ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e128

ביעף e128

סיוון תשעמאי 2014

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

חיל האוויר

מטוס השמשון הראשון נחת בנבטים

 

תעשיות ביטחוניות

משיתופי פעולה עם גרמניה נחשפו בתערוכת ILA

 

ישראל בחלל

הלוויין אופק 10 שוגר בהצלחה

 

חברות תעופה ישראליות

אל-על: אליעזר שקדי מסכם כהונה ; מנכ"ל חדש: דוד מימון

ארקיע: מטוס אמבראר שני ; האחים נקש רכש לעצמם פינום 100.

 

למעלה

הלביא האיטלקי – מטוס אימון מתקדם חדש לחיל האוויר 

אלניה-איירמאקי M-346 המטוס המתאים ביותר לאימון מתקדם של טייסי קרב

מטוס ה-M-346 הראשון שיוצר עבור חיל האוויר הישראלי נגלל ב-20 במארס בטקס רשמי שנערך במפעלי אלניה-איירמאקי בוונגונו סופיריירה בצפון איטליה. בטקס השתתפו נציגים ישראלים בכירים ממשרד הביטחון, חיל האוויר וחברת תור המשותפת לתע"א ולאלביט מערכות.

משרד הביטחון הודיע בפברואר 2012 על ההחלטה לבחור ב-M-346 האיטלקי כמטוס האימונים המתקדם בחיל האוויר (ראה "ביעף" e119 עמ' 4-3), והעסקה נחתמה בחודש יולי אותה שנה (e121 עמ' 3). בתוך פחות משנתיים הושלם ייצורו של המטוס הראשון עבור ישראל, וקו הייצור פועל כיום בקצב של כ-1.5 מטוסים בחודש כדי להשלים את ההזמנה ל-30 מטוסים.

שני מטוסי ה-M-346 הראשונים צפויים להגיע לארץ בקיץ הקרוב. עד סוף השנה הנוכחית יסופקו תשעה מטוסים, 18 מטוסים יסופקו בשנת 2015, והשלושה האחרונים יגיעו בתחילת 2016. ה-M-346, שזכה לשם העברי לביא, יופעל במסגרת טייסת הנמר המעופף בבסיס חצרים, בה יחליף את מטוסי העיט המיושנים מדגמי A-4N (חד-מושביים) ו-TA-4H/J (דו-מושביים). הלביא ישמש בשלבים המתקדמים של קורס הטיס, במתכונת שתעודכן עם הגעתו. במתכונת החדשה תימשך הכשרת טייסי הקרב כשנה וחצי ברציפות על הלביא, ולאחר מכן הם יעברו לטייסות המבצעיות. נווטי הקרב יעברו חצי שנה נוספת בטייסת הלביא, במסגרת קורס אימון מבצעי מתקדם.

בכתבה מתאר עורך "ביעף" את מאפייניו של המטוס ויתרונותיו, בהסתמך על הסברים מפורטים שקיבל במהלך ביקור במפעל האיטלקי באמצע אפריל.

למעלה

התצוגה האווירית בברלין 2014

תערוכת התעופה והחלל הבינלאומית בברלין (ILA) חזרה להתקיים במועדה המסורתי במחצית השנייה של חודש מאי, ונערכה זו הפעם השנייה במרכז התערוכות החדש שהוקם לפני כשנתיים במתחם של נמל התעופה החדש ברלין ברנדנבורג (שפתיחתו עדיין מתעכבת).

בדומה לשנים הקודמות, ILA היא בעיקרה מפגן כוח של תעשיות התעופה והחלל בגרמניה, הן אלה העצמאיות והן אלה המהוות חלק מרכזי בקבוצת איירבאס. כל החטיבות של איירבאס היו מיוצגות בתערוכה בהיקף נרחב - איירבאס מטוסי נוסעים, איירבאס הגנה וחלל ואיירבאס מסוקים.

בעשור האחרון נוהגים מארגני התערוכה להזמין מדינה זרה שתהיה השותפה הבכירה באירוע. זוהי יוזמה חכמה, שמעודדת השתתפות נרחבת מהרגיל של המדינה המוזמנת. בשנת 2006 הייתה זו רוסיה, ב-2008 הוזמנה הודו, ב-2010 מילאה שוויצריה את התפקיד המכובד, לפני שנתיים ניצבה פולין במרכז הבימה, והפעם הייתה זו טורקיה. התעשיות הטורקיות וחברת התעופה הלאומית הציגו את יכולותיהן ומוצריהן בתחומי התעופה השונים, ובתצוגה הקרקעית נראו עשרה כלי-טיס המיוצרים או מופעלים בטורקיה.

בתערוכת ברלין מוצגים מאז ומתמיד יותר כלי-טיס מאשר בסלון פאריס או בפארנבורו. בתצוגה הקרקעית ספרנו בסך-הכול כ-170 כלי-טיס מאוישים מכל הסוגים, שהצטברו לאורך ימי התערוכה (לא כולם נכחו במשך כל ימי השבוע) - היקף דומה לתצוגה לפני כשנתיים. אלה כללו מטוסי נוסעים ותובלה גדולים ובינוניים, מטוסי קרב, מסוקים צבאיים ואזרחיים, מטוסים קלים וזעירים, מעט דאונים ממנועים ובלתי ממונעים, ומטוסים היסטוריים רבים. מכיוון שבאותה עת ממש התקיימה תערוכת התעופה העסקית בג'נבה (EBACE), ניתן היה למצוא בברלין רק שני מטוסי מנהלים סילוניים.

מפגני הטיסה היו עשירים כמו תמיד במופעים אווירובטיים ובתצוגות של מטוסים ומסוקים צבאיים, אזרחיים, ספורטיביים והיסטוריים. שני הצוותים האווירובטיים שהופיעו לסירוגין היו הפעם הצוות המוכר של חיל האוויר השוויצרי עם שישה מטוסי נורת'רופ F-5E טייגר II, והצוות הצרפתי של ברייטלינג עם שבעה מטוסי איירו וודוחודי L-39C אלבטרוס, שהופיע לראשונה בברלין.

יהודה בורוביק מתאר בכתבה זו את כוכבי התצוגה של קבוצת איירבאס, את התצוגה הנרחבת במיוחד של הטורקים, את מערכות ההגנה האווירית MEADS ו-IRIS-T SLM, ואת הג'יירוקופטר לתצפית ומעקב של יזמים מבחריין.

למעלה

תערוכת התעופה הכללית והספורטיבית בגרמניה איירו 2014

תערוכת התעופה הכללית והספורטיבית איירו, שמתקיימת אחת לשנה בחודש אפריל בעיר הגרמנית השלווה פרידריכסהפן על שפת אגם קונסטנץ, ממשיכה לשמור על מעמדה כאירוע החשוב ביותר באירופה בתחום זה ומושכת מציגים ומבקרים מכל רחבי העולם. הפעם השתתפו 606 מציגים מ-35 מדינות, ובארבעת ימי התערוכה נכנסו בשעריה 33,400 מבקרים - מעט יותר מאשר בתערוכת איירו לפני שנתיים בה ביקרנו (ראה "ביעף" e120). אולם המארגנים לא הצליחו למלא לגמרי את תשעת אולמות התערוכה, וחלק מן האולמות נראו דלילים למדי. יחד עם זאת, איירו נחשבת להצלחה ורוב המציגים בה הביעו שביעות רצון מהחשיפה לה זכו ומהקשרים שיצרו עם לקוחות ממשיים ופוטנציאליים.

בתוך ביתני התצוגה וברחבה מחוץ להם ניתן היה לחזות בכ-265 כלי-טיס. אלה כללו את כל הסוגים המשתייכים לתעופה הכללית ולתעופה הספורטיבית: החל ממטוסי מנהלים סילוניים קטנים ובינוניים ומטוסים בעלי מנועי טורבו-מדחף, המשך במטוסי בוכנה קלים חד-מנועיים ודו-מנועיים ומסוקים, וכלה במטוסי ספורט קלים, מטוסים זעירים (אולטרה-לייט), טרייקים, ג'יירוקופטרים ודאונים. בנוסף נכללה הפעם גם תצוגה צנועה של כטב"מים לשימושים אזרחיים.

יהודה בורוביק חזר לביקור חמישי בפרידריכסהפן. בין שלל כלי-הטיס השגרתיים, שנבדלים זה מזה בעיקר בעיצובם אך לא בביצועיהם, גילינו מספר חידושים מעניינים במיוחד שאותם אנו סוקרים כאן: אופנוע מעופף בתצורה של ג'יירוקופטר, וכלי-הטיס החריג וולוקופטר בעל 18 מדחפים קטנים שממריא ונוחת אנכית. בנוסף, אנו מעדכנים על התפתחויות בתחום מטוסי המנהלים הסילוניים הקטנים, מתארים את ה-TBM900 החדש של דאהר-סוקאטה ואת הפייפר ארצ'ר עם מנוע דיזל חסכוני, וסוקרים חידושים בתחום ההנעה החשמלית למטוסים.

 

למעלה

 מוזיאונים לתעופה בעולם

 

המוזיאון לתעופה ימית בפנסאקולה שבפלורידה

המוזיאון הלאומי האמריקני לתעופה ימית שוכן בתוך בסיס פנסאקולה של חיל הים האמריקני, הנמצא בדרום-מערב פלורידה. זהו המוזיאון הגדול ביותר בעולם לתעופה ימית, המציג כלי-טיס של צי ארה"ב, חיל הנחתים ומשמר החופים של ארה"ב.

במבנה רחב הידיים של המוזיאון ובאזור תצוגה סמוך מוצגים כ-160 כלי-טיס מכל התקופות, החל ממלחמת העולם הראשונה והעשורים הראשונים של המאה העשרים, עבור לתקופת מלחמת העולם השנייה ועידן הסילון שהחל לאחריה, וכלה בסוף המאה העשרים. חלק מכלי-הטיס עומדים על הרצפה, וחלק תלויים מהתקרה. ניתן לראות שם מטוסי קרב בוכנתיים וסילוניים, מפציצים שפעלו מסיפון נושאות מטוסים, מטוסים אמפיביים, ספינות אוויר וספינות טיס, מטוסי אימון, מסוקים, דאונים ועוד. רוב כלי הטיס נראים במצב מצוין, לאחר שנשמרו היטב או ששוקמו במקצועיות.

 

תוספות למוזיאון דורנייה בפרידריכסהפן

למעלה