טרמינל 1 בנתב"ג נפתח מחדש וישרת נוסעים בטיסות פנים-ארציות

 

ב- 20 בפברואר 2007, כשנתיים לאחר שסיים את תפקידו לטיסות בינלאומיות, ייפתח טרמינל 1 מחדש כמסוף הנוסעים הפנים-ארצי של נתב"ג. הטרמינל שופץ והוסב לתפקידו החדש בהמשך לתהליך השדרוג, אשר החל עם מעבר הפעילות הבינלאומית לטרמינל 3. טרמינל 2, אשר שימש בשנים האחרונות כנמל מוצא פנים-ארצי, ייהרס ועל השטח המתפנה יוקם אזור לשימוש מפעיל המטענים השלישי סוויספורט.

פרויקט השיפוץ של טרמינל 1 ארך כשנה וחצי וכלל בדיקת חלופות מקיפה, תכנון מקדים ובנייה בלוח זמנים מצומצם (כשנה). הפרויקט מסתיים בהתאם ללוח הזמנים, בעלות כוללת של כ-14.5 מיליון ש"ח. בתכנון הטרמינל החדש הושם דגש רב על שימוש במתקנים ותשתיות קיימים, וזאת במטרה לצמצם בעלויות. ניתן דגש מיוחד לנושא הנגישות והנוחות, הן לנוסעים בעלי מוגבלויות והן לציבור הנוסעים הרחב. הטרמינל משתרע על מפלס אחד (בקומת הקרקע), דבר המאפשר לנוסע לעבור את כל תהליך היציאה או הכניסה - מהגעתו לטרמינל  ועד לשלב ההסעה למטוס - במהירות ובנוחות.

גבי אופיר, מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת) אמר כי "חנוכת טרמינל 1 המחודש לטיסות פנים-ארציות היא חלק מההשקעה המאסיבית של הרשות בפיתוח ושיפור השירות לנוסע.  אני מאמין כי הטרמינל החדש יעמוד בסטנדרטים הגבוהים שמעמיד טרמינל 3, ויתרום רבות למיצובו של נתב"ג כאחד מנמלי התעופה החדישים והטובים בעולם. רשות שדות התעופה שמה לה למטרה לשפר באופן מתמיד את השירות שאנו מעניקים לציבור הנוסעים, במקביל לשימור רמות הביטחון והבטיחות הגבוהות בכל מתקני הרשות".

 טרמינל 1 יכול לשרת ארבע טיסות יוצאות במקביל. הוא משתרע על שטח של 8,000 מ"ר, המחולקים לשלושה חלקים עיקריים:  

אולם בידוק ביטחוני ורישום לטיסה, הממוקם בכניסה מס' 2 בחזית הטרמינל, נועד להליכי רישום לטיסות של חברות התעופה ארקיע וישראייר. כמו-כן ניתן למצוא באולם טרקלין אח"מ חדש "טרקלין אלמוג", שירותי מזנון, ספסלי ישיבה, פינות החתלה בשירותים, טלפונים ציבוריים ומכונות אוטומטיות לממכר מזון ומשקאות. האולם משתרע על שטח של כ-1,250 מ"ר. באולם  היוצאים, המשמש להמתנה לפני עליה למטוס, ארבעה שערי יציאה למטוסים. 

אולם נכנסים, אשר כולל שרוול כניסה על שטח של  כ-1,186  מ"ר, מסוע מזוודות כפול לקבלת כבודה, צג מידע לטיסות נוחתות, מתקנים למי שתיה, מכונות אוטומטיות לממכר שתייה חמה וקרה, טלפונים ציבוריים, ועגלות שירות עצמי חינם בתוך האולם. דלפק להזמנת מוניות מורשות לנסיעה מיוחדת נמצא מחוץ לאולם, בסמוך לשער 3.

אולם מקבלי פנים, המשמש להמתנה ומפגש עם הנוסעים הנכנסים, ממוקם בסמוך לשער מס' 3.  באולם מזנון, מתקנים למי שתייה , מכשיר אוטומטי למשיכת מזומנים, טרקלין אח"מ לשימוש הנוסעים ועוד.

לבאי הטרמינל עומד מגרש חנייה סמוך, וכן חנייה ארוכת-טווח (מעל 24 שעות) לנוחות הנוסעים הטסים לאילת.

בשנת 2006 עברו בנתב"ג  כ-400,000 נוסעים בטיסות הפנים-ארציות, רובם ככולם בקו לאילת.

 

דלפקי ארקיע באולם היוצאים. "מה שתופס את העין מיד הוא תבליט הקיר של הרי יהודה והרי אדום בשקיעה של זהב,

ובהתאמה דלפקים צבועים באדום וחלל מרווח לנוחות הטסים", אומר האדריכל אסא.

דלפקי ישראייר באולם היוצאים.  "מדובר באולם מרווח השזור בנוף הרי הגליל  ושדות החיטה של עמק יזרעאל,

בתבליט על הקירות בצבעים ירוקים וצהובים בשילוב כלניות. הקפדתי על תאורה ממוקדת מעל דלפקי

השירות האדומים, רחוק ממקום הישיבה ,המאפשרת פרטיות לכל נוסע", אומר האדריכל אסא. 

 

טרמינל שנראה כמו מוזיאון

למכרז מטעם רשות שדות התעופה על שיפוץ הטרמינל ניגשו תשעה משרדי אדריכלים מתכננים. המשרד שנבחר לבסוף הינו יוסף אסא אדריכלים, האחראי על תכנון פרויקטים רבים כמו מגדל הקריה בתל-אביב, אנדרטת גולני ואנדרטת המשטרה בשפרעם, לפיד המכבייה, ומבני ציבור, חינוך וקהילה רבים.

האדריכל האמנותי יוסי אסא, זוכה מדליית מיכאנג'לו האיטלקית לאמנים מצטיינים, יצר חלל  בלתי שגרתי, צבעוני ורענן, המזכיר הרבה יותר מוזיאון מאשר טרמינל בשדה תעופה. הטרמינל חולק לשלושה אולמות ראשיים, בהתאם ליעדי הטיסה, כאשר לפי התכנון הייחודי של האדריכל אסא כל אולם משדר חוויה שונה ואחרת לנוסע, בהתאם ליעד הטיסה. באולמות השונים מוצבים תבליטים ואלמנטים אמנותיים  בהשראת נופי ארץ ישראל, המתארים את הרי הגליל, נופי  ים אילת , הרי יהודה וירושלים. הרצפה שנבחרה עשוייה מגרניט פורצלן איטלקי, אותו חומר בו רוצפו גם אולמות הוותיקן, בצבעי חול ואפור המסמלים עבור אסא  את צבע האדמה והסלע של ישראל. 

יוסי אסא: "קיבלתי פרויקט מאתגר במיוחד, בו משרדנו עשה מאמץ לשלב אומנות, עיצוב בארכיטקטורה וטכנולוגיה, ואני מודה מקרב לב לרשות שדות התעופה על התמיכה שזכיתי לה בעיצוב טרמינל כל כך לא שיגרתי. המוצר המוגמר שהתקבל הינו טרמינל עם אמירה חזקה של אהבת הארץ, הן לישראלים והן לתיירים. התכנון והביצוע  נעשו מתוך שילוב ראייה אומנותית באדריכלות. רציתי והצלחתי ליצור חוויה אינטימית, גם בתוך מקום הומה אדם".

אולם "הפעמון"- חוויה בדרך לחופשה. "חשבתי על שקיעה אדומה מעל גלי הים, בחרתי באלמנטים פיסוליים של

מפרשיות העשויים מאבן שיש קררה שיובאו מאיטליה", אומר האדריכל יוסף אסא .

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>