שיקולי בטיחות לקויים בחברת השכר הטורקית Fly Air
מטוס יצא בטיסה לישראל למרות שנתגלתה בו תקלה
טכנית בטיסה קודמת באותו יום, ונאלץ לבצע נחיתת חירום בנתב"ג
חברת השכר הטורקית Fly Air אינה מחמירה בנוהלי
הבטיחות כפי שמקובל ברוב החברות הסדירות. למרות שמטוס שלה נאלץ לחזור לנחיתה
באנטליה לאחר שנתגתה בו תקלת טכנית באוויר, החליטה החברה להוציאו שוב לטיסה כעבור
שעות ספורות, וגם הפעם נתגלתה בו תקלה טכנית שחייבה ביצוע נחיתת חירום. והרי סיפור
המעשה כפי שחווינו בעצמנו בטיסה הבעייתית הראשונה:
מטוס האיירבאס A300B2K-3C שרישומו TC-FLM המריא מאנטליה ב-19 במאי בשעות הצהריים עם 298 נוסעים בדרכו לישראל. חצי שעה אחרי ההמראה הודיע הקברניט לנוסעים כי הוא נאלץ לחזור לאנטליה בגלל תקלה טכנית. מתברר, שהטייסים קיבלו התרעה בלוח המכשירים על תקלה הידראולית במטוס. המטוס חג באוויר במשך כשעתיים כדי לשרוף את הדלק שנותר במכליו ולבדוק האם כן-הנסע נפתח וננעל כהלכה. בסופו של דבר נחת המטוס בשלום באנטליה, הנוסעים הועברו למטוס אחר והמריאו לישראל באיחור של ארבע שעות.
ככל הנראה, ערכו טכנאי החברה באנטליה בדיקה מהירה במטוס ולא מצאו דבר. בחברת תעופה רצינית היו מקרקעים את המטוס לבדיקה יסודית יותר, אך לא כך עשתה Fly Air. מכיוון שהיו צריכים להוציא טיסה נוספת לישראל לפנות ערב ולא היה להם מטוס פנוי אחר, הם החליטו להשתמש באותו מטוס בעייתי.
כשהתקרב המטוס לישראל וניסה להוריד את כן-הנסע, קיבלו הטייסים חיווי כי הגלגלים לא ננעלו כראוי (שוב סימן לתקלה במערכת ההידראולית). המטוס המשיך לחוג באוויר ורוקן את הדלק העודף שהיה בו, הטייסים ניסו מספר פעמים לכנס ולהוריד את כן-הנסע, ואף חלפו מעל למגדל הפיקוח כדי שפקחי הטיסה ינסו לראות אם הגלגלים יצאו, ולאחר מכן ביצעו מספר נסיונות נחיתה לפני הנחיתה הסופית. בנמל התעופה בן-גוריון הוכרז מצב חירום, הוזעקו לשדה עשרות אמבולנסים וכבאיות, שנפרסו ונערכו למקרה אסון. נוסעים רבים במטוס נכנסו לפניקה.
בסופו של דבר הכל נגמר בשלום - המטוס ביצע נחיתה מושלמת על המסלול ללא בעיות. התברר, כי הייתה זו התרעת שווא בתא הטייסים (כמו במקרה הקודם באותו יום), ולא הייתה במטוס תקלה של ממש. אך הנוסעים בשתי הטיסות, ובמיוחד בשנייה, עברו חוויה מאוד בלתי נעימה.
מדובר במטוס ישן בן 23 שנים, שהופעל עד 2004 בחברת התעופה היפנית JAS. חברת השכר הטורקית Fly Air מפעילה 11 מטוסים מדגם זה בטיסות לאירופה, למזרח התיכון (אבו-דאבי, איראן, ישראל, לבנון וערב הסעודית) ולאפריקה (מצרים וסודן). החברה טסה לישראל מאז 2003 ומפעילה מספר טיסות בכל יום לאיסטנבול, אנטליה ובודרום.
מטוס האיירבאס A300B2K-3C שבו אירעו התקלות בשתי הטיסות לישראל ב-19 במאי.
© האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל www.aerospace.org.il