להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
אלול תשע"ד – אוגוסט 2014
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
חיל האוויר
שני מטוסי לביא ראשונים הגיעו מאיטליה
תשע סוללות כיפת ברזל הופעלו במבצע "צוק איתן"
ישראל בחלל
הלוויין הזעיר דוכיפת 1 שוגר בהצלחה מרוסיה
ללא האטרקציה המרכזית בדמות F-35B בהופעת בכורה, תערוכת התעופה והחלל הבינלאומית בפארנבורו שבבריטניה הייתה שוב מצומצמת בהיקפה, מעוטת חידושים בולטים ועלובה מבחינת מפגני הטיסה - כפי שחווינו ב-2012 וב-2010. בארבעת הימים הראשונים, שיועדו לקהל מקצועי בלבד, נראו בתצוגה הסטטית רק 85 מטוסים ומסוקים מאוישים, מהם 8 מטוסים היסטוריים, ועוד 7 דגמים של כלי-טיס בקנה מידה מלא - כמות דומה לשפל שנרשם בשתי התערוכות הקודמות. גם תצוגת כלי-הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים) הייתה מצומצמת למדי, עם 6 כלים בינוניים וגדולים בלבד.
מפגני הטיסה בארבעת הימים הראשונים היו מבין העלובים ביותר שנראו אי פעם בשמי פארנבורו, עם כ-13 כלי-טיס בלבד. בסוף השבוע נוספו מופעים של צוות החיצים האדומים, צוות התצוגה של מלחמת העולם הראשונה, ועוד כמה מטוסים היסטוריים. פארנבורו השנה היה הסלון האווירי השקט ביותר (מבחינת דציבלים) בו ביקרנו זה שנים, בגלל מיעוט המטוסים הרועשים שהשתתפו במפגני הטיסה היומיים.
בדומה לשנים קודמות, מציגות המטוסים העיקריות היו התעשיות של ארה"ב, בריטניה, איטליה וקבוצת איירבאס האירופית. הרוסים והאוקראינים נעדרו כמעט לחלוטין (פרט להצגת מטוס הנוסעים סוחוי סופרג'ט 100), בגלל המשבר במזרח אירופה. השלטונות הבריטיים החמירו במתן אשרות לאזרחים רוסים, ונמנעה הגעתם של עשרות נציגים בכירים מהתעשיות הרוסיות.
בתחום מטוסי הנוסעים הגדולים, איירבאס חזרה והציגה את ה-A350 החדש אותו ראינו בברלין ובפאריס, בעוד בואינג הציגה לראשונה את ה-787-9 - הדגם המוארך של הדרימליינר, שמותאם להטיס 40 נוסעים יותר מה-787-8 הרגיל.
יהודה בורוביק, שמתמיד להגיע אחת לשנתיים לתערוכות בפארנבורו, גילה מעט מאוד חידושים ממשיים, מעבר למה שהוצג חודשיים קודם לכן בברלין ובשנה שעברה בפאריס. הכתבה סוקרת את מטוס הסיור והתקיפה סקורפיון של טקסטרון אייר-לנד, את מטוסי הסיור הימי P-8A פוסידון ו-MSA של בואינג, את כטב"ם התקיפה החמקן טאראניס של BAE סיסטמס, אמצעי חימוש חדשים למסוקים ולכטב"מים שמציעה חברת תאלס, ואת התצוגה ההיסטורית של מטוסי מלחמת העולם הראשונה.
מוזיאונים לתעופה בעולם
מוזיאון המלחמה האימפריאלי בלונדון
בלונדון נפתח מחדש ב-19 ביולי מוזיאון המלחמה האימפריאלי, לאחר שהיה סגור רוב הזמן מינואר 2013 לצורך עיצוב מחודש של החלל המרכזי בבניין ושינוי התצוגות. שלושה ימים לפני הפתיחה לקהל הרחב נחשף המוזיאון המחודש לאמצעי התקשורת, וגם עורך "ביעף" הוזמן לאירוע החגיגי.
השיפוץ המקיף עם העיצוב הפנימי המחודש הוא אחד השינויים הגדולים ביותר שבוצעו במבנה ההיסטורי ברחוב Lambeth בלונדון, מאז עבר לרשות מוזיאון המלחמה האימפריאלי ביולי 1936. העיצוב כולל אולם מרכזי גדול (אותו מכנים הבריטים atrium --- חצר פנימית מרכזית), שמשני צידיו גלריות בשלוש קומות עם מרפסות הפונות לאטריום. הגלריות מציגות סיפורי מלחמה בבריטניה ובחלקי האימפריה שלה משנת 1914 ועד התקופה האחרונה.
בכניסה לאטריום רואים המבקרים תשעה אובייקטים גדולים המהווים עדויות למלחמה, ביניהם מטוסי ספיטפייר והרייר, פצצה מעופפת V1 וטיל בליסטי V2, טנק סובייטי T-34, וג'יפ לנדרובר של סוכנות הידיעות רויטרס שנפגע לפני מספר שנים בהתקפה ברצועת עזה.
לקראת מלאת 100 שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה הוכנה תערוכה נרחבת, המוצגת בגלריות שבקומת הקרקע. התערוכה מתארת כיצד התחילה המלחמה, מדוע היא נמשכה, וההשפעות הגלובאליות שלה מנקודת המבט של בריטניה וחבר העמים הבריטי. מוצגים בה יותר מ-1,300 פריטים - החל מכלי-נשק, מדים וציוד, וכלה בכרזות, יומנים אישיים, מכתבים, מזכרות, תכשיטים, תמונות, סרטונים ודברי אומנות. בין האובייקטים הגדולים בתערוכה זו: מטוס סופווית' קמל מקורי, כלי תצפית מוטס שנישא על-ידי ספינות האוויר הגרמניות צפלין, טנק בריטי Mark V שהוכנס לשירות בשנת 1918, תותח הוביצר בקוטר 9.2 אינץ' (234 מ"מ) שירה פגזים במשקל 132 ק"ג לטווח של כ-10 ק"מ, שחזור החפירות שבתוכן לחמו החיילים, ועוד.
הגלריות בקומה הראשונה מוקדשות למלחמת העולם השנייה. בקומה השנייה מוצגות תערוכות תחת הכותרת "שלום וביטחון", המתייחסות לתקופה מ-1945 עד ימינו. בין היתר מוצגות שם פצצות אטום וטילים, וגלריה המוקדשת למלחמת פוקלנד עם טיל נגד ספינות מסוג אקזוסה. בקומה השלישית מוצגות תערוכות אומנות הקשורות למלחמות. מספר גלריות בקומה זו ובקומה שמעליה מתארות את השואה היהודית בתקופת מלחמת העולם השנייה.
אנו מביאים תמונות של המוצגים במוזיאון הקשורים לתעופה, שצילמנו ב-16 ביולי.
סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:
נשק גרעיני במזרח התיכון 2013-1948, מאת שלמה אהרונסון, הוצאת אקדמון/מאגנס, 2014
לוויינים והחלל הקרוב, מאת חיים אשד (עם דורון שטרמן), הוצאת אפי מלצר, 2014
Cobra! The Attack Helicopter, by Mike Verier, Pen & Sword Aviation, U.K. 2014
F-35 Lightning II - An Air Warfare Revolution, Key Publishing, U.K., 2014
מסוקי צפע בחיל האוויר - עדכון
סקירת הספר על הקוברה היא הזדמנות מתאימה לעדכן את הכתבה שלנו על מסוקי הקרב האלה בחיל האוויר הישראלי, שפרסמנו בשנת 1988 ב"ביעף" 64. באותה תקופה היו מגבלות צנזורה שלא אפשרו לפרסם פרטים על רכש המסוקים ועל הטייסות שהפעילו אותם, או לגלות את שמו העברי של הקוברה - צפע.
חיל האוויר הישראלי קלט בסך-הכול 64 מסוקי צפע לאורך תקופה של כ-21 שנים.