ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e142

ביעף e142

שבט תשע – ינואר 2018

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך יהודה בורוביק- עמוד 2

חדשות ביעף

מטוס האדיר הוכרז מבצעי בחיל האוויר

סימולטור משימה מלא לאדיר הותקן בנבטים

אלביט תספק ותפעיל סימולטורים לקרנף ולשמשון

תרגיל "בלו פלג" השלישי נערך בנובמבר בבסיס עובדה

מסוקי ה-H145 נמסרו לנציגי משטרת ישראל בארה"ב

מטוסי הכפיר של קולומביה עברו השבחה נוספת

התע"א סיפקה 26 מטוסי מנהלים חדשים בשנת 2017

חילות אוויר ערביים: ירדן, האמירויות הערביות המאוחדות, קטאר, לבנון

37 כלי-טיס נוספו ברישום ישראלי בשנת 2017

13 כלי-טיס עזבו לחו"ל או קורקעו לצמיתות בשנת 2017

שני טייסים נהרגו בתאונות טיסה בשנת 2017; ארבעה כלי-טיס נוספים נמחו בתאונות

להק תעופה שינתה את הרכב צי מסוקיה

תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה בשנת 2017 בכ-16%

האם החללית של SpaceIL אכן תשוגר לירח?

לוויין המפותח בישראל יציל לווייני תקשורת בחלל (Effective Space)

 

מטוסי נוסעים אזרחיים בישראל

דגלאס C-54/DC-4 סקיימאסטר בשירות אל-על

מטוסי הנוסעים הראשונים של חברת התעופה הלאומית אל-על היו מדגם C-54 סקיימאסטר – מטוס תובלה צבאי שיוצר בתקופת מלחמת העולם השנייה, אשר הוסב לאחר המלחמה לתובלת נוסעים עם כ-50 מושבים (DC-4 בסימונו האזרחי). אל-על רכשה בארה"ב ארבעה מטוסים משומשים כאלה, שניים בפברואר 1949 ושניים במאי 1950. בנוסף רכשה החברה ביוני 1950 את מטוס הסקיימאסטר 1802 של חיל האוויר. המטוסים הופעלו בעיקר בטיסות לאירופה, וחלקם השתתפו במבצעים להעלאת יהודי תימן ועיראק. שני מטוסי סקיימאסטר של אל-על נמחו בתאונות. האחרונים הופעלו עד תחילת 1952, והוחלפו במטוסי קונסטליישן מתקדמים יותר.

ד"ר נעם הרטוך מספר על רכש המטוסים והפעלתם, ומזכיר גם את שני הסקיימאסטרים של חיל האוויר. בחלק השני של הכתבה הוא מרחיב בנושא הסקיימאסטר שהתרסק בציריך בנובמבר 1951, ומעלה תהיות לגבי זהותו של המטוס.

 

למעלה

זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל

ד"ר פידיה יעקב פיאטלי

מהנדס האווירונאוטיקה ד"ר פידיה יעקב פיאטלי, שעלה לארץ ב-1945 לאחר שסבל מהפליה ורדיפות באיטליה הפשיסטית בתקופת מלחמת העולם השנייה, היה אחד ממניחי היסודות הבולטים לתעשייה האווירונאוטית במדינת ישראל. כבר ב-1946 הקים את החברה הראשונה שעסקה כאן בתיכון וייצור כלי-טיס (מעוף), בנה דאון ראשון מתיכון עצמי מקורי (תינוק), והחל בבניית מטוס דו-כנפי קל (PB-12) שבתיכונו עסק עוד באיטליה. לאחר הקמת המדינה התגייס לחיל האוויר ועמד במשך כשלוש שנים בראש מחלקת ההנדסה באגף החזקה והנדסה, שהפך בהמשך לאגף ציוד. ב-1952 הצטרף לאגף מחקר ותיכון (אמ"ת) במשרד הביטחון ועסק ביוזמות הראשונות לפיתוח טילים מונחים. ב-1957 נענה לפנייתו של אל שווימר ועבר לכהן כמהנדס הראשי וראש מחלקת הנדסה במכון הממשלתי לבדק מטוסים בלוד. אך בטרם הספיק לממש את תפקידו החדש, נקטעו חייו בגיל 50 מכדורו של שודד רעול פנים בקולנוע צפון בתל-אביב.

בכתבה השלישית בסדרה שלנו על חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל, מתאר בן קשלס את קורות חייו של פיאטלי באיטליה ובישראל. בנוסף לעיסוקיו ההנדסיים העיקריים הקדיש פיאטלי מזמנו גם לתיכון טיסנים ולפיתוח תחום הטיסנאות, לחינוך אווירונאוטי, לכתיבת ספר לימוד על אווירודינמיקה, ולפרסום מאמרים בכתבי-עת מקצועיים לתעופה ולטיסנאות.

כממשיכי דרכו באגודה למדעי התעופה והחלל בישראל, אנו מעלים על נס גם את פועלו של ד"ר פיאטלי כאחד המייסדים של האגודה בשנת 1951.

 

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

המוזיאון הלאומי לתעופה וחלל במרכז סטיבן אודוואר-הייזי

מרכז סטיבן אודוואר-הייזי בפאתי נמל התעופה הבינלאומי דאלס בווירג'יניה, לא רחוק מהבירה וושינגטון, הוא המוזיאון הגדול והעשיר ביותר בעולם למוצגים מתחומי התעופה והחלל. זוהי שלוחה של המוזיאון הלאומי האמריקני לתעופה וחלל, שמרכזו בשדרת המוזיאונים בוושינגטון, אשר נפתחה לציבור בדצמבר 2003 והורחבה עד לשנת 2010. המרכז נקרא על שמו של סטיבן פ' אודוואר-הייזי (Udvar-Hazy) - בעליה של החברה הגדולה להחכרת מטוסי נוסעים ILFC - שתרם 65 מיליון דולר להקמת המוזיאון.

קרוב ל-200 כלי-טיס מכל הסוגים מוצגים בתוך מבנה ענקי ששטחו 27,300 מ"ר, אשר נקרא האנגר התעופה על שם בואינג. חלק מן המטוסים מוצגים על רצפת ההאנגר והאחרים תלויים מעליהם. אזורי התצוגה מחולקים בעיקרם לפי נושאים, וכוללים את התחומים הבאים: מטוסים מראשית התעופה עד שנות ה-20' של המאה הקודמת, מטוסים צבאיים מהשנים שבין שתי מלחמות העולם, מטוסי בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, מטוסים גרמניים ממלחמת העולם השנייה, מלחמות וייטנאם וקוריאה, תקופת המלחמה הקרה, תעופה צבאית מודרנית, מטוסי נוסעים, תעופה אווירובטית, תעופה עסקית, תעופה כללית, מסוקים ומטוסים הממריאים ונוחתים אנכית, תעופה ספורטיבית ומטוסים זעירים. תצוגת החלל, שבמרכזה מעבורת החלל דיסקאוורי, ממוקמת בתוך האנגר על שמו של ג'יימס מקדונל, ששטחו 4,930 מ"ר. בצדי האנגר זה ממוקמת גם תצוגת רקטות וטילים, שכוללת מוצגים מעניינים שפותחו בגרמניה הנאצית בתקופת מלחמת העולם השנייה. המבקרים במוזיאון יכולים גם לצפות לתוך האנגר צדדי שבו מתבצעות עבודות שיקום ושיפוץ של כלי-טיס ישנים, לצורך הצגתם העתידית במוזיאון. ליד ההאנגרים הוקם מגדל פיקוח, שממנו ניתן לצפות בתנועת המטוסים בנמל התעופה דאלס.

ביקרנו במוזיאון מרתק זה במשך יומיים תמימים באוגוסט 2013, ואנו מגישים מבחר מצומצם של צילומים המתארים רק חלק קטן מהמוצגים.

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

כנפי האימפריה - כישלון חיל האוויר הבריטי במאבק בטרור ובגרילה ובהגנה על המנדט הארץ-ישראלי: האם הלקח נלמד? מאת רבקה ירמיאש, הוצאת כרמל, ירושלים, 2017

The Indian Space Programme, by Gurbir Singh, Astrotalkuk Publications, U.K., 2017

 

למעלה