מסוק הודי מדגם דרוב מופעל בישראל בשירות מערכת הביטחון

התעשייה האווירית לישראל בשיתוף עם אינדוסטאן איירונאוטיקס (HAL) חנכו ב-25 במאי 2005 את המסוק הראשון מדגם דרוב (Dhruv) שמופעל בישראל להטסת אח"מים ואנשי מערכת הביטחון. במסגרת ההסכם שנחתם בין התע"א למשרד הביטחון, תספק התע"א שירותי הטסה במסוק למערכת הביטחון בהיקף של 500 עד 600 שעות טיסה בשנה. מסוק שני מאותו סוג צפוי להיכנס לשירות בעתיד. מסוק הדרוב (כוכב הצפון) שהובא לישראל מותאם להטסת 7 נוסעים בתנאים מרווחים, בנוסף לשני הטייסים.

מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון (משמאל), לוחץ את ידו של המשנה למנכ"ל התעשייה האווירית לשיווק

ופיתוח עסקי, שמעון אקהאוז, לאחר החתימה על ההסכם להפעלת המסוק בשירות מערכת הביטחון.

הדרוב הוא מסוק קל מתקדם, המתאים למגוון משימות צבאיות, משטרתיות ואזרחיות. המסוק מצויד בצמד מנועי טורבומקה TM333-2B. משקלו המרבי בהמראה 5,500 ק"ג, וביכולתו לשאת עד 14 נוסעים או מטען חיצוני במשקל 1,500 ק"ג. מהירות השיוט המרבית שלו 250 ק"מ/ש' במשקל מרבי, וביכולתו לטוס לטווח של 650 ק"מ ולשהות באוויר עד 4 שעות. המסוק, שנמצא בייצור סדרתי, נרכש במספרים גדלים על-ידי הזרועות הצבאיות בהודו ומוצע גם ליצוא. פרטים על המסוק ראה באתר של אינדוסטאן איירונאוטיקס.

התע"א משתפת פעולה עם הודו בהשבחת המסוק ובקידום שיווקו בעולם. מפעל להב בתע"א התקין בדרוב חבילת אוויוניקה משולבת, הכוללת צגים דיגיטליים בתא הטייסים, חליפת לוחמה אלקטרונית להגנת המסוק, מערכת תצפית אלקטרו-אופטית ליום וללילה, והתאמה לנשיאת חימוש חיצוני. מסוק מושבח ראשון הוצג בסלון האווירי בפאריס ביוני 2003, ויוצג בפאריס גם השנה. (המסוק שהובא לארץ הוא בתצורתו המקורית, עם מכשור אנלוגי בתא הטייסים).

התע"א דאגה גם לשיתוף פעולה בין רשות התעופה האזרחית בישראל לרשות המקבילה בהודו, ולאחרונה נחתם מזכר הבנה להפעת הדרוב ברישוי ישראלי (בינתיים מופעל המסוק בארץ ברישום הודי). רישוי זה עשוי לשפר את סיכויי שיווק המסוק במדינות השוק האירופי ובארה"ב.

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>

© האגודה הישראלית למדעי התעופה והחלל  www.aerospace.org.il