ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e156

ביעף e156

שבט תשפ"ב – ינואר 2022

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך יהודה בורוביק- עמוד 2

חדשות ביעף

חיל האוויר: שבעה חילות אוויר זרים השתתפו בתרגיל "בלו פלג" החמישי בעובדה

חיל האוויר: נחתם ההסכם לרכש תריסר מסוקי CH-53K ועוד שני מטוסי תדלוק KC-46A

חיל האוויר: טל שמיים: בלון תצפית ענק הוצב בצפון הארץ

התע"א סיפקה 14 מטוסי מנהלים חדשים בשנת 2021

הצלחה שיווקית באסטוניה לטיל התקיפה הימי של התעשייה האווירית

משגר רב-קני לחימושים המשוטטים של UVision

חברת ההזנק AIR מפתחת כלי-טיס אישי חשמלי

גדפין חשפה תחנה קרקעית לכטב"מים החשמליים שלה

אירובוטיקס הציגה תחנת עגינה לרחפן אופטימוס

רחפן תצפית זעיר משוגר מקפסולה (של חברת ההזנק Spear)

הכטב"מים של בלובירד במסגרת התע"א

שוגר לחלל ננו-לוויין שני של אוניברסיטת תל-אביב

שמונה ננו-לוויינים שנבנו על-ידי תלמידים במסגרת תוכנית תבל שוגרו בהצלחה לחלל

אוניברסיטת אריאל שיגרה לחלל שני ננו-לוויינים

תחנות דלק מעופפות יתדלקו בחלל את הלוויינים של אסטרוסקייל במשימות הארכת חיים ומתן שירות במסלול ללוויינים מסחריים

הסכם שיתוף פעולה בתחום החלל בין ישראל לאיחוד האמירויות

התע"א מפתחת מיני-לוויין תקשורת שייקרא גיאונון

24 כלי-טיס נוספו ברישום הישראלי בשנת 2021

שבעה כלי-טיס נגרעו מהרישום הישראלי בשנת 2021

ארבעה הרוגים בשתי תאונות קטלניות בשנת 2021; שבעה מטוסים ומסוקים נוספים ניזוקו קשה או נמחו בתאונות

תנועת הנוסעים בנתב"ג בשנת 2021: רבע מהתנועה ב-2019

חילות אוויר ערביים: האמירויות הערביות המאוחדות,קטאר, בחריין, כוויית, ירדן, לבנון

טיסות בכורה: בואינג 737-10, רולס-רויס Spirit of Innovation, ביצ'קראפט דנאלי

 

למעלה

 

הטכנולוג: מטוס הניסוי שהוכיח את השיפורים בכפיר

 

תהליך פיתוח מטוס הקרב כפיר בתעשייה האווירית לישראל (תע"א), על בסיס המיראז' 5 של דאסו, היה כרוך בתיכונים הנדסיים מורכבים עם סיכוני פיתוח ניכרים. ראשית, היה צריך להתאים את גוף המיראז' 5 לקליטת מנוע ג'נרל אלקטריק J79, במקום מנוע האטאר 9C המקורי, תוך התייחסות להיבטי גאומטריה, בידוד חום וקירור, כניסת אוויר ועוד. בהמשך, שיפרו את ביצועי המטוס באמצעות שינויים אווירודינמיים בתצורה החיצונית, שכללו משטחי קנארד לפני הכנף ומעליה, שן מסור בכנף וגדרות חרטום. את כל השינויים וההתקנות האלה נדרש לבדוק ולהוכיח בסדרות מקיפות של ניסויי טיסה, ולצורך כך יש להקצות אב-טיפוס ייעודי.

מובילי תוכנית רעם במשרד הביטחון ובתע"א בחרו במיראז' IIIBJ כטרום אב-טיפוס מתאים, וכינו אותו טכנולוג. שחק דו-מושבי מספר 88 הועבר מחיל האוויר לתע"א באפריל 1969, ושימש במשך כ-13 שנים מטוס ניסוי מועיל ביותר.

בן קשלס מתאר בפירוט את תפקידיו וקורותיו של מטוס הניסוי טכנולוג לאורך כל תהליך פיתוח הכפיר בתע"א. השלבים העיקריים בניסויי הטיסה של הטכנולוג היו כדלקמן: בחינת התקנת מנוע J79 וטיסות להכנת בסיס נתוני ייחוס - מספטמבר 1970 עד דצמבר 1973; ניסויים בתצורת קנארד - מיולי 1974 עד ספטמבר 1976; מטוס ניסוי ששימש בנוסף לליוויי והדגמות - מנובמבר 1977 עד יולי 1978; ניסויים עם כנפוני שפת התקפה בכנף - מאפריל 1979; ליווי ניסויי כפיר סחרור - מאפריל 1981 עד סוף 1983. בתחילת 1984 הועבר הטכנולוג למוזיאון חיל האוויר בחצרים, שם הוא מוצג גם כיום.

 

מדוע נבחרה תצורת הקנארד לכפיר ?

הסבר על השיקולים האווירודינמיים, שמתייחס להיבטים של: יתרונות תצורת הקנארד, הגאים בכנף דלתא, שן מסור בכנף, בעיות ביציבות רוחבית, וסיכום ביצועי הכפיר קנארד בהשוואה לכפיר הבסיסי.

 

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירה של הכותרים:

 

המזל שיחק פעמיים, מאת יוסי בראל, הוצאת מדיה 10, 2021

 

אני לוקח, מאת יורם רומם, הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 2021

 

כנופיית המפציצים - הכוונות הטובות בדרך ללילה הקטלני ביותר במלחמת העולם השנייה, מאת מלקולם גלדוול, הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 2021

 

למעלה