כטב"מים ובלון תצפית בתערוכת לחימה בעימות מוגבל של מפקדת זרוע היבשה בצה"ל

מגוון רחב של כלי-טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) מתוצרת התעשיות הביטחוניות בישראל הוצגו בתערוכה של אמצעי לחימה בעימות מוגבל, שהתקיימה במרכז הירידים בתל-אביב בין ה-7 ל-10 במארס.

התעשייה האווירית לישראל חשפה בתערוכה מיני-כטב"ם חדש בשם Bird Eye 400, המיועד לספק מודיעין חזותי ביום ובלילה מעל אזורים עירוניים או "מעבר לגבעה". אורכו של כלי-הטיס 80 ס"מ, מוטת כנפיו 2 מטר והוא שוקל 4.1 ק"ג. הכטב"ם, שמצויד במנוע חשמלי, מסוג לשהות באוויר עד 80 דקות ולפעול ברדיוס של 15 ק"מ, ברום של 150 עד 300 מטר.מהירות טיסתו בין 55 ל-90 קמ"ש. הכלי ניתן לשיגור מהיד או באמצעות מעוט. ייחודו של הכטב"ם בשיטת הנחיתה: עם חזרתו לאזור הנחיתה, מתהפך כלי-הטיס על גבו ונוחת הפוך על מגלשים המותקנים על גבו. הדבר נועד למנוע פגיעה במטעד הצילום, שמותקן בגחון הכלי. ניתן להשיג נחיתה כמעט נקודתית.

הכטב"ם Bird Eye 400 במצב טיסה (למעלה) ובמצב הפוך לנחיתה (למטה).

עוד הציגה התע"א את הכטב"ם הטקטי ליחידות השדה I-View, בעל יכולת שיגור אוטומטי ממשגר ונחיתה נקודתית אוטומטית באמצעות מצנח מנוהג (פאראפוייל) - בתמונה למטה.

כמו-כן הביאה התע"א לתערוכה את הסרצ'ר 2, שהוא הכטב"ם העיקרי של חיל האוויר לאיסוף מודיעין חזותי בעימות הנוכחי עם הפלסטינאים (בתמונה למטה).

אלביט מערכות הציגה בתערוכה את הכטב"ם הבינוני הרמס 450, וכן את הכטב"ם הזעיר Skylark, המיועד לשיגור מהיד. הסקיילארק (עפרוני השדה) מתחרה עם ה-SkyLite של רפאל על הזמנה ליחידות השדה בצה"ל.

ה-Skylark של אלביט מערכות משוגר מהיד.

 

ה-SkyLite של רפאל משוגר כמו טיל כתף מזביל שנישא על גבו של חייל.

חברת א.מ.י.ת יועצי תעופה הציגה את הכטב"ם Sparrow (דרור) כשהוא נישא על כלי-רכב האמווי ומשוגר ממנו. עמדת השליטה בכטב"ם נמצאת בתוך כלי-הרכב. הדרור יכול להיות משוגר גם מתוך זביל באמצעות מאיץ רקטי.

עוד הציגה א.מ.י.ת את הכטב"ם Blue Horizon 2 (אופק כחול 2) - בתמונה למטה.

רפאל הציגה לראשונה בתערוכה את בלון התצפית Mini-TAOS, שניתן להעבירו בקלות ממקום למקום. הבלון, הקשור לקרקע, נושא מטעד אלקטרו-אופטי מיוצב, שיכול לגלות אנשים, כלי-רכב וכלי-שיט. הבלון יכול לשהות באוויר 7 ימים ברציפות.

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>

© האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל  www.aerospace.org.il