פרס ע"ש ניב-יה דורבן ז"ל הוענק לצוות מחיל האוויר

בכינוס השנתי ה-46 לתעופה וחלל הוענק לראשונה פרס ע"ש ניב-יה ז"ל לקצינים מצה"ל כותבי מאמר/מחקר מצטיין שהוצג בכינוס. הפרס ניתן על-ידי פרופ' דוד דורבן ואשתו רחל לזכר בנם, סרן ניב-יה (הדס) דורבן ז"ל, שנרצח בתל-אביב ב-8 במארס 2003.

בראש הוועדה שבחרה את הזוכים בפרס עמד אל"ם ליזר אלון, ראש מחלקת הנדסת כלי-טיס בלהק ציוד של חיל האוויר. בדבריו בטקס אמר אל"ם אלון:

"ברצוני לברך את דוד ורחל דורבן על היוזמה הנפלאה להעניק פרס ע"ש ניב-יה ז"ל לקצין או קצינים במדים, כותבי מאמר/ מחקר מצטיין מדי כנס, החל מהכנס ה-46 לתעופהה וחלל. כשפנה אלי דוד ברעיון הנפלא הזה סברתי, שאין דרך ראויה מזו לסמל את המשכיות המצוינות במחקר - מצוינות שכל כך הייתה תבועה עמוק בתוך ניב-יה, שכל כך חסר לנו. זוהי עוד אחת מהדרכים הכל כך מיוחדות שלכם להנצחת זכרו של ניב-יה. אנחנו אנשי חיל האוויר נמשיך לחבק אתכם ולאהב אתכם כתמיד".

 

הפרס השנה ניתן לצוות ממחלקת הנדסת כלי-טיס, ענף מדעי הטיסה, בחיל האוויר. חברי הוועדה בחנו 8 מחקרים ומאמרים של קצינים מחיל האוויר - כולם מצויינים ובשורה המדעית הראשונה. "התלבטנו בין שניים", אמר אל"ם אלון. "המאמר הזוכה בבחירה פה אחד של צוות השופטים בראשותי הוא: ביצועי משימה למטוסי כנף קבועה וסובבת, גישות אנליטיות ונומריות חליפיות ויישומן בסימולציות 3 דרגות חופש. המחקר יושם לאחרונה באפליקציית חישובי משימה במערכת מבצעית ממוכנת בחיל האוויר ומהווה כלי בעל חשיבות עצומה למשתמש הסופי בטייסות חיל האוויר".

 

 

 

סרן ניב-יה (הדס) דורבן ז"ל

בן רחל ודוד, אח לליעד. נולד בקיימברידג', אנגליה, ב-ו' בתשרי תשל"ח , 18.9.1977.

מוסמך למדעים בהנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון במסגרת העתודה האקדמאית.

שירת בחיל האוויר, במחלקת הנדסת כלי-טיס, ענף תיכון אווירונאוטי.

סטודנט לתואר שני בהנדסה ביו-רפואית.

נרצח ב-ד' באדר ב' תשס"ג, 8.3.2003.

 

 

 

כנער עתיר כשרונות למד וניגן על חליל צד במשך שמונה שנים, ובמקביל בנה טיסנים והטיסם מגיל צעיר מאוד. בתקופת לימודיו בתיכון פיתח היכרות מעמיקה עם עולם התעופה, תחום הרובוטיקה, והתעמק בהמצאות מיוחדות ופטנטים.

עם סיום לימודיו התיכוניים התקבל ניב-יה כסטודנט להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון, במסגרת העתודה האקדמית. כיהן כנציג הסטודנטים של המחזור וחבר ועד הפקולטה, חבר מערכת, כתב בעיתון הסטודנטים "קולי", כתב ושיחק בתאטרון הסטודנטים. עבד למחייתו כגנן, במתן שיעורים פרטיים בפיסיקה ומתמטיקה למתקשים, וכמדריך בכיר לטיסנאות בחברת "א. תעופה וחלל".

 

הציע עם חברו "לשנות את פני קירות הפקולטה המיותמים", ולצייר משהו צבעוני וגדול שישבור את האפרוריות האקדמית השולטת בין כתלי הבנין. על קיר ששטחו כ-20 מ"ר מול חדרי הלימוד, צוירה תמונה המתארת את התקדמות התעופה ממטוס האחים רייט ועד ה-F-16. ניב-יה השלים את הציור בגפו משך שנה שלמה, בין לימודים ובחינות, תחביבים, עבודה, מחויבויות אישיות, וצבא.

 

בשנת 1997 הגה, יזם וארגן את תחרות ה"ביצקופטר" בין הסטודנטים בטכניון. האירוע רב המשתתפים, שזכה להצלחה רבה ולסיקור טלוויזיוני רחב בארץ ובעולם, פתח את מסורת תחרויות "טכנו- ראש" בטכניון. שנתיים לאחר מכן (1999), הגה ניב-יה וארגן את תחרות "טכנו-ראש 2", ה"נרמוביל". תחרות זו זכתה להצלחה רבה וניב-יה הוזמן לתכנן מיצג תואם במוזיאון הלאומי למדע בחיפה.

נשיא הטכניון דאז כתב בעקבות תחרות ה"ביצקופטר", כי "לתחרות עצמה הגיעה כל התקשורת הישראלית והבינלאומית והיו הדים רבים בעולם. ההצלחה הייתה כה גדולה, שהחלטנו להפכה לאירוע שנתי, כי יש בה את כל האלמנטים ההופכים את מקצוע ההנדסה ליצירתי, מרתק וסוחף. ראיתי את ניב-יה במהלך התחרות מטפל בכשרון וביכולת במתחרים, בקהל ובתקשורת ונראה לי מהניסיון הייחודי הזה שהוא ברוך כשרונות".

תוך כדי לימודיו הקפיד ניב-יה לעסוק ולטפח את תחביביו בטיפוס צוקים, צלילה, טיולים רגליים, שיט מפרשיות, תורת הלחימה טייקוואנדו, קורס מקיף במד"א, צילום ופיתוח עצמאי של תמונות ועוד.

 

בשנת 1998 נבחר ניב-יה כסטודנט מצטיין בטכניון. בשנת 2000 הוענק לו פרס הצטיינות על "גוליית", בתחרות פרויקט הגמר של סטודנטים בוגרי הפקולטה, בכינוס הישראלי ה-40 לתעופה וחלל.

 

עם תום לימודיו, בקיץ 1999, התגייס לצבא, השלים קורס קצינים וסיים השלמה חיילית של חיל האוויר כקצין מצטיין. בסתיו 1999 הוצב לענף תיכון אווירונאוטי בחיל האוויר ושירת שם עד יום מותו. במקביל החל בלימודי תואר שני במחלקה להנדסה ביו-רפואית בטכניון, והמשיך בפעילות חברתית קהילתית במסגרות התנדבותיות (חוגי נוער במוזיאון "טכנודע", ציור על קירות הפקולטה, מילב"ט, "תגלית", ועוד..)

פרויקט אווירונאוטי הנדסי אותו הוביל ניב-יה בצבא נבחר לעבודה המצטיינת בחיל האוויר לתקופה 2001-2000, וניב-יה עצמו נבחר לקצין מצטיין לתקופה 2001 - 2002. פיתוח טכנולוגי מיוחד בו עסק בשנת חייו האחרונה עבר ניסויי טיסה מוצלחים בשנת 2004.

על תקופת שירותו כמהנדס אווירונאוטיקה בחיל האוויר אמרו מפקדיו בדברי ההספד: "ניב-יה, הגעת לענף בסתיו 99. רק שלוש וחצי שנים וכה רב המעש שעליו מתנוסס שמך, כה רבים ההישגים שאליהם הגעת ושלהם היית שותף, כה בולט חותמך בענף. ביצעת עשרות שינויים במטוסים, יזמת שינויים בכלי-טיס, שינויים שתרמו באופן ישיר לחיזוק כוחו של חיל האוויר שכה אהבת, ולביטחון מדינת ישראל שכה היית גאה להיות שייך לה. בלטת גם בתחום החברתי. היית הציר המרכזי של צעירי הענף, היית כוכב ראשי בערבי הענף, גיבשת קבוצה של צעירים שטיילו ובילו יחדיו… יש בך נפש של מהנדס, ויש בך נפש רגישה של אמן… יש בך מין מיזוג מופלא שכזה, מין מיזוג שהוא רק אתה, מין מיזוג שהופך אותך לשלם ומושלם".

 

חורשת ניב-יה ניטעה בנחל הבשור במקום בו בילה ניב-יה ז"ל ביום האחרון לחייו, שבת 8.3.2003. החורשה נחנכה בתאריך 15.4.2004 בטקס מיוחד, בו נשאו דברים לזכרו מפקדיו, חבריו, נציגות ביה"ס עירוני ה' ובני משפחתו. לאחר טיול במסלול שתכנן, הוסר הלוט מעל אבן הזיכרון , הופרחו בלונים ונשתלו 26 עצים צעירים כגילו ביום שנקטף. עד החורף הבא יצמחו במקום אלף שתילים בגירים, ובעוד מספר שנים נטייל אף אנחנו בתוך יער של ממש. כך, במקום האחרון בו הלך, מסמלת החורשה את אחת מתכונותיו הבולטות של ניב-יה - הענקת משמעות לחיים בחזון ותקווה לעתיד.

 

בכינוס הישראלי ה-45 לתעופה וחלל (2005) הוקדש מושב "תכן וביצועים" לזכרו של ניב-יה.

 

כל היופי הזה נגדע בירייה אכזרית אחת של בן בליעל...

יהי זכרו ברוך.

 

ראה גם האתר לזכרו של ניב-יה דורבן ז"ל.

 

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>

© האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל  www.aerospace.org.il