להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
אדר תשע"ה – מארס 2015
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
חיל האוויר
נחתמה העסקה לרכש עוד 14 מטוסי F-35 אדיר
מסוקי סיקורסקי סיהוק יחליפו את מסוקי העטלף
חילות אוויר ערביים
חיל האוויר המצרי יתוגבר במטוסי ראפאל צרפתיים
תעשיות ביטחוניות בישראל
התע"א מייצרת כנפיים חדשות למטוסי T-38 של חיל האוויר האמריקני
התע"א סיפקה 32 מטוסי מנהלים חדשים בשנת 2014
התע"א מציעה הסבה של גלובל 5000 למטוס סיור ימי
מטוסים דו-מנועיים קלים צורפו למערך הניסויים של רפאל
ישראל בחלל
רפאל מפתחת מיקרו-לוויין לתצפית ממסלול נמוך
מטוסים חדשים בישראל
26 כלי-טיס אזרחיים נוספו ברישום ישראלי בשנת 2014
מטוסים בישראל
תשעה כלי-טיס נמכרו לחו"ל או קורקעו לצמיתות
שיפור בבטיחות הטיסה בישראל
יירכשו עוד שישה מטוסי כיבוי
תחברות תעופה
ארקיע תצטייד במטוסי איירבאס A330-900neo
נחתם הסכם תעופה חדש עם קנדה
תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה בשנת 2014 ב-4.9%
אל-רום נמכרה לעיט
מוזיאונים לתעופה בישראל
סטירמן 31 נשרף בחצרים
שחזור מטוס היסטורי של האחים רייט מוצג בשמורה האווירית במנחת הבונים
מוזיאונים לתעופה בעולם
מסוקי אגוסטה במוזיאונים באיטליה
ג'יובאני אגוסטה, אחד מחלוצי התעופה הבולטים באיטליה, החל ב-1907 לערוך ניסויים בדאון דו-כנפי שבנה בקאסינה קוסטה, לא רחוק ממילאנו, אותו המשיך לפתח עד 1911. בעת שהשתתף כמתנדב במלחמת איטליה-טורקיה בלוב, החל ב-1913 לעבוד עבור קאפרוני. אחרי מלחמת העולם הראשונה הקים את החברה שנושאת את שמו, עם מפעלים בלןב ובאיטליה. ב-1923 חזר סופית לאיטליה, ובמפעלו בקאסינה קוסטה עסק בעיקר בתיקון ושיפוץ של מטוסי קאפרוני. ג'יובאני מת בגיל צעיר יחסית בשנת 1927, ואת עסקיו המשיכו לנהל אשתו ובנו הבכור דומניקו. בתקופת מלחמת העולם השנייה הרחיבה חברת אגוסטה את פעילותה, ועסקה בייצור ברישיון של מטוסי פיאט, ברדה, IMAM ו-SIAI.
תחת הנהגתו של דומניקו אגוסטה עשתה החברה תפנית גדולה בהיסטוריה שלה ונכנסה לתחום המסוקים. במאי 1952 חתמה אגוסטה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת בל הליקופטר האמריקנית, והתחילה לייצר ברישיון את מסוקי הבל 47 הקטנים. בשנות ה-60' עברה לייצר ברישיון גם מסוקים גדולים יותר של בל מדגמי 204, 205 ו-206 ג'ט רנג'ר, ומ-1970 גם את ה-212. המסוקים שיוצרו ברישיון באיטליה כונו אגוסטה-בל, או בראשי תיבות AB.
שיתוף הפעולה עם יצרני מסוקים אמריקניים התרחב גם לסיקורסקי, ואגוסטה החלה לייצר ברישיון דגמים צבאיים ממשפחת ה-S-61, דוגמת ה-SH-3D ללוחמה בצוללות וה-HH-3F לחיפוש והצלה.
בתחילת שנות ה-70' החלה אגוסטה לייצר גם את מסוקי התובלה הגדולים מדגם CH-47C שינוק, ברישיון מחברת בואינג-וורטול.
בעקבות מותו של דומניקו, עבר ב-1971ניהול החברה לידיו של קוראדו, הבן הצעיר ביותר של ג'יובאני אגוסטה. בתקופתו השלימה החברה את פיתוח המסוק המוצלח A109, שקיבל רישוי אזרחי ב-1975, ופיתחה את מסוק התקיפה A129.
לקראת סוף שנות ה-70' החל שיתוף הפעולה של אגוסטה עם יצרנית המסוקים הבריטית ווסטלנד, שהניב את פיתוח המסוק התלת-מנועי EH101, שזכה להצלחה רבה. שתי החברות התאחדו בשנת 2000, ופועלות מאז כחטיבת המסוקים אגוסטה-ווסטלנד של תאגיד פינמכניקה.
מוזיאון קטן לתיעוד ההיסטוריה של אגוסטה נמצא בקאסינה קוסטה במחוז וארזה, לא רחוק מנמל התעופה הבינלאומי מילאנו-מאלפנסה. מוצגים בו שישה מסוקים היסטוריים. עשרה מסוקים נוספים מתוצרת אגוסטה מוצגים במוזיאון וולאנדיה, הנמצא במרחק קילומטרים ספורים משם. ביקרנו בשני המוזיאונים באפריל 2014, ואנו מגישים את סקירת המסוקים.
סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:
669 - סיפורה של יחידה מיוחדת, מאת איתי אילנאי, הוצאת כנרת, זמורה ביתן, דביר, 2014
The Israeli AF in the Yom Kippur War, facts and figurestion, by Ra'ana Weiss, IsraDecal Publications / Wingman Models, Germany, 2014
Mezek a Turbina - Messerscmitts in Czechoslovakia, by Bohumir Kudlicka / Jose Fernandez, Stratus, Poland., 2014