הלוויין הזעיר דוכיפת 1 שוגר בהצלחה מרוסיה 

דוכיפת 1 - פיקו-לוויין פרי מחקר ופיתוח של תלמידי תיכון ממרכז המדעים בהרצליה - שוגר בהצלחה ב-19 ביוני בלילה מבסיס השיגורים יאסני ברוסיה באמצעות משגר דנייפר. הלוויין נכנס למסלולו המיועד סביב כדור-הארץ, ושידורים שלו נקלטים בתחנה הקרקעית בהרצליה.

דוכיפת 1 הוא פיקו-לוויין במשקל 860 גרם, הבנוי בצורת קוביה שאורך כל צלע שלה 10 ס"מ. הלוויין, שמחופה בפאנלים סולאריים, מכיל מערכת פיקוד, מערכת בקרת אנרגיה, מערכת תקשורת מתוחכמת, וכן מצברים לתפעול הלוויין לזמנים בהם הוא שוהה בחלק המסלול המוסתר מן השמש. דוכיפת 1 יסייע למטיילים שהולכים לאיבוד במקום שאין בו קליטה סלולארית. המטייל שאבד יוכל לשלוח אותות מצוקה ממכשיר קשר של חובבים אל הפיקו-לוויין, שבתורו ישדר למרכז הבקרה בהרצליה, יאתר את מיקום המטייל וישלח כוח חילוץ.

הלוויין נבנה בתוך "חדר נקי" שהותקן לצורך כך במעבדת החלל במרכז המדעים. עם השלמת הבנייה והבדיקות הפונקציונאליות לפני כחודשיים, הועבר הלוויין אל מתקני התעשייה האווירית לסדרת בדיקות מחמירות של עמידות לתנאים העוינים השוררים בחלל. לאחר שעבר בהצלחה גם בדיקות אלה, נשלח דוכיפת 1 בתוך מזוודה אטומה ומיוחדת אל בסיס השיגור ברוסיה .

החזון לבניית הלוויין הזעיר החל לפני כעשור אצל ד"ר אנה הלר, מורה במרכז המדעים בהרצליה ומנהלת מעבדת החלל במרכז. לאורך השנים השתתפו במחקר ובפיתוח יותר מ-200 תלמידים, כאשר בשנה האחרונה הואץ תהליך הפיתוח וקבוצה  של כ-40 ילדים בגילאי 17-16 עבדה מסביב לשעון על השלמת הלוויין כחלק מפרויקט מדעי-הנדסי המוגש לבגרות. את התלמידים הדריך צוות מסור של מהנדסי חלל מן התעשייה האווירית ומתעשיית ההיי-טק, בהובלת ד"ר אנה הלר וד"ר מאיר אריאל, מנהל מרכז המדעים בהרצליה. בהיותו פורץ דרך, נתמך הפרויקט על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל.

"השיגור היום מסמן את תחילתו של עידן הלוויינים הזעירים בישראל", אמר לרגל השיגור שר המדע, הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי. "הפרויקט הוא חלק מההתקדמות הטכנולוגית הגדולה בתחום החלל, שהיה בעבר נחלתן הבלעדית של חברת ענק וממשלות, וכיום מאפשרת להנגיש את טכנולוגיית הלוויינים והחלל גם למוסדות מחקר ולאוניברסיטאות. מדינת ישראל לוקחת מגמה זו צעד אחד קדימה ומשלבת את תחום הלוויינים וחקר החלל כבר בקרב בני ובנות נוער". 

שתי תלמידות מדגימות לשר המדע, יעקב פרי (מימין), ולראש עיריית הרצליה, משה פדלון (במרכז), את הזנקת הלוויין

 מתוך קופסת ההפלטה באמצעות קפיץ פשוט.

התלמיד עידן פדידה, המשמש כסמנכ"ל הפרויקט, מתאר את משימות הלוויין.

ד"ר אנה הלר (שנייה משמאל) וארבעת התלמידים שיצאו לאתר השיגור ברוסיה.

תחנת חובבי הרדיו במרכז המדעים בהרצליה, שבה נקלטים שידורי הלוויין.

השלב העליון של המשגר הרוסי דנייפר, שבו מאוחסנים 33 הלוויינים ששוגרו ב-19 ביוני.

דגל ישראל נראה בחלק התחתון - ראה צילום מוגדל למטה.

 

כתבה מפורטת על דוכיפת 1 תופיע בגיליון e129 של "ביעף".

להזמנת מינוי למהדורה האלקטרונית של "ביעף" פנה אל: biaf@aerospace.org.il


<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>