה אחד המוצלחים בשנים האחרונות. אמנם לא היו בו יותר כלי-טיס מאשר בתערוכה הקודמת, אבל בין המטוסים שהוצגו היו חידושים לא מעטים. האטרקציה העיקרית הייתה האיירבאס A380 הענקי, שהוצג הן על הקרקע והן באוויר.
יהודה בורוביק מדווח על מאפייני התערוכה ועל החידושים שנראו בה על פני 12 עמודים, כולל שני עמודי צילומים בצבע ממפגני הטיסה ומהתצוגה הקרקעית. בין המטוסים החדשים שנסקרים בכתבה: A380, אמבראר 195, גרוב SPn, דאסו פאלקון 7X, מטוסי אימון חדשים - איירמאקי M-311,M346 ו-SF-260EA, ה-HJT-36 סיטארה ההודי, והג'וולין שמפותח במשותף על-ידי החברה האמריקנית ATG והתעשייה האווירית לישראל. כמו-כן אנו סוקרים פיתוחים חדשים בתחום כלי-הטיס הבלתי-מאוישים הקרביים - הניורון (nEUROn) האירופי וה-Sky-X האיטלקי.
רק 13 חברות ישראליות השתתפו השנה בסלון האווירי בפאריס - פחות מבעבר. כהרגלה, הציגה התעשייה האווירית לישראל בביתן נפרד ומחוצה לו, בעוד שאר החברות חילקו ביניהן את הביתן הישראלי, שעוצב מחדש בהשקעה של 5.7 מיליון ש"ח. בין המציגות בלטו, כמובן, התעשיות הביטחוניות הגדולות: רפאל, אלביט מערכות ואלישרא מערכות. התעשייה הצבאית נעדרה הפעם בגלל מצבה הכלכלי הקשה. בנוסף השתתפו החברות: אורביט טכנולוגיות, איירונאוטיקס, מנועי בית-שמש, פלסן סאסא, קונתרופ, ראדא, RSL אלקטרוניקה, SGD הנדסה ותדיראן תקשורת.
הסקירה שלנו שמה דגש על הכטב"מים של התע"א, אלביט ואיירונאוטיקס, לוויינים חדשים שמפותחים במפעל מבת של התע"א, מערכת ההגנה האווירית ספיידר מפיתוח משותף של רפאל והתע"א, והפצצה המונחית ספייס 1000 של רפאל.
סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים שיצאו לאור בארץ ובחו"ל:
מחלקת הטיס של הפלמ"ח, מאת עודד מרום, בהוצאת עמותת חיל האוויר
הפשיטה על הכור, מאת רודג'ר ו. קלייר, בהוצאת אריה ניר
תעלומה בנתיב ההתרסקות, מאת חנן עזרן, בהוצאת תמוז
Fly With the Israeli Air Force, מאת עופר צידון ושלמה אלוני
Colors & Markings of the Israeli Air Force, מאת יואב אפרתי
Rocket and Spacecraft Propulsion, by Martin J. L. Turner, Springer-Praxis
Blazing the Trail, by Mike Gruntman, AIAA
Valkyrie - North American's Mach 3 Superbomber (XB-70), by Dennis R. Jenkins & Tony R. Landis, Speciality Press
Soviet Heavy Bombers + Soviet/Russian Unmanned Aerial Vehicles, by Yefim Gordon, Midland Publishing
בטקס לסטודנטים מצטיינים, שהתקיים בטכניון בינואר 2005, הביא דיקן הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל, פרופ' דן גבעולי, סיפור על תושייה יוצאת דופן של מהנדס שוודי צעיר, שבזכות התעקשותו לבצע את מה שנראה לו חיוני ניצלה משימה חשובה בחלל. הכתבה סוקרת את עיקרי משימת קסיני-הויגנס, ששוגרה לעבר כוכב הלכת שבתאי במטרה לחקור אותו ואת ירחיו, ומתארת את תרומתו הייחודית של המהנדס הצעיר סמדס.