להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
סיוון תשפ"א – מאי 2021
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
חיל האוויר בחר בסיקורסקי CH-53K קינג סטאליון
עסקה ראשונה לרכש שני מטוסי תדלוק KC-46A
מטוס הביון אורון יצטרף לטייסת הנחשון
הושלמה השבחת שמונה קרנפים
שינויים ארגוניים בטייסות הכטמ"ם בבסיס פלמחים
מטוסי נץ מעודפי חיל האוויר נמכרו לחברת Top Aces
החל פיתוח חץ 4, שיחליף את חץ 2
הטיל ברק ER הוכיח יכולת יירוט בטווח של 150 ק"מ
התע:א מציעה לבריטניה טיל ים-ים מתקדם
רפאל סיימה פיתוח גרסה של I-Derby ER לשיגור מהקרקע
רפאל הפכה את הפצצה הגולשת SPICE-250 לטיל שיוט
התעשיות הביטחוניות הגדולות דיווחו על תוצאות עסקיות טובות לשנת 2020
התע"א השתתפה במטס ההצדעה ביום העצמאות
לווייני אדליס-סמסון של הטכניון שוגרו בהצלחה לחלל
לוויין זעיר ראשון של אוניברסיטת תל-אביב שוגר בהצלחה לחלל
בחרו הניסויים המדעיים שיבצע איתן סטיבה בחלל במשימת רקיע
לוויין הניקוי של Astroscale שוגר בהצלחה לחלל
חילות אוויר ערביים: מצרים, האמירויות הערביות המאוחדות, כוויית, לבנון, ערב הסעודית
הפאלקון 6X של דאסו החל בטיסות ניסוי
מטוסי הנץ: 36 שנות שירות בחיל האוויר
חיל האוויר האמריקני רוכש מטוסי F-15EX איגל II
ישראל מגלה עניין בדגם החדש מדור 4.5
חיל האוויר האמריקני קיבל ב-10 במארס השנה מחברת בואינג את ראשון המטוסים החדשים מדגם F-15EX. המטוס הדו-מושבי הוצג בטקס רשמי שנערך בבסיס חיל האוויר אגלין בפלורידה ב-7 באפריל, וניתן לו השם איגל II.
בחיל האוויר הישראלי עקבו בעניין רב אחרי פיתוח הדגמים המתקדמים של ה-F-15 ושאבו עידוד מהחלטת חיל האוויר האמריקני להצטייד ב-F-15EX. קברניטי החיל מבקשים להשיג את אישור הדרג המדיני בישראל לרכש טייסת חדשה של מטוסי F-15 מתקדמים, שיהיו דומים ל-F-15EX איגל II של חיל האוויר האמריקני. הדגם הישראלי החדש צפוי להיות מסומן F-15IA.
דרום-קוריאה, יפן, הודו וטורקיה מפתחות מטוסי קרב מתקדמים
ארבע מדינות אסייתיות מנהלות כיום תוכניות לפיתוח מטוסי קרב עתידיים, שינצלו את הטכנולוגיות החדישות ביותר שקיימות. יפן, הודו וטורקיה מנסות לפתח מטוסים חמקנים מהדור החמישי, בעוד קוריאה מסתפקת במטוס לא חמקן מדור 4.5. כל ארבעת המטוסים המוצעים דומים מאוד בתצורתם, כשהם מזכירים את ה-F-22 האמריקני. אנו מתארים את המצב העכשווי של ארבע התוכניות האלה.
זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל
דב סער
דב סער נחשב לאחד הבולטים והמוכשרים ביותר מבין מהנדסי האווירונאוטיקה שהוכשרו בטכניון ופעלו בתעשייה הישראלית. הוא היה אחד מתריסר הבוגרים של המחזור הראשון במחלקה להנדסת אווירונאוטיקה בטכניון. כעתודאי, השלים חמש שנות שירות מוצלחות כמהנדס בחיל האוויר, וזכה בפרס ביטחון ישראל על התקנת מצלמות במטוס הווטור. ב-1963 הצטרף לתעשייה האווירית לישראל (תע"א), בה התקדם במהירות ועמד בראשן של שתי תוכניות פיתוח של מטוסים אזרחיים: הערבה - בכור המטוסים מתוצרת ישראלי; והאסטרה - שהיווה קפיצת דרך משמעותית בפיתוח מטוס מנהלים מתקדם וסלל את הדרך לפיתוח משפחה ענפה של מטוסי מנהלים מהשורה הראשונה בעולם. סער הגיע לתפקידי ניהול בכירים בתע"א כמנהל מפעל מטוסי נוסעים ומנהל מפעל תשתיות הנדסיות, והמשיך ללוות את חזית הפיתוח האווירונאוטי בהתנדבות גם לאחר שפרש לגמלאות.
רמי סקלדמן ובן קשלס סוקרים את הקריירה העשירה והייחודית של דב סער בחיל האוויר ובתע"א, ואת תרומתו הייחודית לפיתוח מטוסים במדינת ישראל. צניעותו וענוותנותו הרחיקו אותו מאור הזרקורים, אך כל מי שעבד אתו יכול להעיד על מקצועיותו ואיכויותיו הנדירות, והיותו אחד מעמודי התווך של הפיתוח האווירונאוטי בישראל.
סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירה של הכותרים:
Israeli Vipers: F-16A/B Netz, by Amos Dor, RN Publishing, Italy, 2021