להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
תשרי תשע"ו – ספטמבר 2015
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
אל-על תצטייד במטוסי בואינג 787 דרימליינר
שישה מסוקים חדשים למשטרת ישראל
מבחר כטב"מים הוצגו בכנס הכלים הבלתי מאוישים של iHLS
משלושה מטוסי ראפאל ראשונים סופקו למצרים
ירדן קיבלה מסוקי קוברה מישראל
מגדל הפיקוח החדש בנתב"ג נכנס לפעולה
תערוכות בעולם
MAKS 2015: הסלון האווירי ברוסיה
תעשיית המטוסים ברוסיה הגבירה בשנים האחרונות את היקף פעילותה כדי להגשים את תוכנית ההצטיידות הנרחבת מאוד של חיל האוויר הרוסי בעשור הנוכחי וכדי למלא הזמנות לייצוא. המקום היחיד שבו ניתן לראות את כל מגוון המוצרים של תעשייה מפוארת זו הוא הסלון הבינלאומי לתעופה וחלל (MAKS ), המתקיים אחת לשנתיים בסוף חודש אוגוסט בשדה התעופה הצבאי בז'וקובסקי ליד מוסקבה.
בתערוכה הקרקעית הוצגו הפעם כ-110 כלי-טיס מאוישים, רובם המכריע מתוצרת רוסיה. הם כיסו כמעט את כל מגוון התחומים, החל בתעופה צבאית לסוגיה השונים, המשך בתעופה אזרחית וכלה בתעופה קלה וספורטיבית. בגלל העימות בין רוסיה לאוקראינה, נעדרה הפעם מהסלון חברת אנטונוב - מציגה מרכזית של מטוסי תובלה בתערוכות הקודמות. בגלל העיצומים שהטילו מדינות המערב על רוסיה בעקבות סיפוח חצי האי קרים ופעולות האיבה במזרח אוקראינה, ההיבט הבינלאומי של התערוכה היה הפעם מצומצם למדי ונראו בה רק מטוסים מערביים ספורים - שהבולט ביותר מביניהם היה האיירבאס A350 החדש.
המבקרים בסלון יכלו לראות מקרוב את כל סוגי מטוסי הקרב החדישים מחוד החנית של חיל האוויר הרוסי מהמותגים סוחוי ומיג, את שלושת סוגי המפציצים האסטרטגיים מתוצרת טופולב, מטוסי תובלה מתוצרת איליושין וטופולב ומטוס ההתרעה המוקדמת A-50 , מסוקים מכל הגדלים והסוגים מדגמי מיל וקאמוב, מעט מטוסי נוסעים ומטען אזרחיים, ומבחר גדול של מטוסי ספורט קלים מתוצרת רוסית וזרה. בנוסף, הוצגו בתערוכה גם כטב"מים, טילים טקטיים ומערכות הגנה אווירית.
במפגני הטיסה בשלושת הימים הראשונים של הסלון, שהוגבלו לקהל מקצועי ומוזמנים נכבדים, הוצגו כ-35 כלי-טיס, שכללו מטוסי קרב עתירי תמרון, מסוקים, מטוסי אימון, מטוסי נוסעים סילוניים דוגמת הסוחוי סופר ג'ט 100 והאיירבאס A350 , ומטוסים קלים וספורטיביים. בשלושת הימים האחרונים, שנפתחו לקהל הרחב, נוספו במפגני הטיסה צוותים אווירובטיים ומטוסים היסטוריים. האטרקציה העיקרית הייתה מטוס הקרב החמקן מהדור החמישי סוחוי T-50 , שהוצג בטיסה בלבד אך לא בתערוכה הקרקעית.
יהודה בורוביק ביקר בסלון MAKS בפעם השנייה (שש שנים אחרי ביקורו הקודם ב-2009). הכתבה מתמקדת במטוסים הצבאיים שמתגברים את סדר הכוחות (סד"כ) של חיל האוויר הרוסי, במופע המרשים של מטוס הקרב החמקן סוחוי T-50 ובחימושים עבורו שהוצגו בתערוכה, במסוק התובלה הבינוני החדש Mi-38, במטוסי הנוסעים הסילוניים סופר ג'ט 100 ו-MC-21, בתחליפים המודרניים שהוצגו ל-An-2 הוותיק, בכלי-טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) ובמערכות המתקדמות להגנה אווירית, וכן במטוסים ההיסטוריים שהוצגו.
מוזיאון חיל האוויר הרוסי במונינו
בלב אזור מיוער ליד העיירה מונינו, כ-40 ק"מ מזרחית למוסקבה, שוכן המוזיאון הגדול של חיל האוויר הרוסי. המוזיאון, שנחנך בשנת 1960, ממוקם בסמוך לשדה תעופה צבאי שהופעל מבצעית מ-1932 עד 1956. בבסיס זה נמצאת זה עשרות שנים האקדמיה של חיל האוויר הרוסי, הנקראת על שמם של פרופ' ז'וקובסקי והקוסמונאוט גאגארין.
במוזיאון מוצגים כיום קרוב ל-130 כלי-טיס, המייצגים את התעופה הרוסית והסובייטית משנת 1910 ועד סוף המאה העשרים. כ-100 המטוסים והמסוקים מהשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה מוצגים בשטח פתוח, בעוד שהמטוסים הישנים יותר נשמררים בתוך שני האנגרים סגורים.
המבחר העשיר והמגוון כולל בעיקר כלי-טיס צבאיים שהופעלו בחיל האוויר הסובייטי והרוסי, אך נכללים גם אבות-טיפוס מעניינים של מטוסים צבאיים שפותחו למטרות מחקר וניסויים ולא הגיעו לשלב מבצעי. בנוסף, מוצגים גם מספר מטוסי נוסעים אזרחיים - כולל הטופולב Tu-144 העל-קולי, וכן מטוסים קלים אחדים ודאונים.
מבחר המוצגים מייצג היטב את רוב הדגמים החשובים שהופעלו בתעופה הצבאית הסובייטית והרוסית אחרי מלחמת העולם השנייה:
מפציצים טקטיים ואסטרטגיים, בעיקר של טופולב - מה-Tu-4 הבוכנתי (העתק של הבואינג B-29) שנכנס לשירות בסוף שנות ה-40', וה-Tu-16 הסילוני שפותח בשנות ה-50', ועד ל-Tu-95 התת-קולי וה-Tu-22 העל-קולי שנמצאים בשירות עד היום.
מטוסי קרב ותקיפה סילוניים מכל הסוגים - מהמיג-9 עד למיג-29; מהסוחוי-7 עד לסוחוי-27; ומהיאק-23 עד ליאק-28.
מטוסי קרב לתפעול מנושאות מטוסים בים - יאק-36, יאק-38 ויאק-141.
מטוסי תובלה בינוניים וגדולים, מהאנטונוב An-12 עד ל-An-22; וגם האיליושין IL-76.
מסוקים מכל הסוגים והגדלים - מהמיל Mi-1 עד ה-Mi-26; מהקאמוב Ka-18 עד ל-Ka-26; וגם היאק-24.
מטוסי אימון סילוניים, דוגמת ה-L-29 דלפין והיאק-130.
מטוסים אמפיביים - מוצג רק הברייב Be-12 ללוחמה בצוללות.
אמצעי חימוש - חלק ממטוסי הקרב והתקיפה ומהמפציצים מוצגים עם החימוש שנשאו, דוגמת טילי אוויר-אוויר, טילי אוויר-קרקע וכוורות רקטות. גם מסוקי התקיפה (Mi-24) מוצגים עם חימושם האופייני.
לתועלת המבקרים הזרים, שלטי ההסבר ליד המטוסים כתובים גם באנגלית. ביקרנו במוזיאון במונינו ב-28 באוגוסט, ואנו מגישים מבחר תמונות של המוצגים המעניינים במיוחד והפחות מוכרים.
המוזיאון המרכזי של הכוחות הצבאיים של הפדרציה הרוסית
בבניין רחב-ידיים ומפואר בצפון מוסקבה, שנבנה במיוחד למטרה זו ונחנך במאי 1965, שוכן המוזיאון המרכזי של הכוחות הצבאיים של הפדרציה הרוסית, בו ביקרנו ב-29 באוגוסט.
המוזיאון מתעד ומתאר את התפתחות הצבא הסובייטי והרוסי על כל זרועותיו מאז תחילת המאה ה-20', ואת פעילויותיו במלחמות שבהן השתתף במשך השנים. המוזיאון מחולק ל-24 אולמות בשטח כולל של כ-5,000 מ"ר על פני שתי קומות המוקדשים בסדר כרונולוגי לתקופות השונות, בהם מוצגים תמונות, מסמכים, אותות, כלי-נשק, מדים, ציוד אישי של חיילים ועוד.
העיצוב מושך את העין והמוצגים מעניינים למדי, אך כל הכיתוב הוא ברוסית בלבד. תייר שאינו מבין את השפה לא יוכל להתעמק במוצגים.
אותנו עניינו, כמובן, יותר מכל המוצגים הקשורים לתעופה הצבאית בברית-המועצות ולטילים מסוגים שונים.
באחד האולמות מוצגים בצורה בולטת שבריו של מטוס הביון האמריקני מגביה-הטוס לוקהיד U-2 שהוטס על-ידי פרנסיס גרי פאוארס, אותו הצליחו הסובייטים להפיל ב-1 במאי 1960 באמצעות טיל קרקע-אוויר מסוג S-75 דווינה (שכונה בקוד נאט"ו SA-2). טיל כזה תלוי בתצוגה מעל השברים.
את העניין הרב ביותר במוזיאון זה מצאנו ברחבת התצוגה החיצונית מאחורי הבניין הגדול. בנוסף לספינות קטנות, טנקים, תותחים, משגרי רקטות וכלי-רכב שונים, מוצגים שם 16 כלי-טיס של ממש מהעידן הסובייטי, הכוללים מטוסי קרב מדגמי מיג וסוחוי, מפציץ איליושין IL-28, מטוסי אימון ואווירובטיקה, וארבעה מסוקים.
בעוד שכל כלי-הטיס האלה מוכרים לנו היטב, האטרקציות העיקריות עבורנו היו הטילים הבליסטיים, טילי הקרקע-אוויר וטיל השיוט המוצגים ברחבה החיצונית. אנו מביאים מבחר צילומים של טילים אלה.
רוב הפריטים בתצוגה החיצונית נראים במצב גרוע למדי, לאחר שהיו חשופים במשך שנים לפגעי מזג האוויר הקשה באזור מוסקבה.