ביעף: 50 שנות דיווח מקצועי בנושאי תעופה וחלל

כאשר הופיע הגיליון האחרון של כתב-העת לתעופה וחלל, בסוף ינואר 2022, היה זה בדיוק חמישים שנים לאחר הופעת הגיליון הראשון של "ביעף". מפברואר 1972 עד פברואר 2007 יצאו לאור 97 חוברות מודפסות (אחת מהן כפולה), וממאי 2007 עד ינואר 2022 פורסמו 56 גיליונות אלקטרוניים בקובצי PDF . בנוסף, הופץ למנויים אוסף של כל הכתבות והידיעות שפורסמו בנושאי פעילות החלל בישראל, וקובץ של כל הכתבות שהופיעו ב"ביעף" על מטוסי הערבה מתוצרת התעשייה האווירית לישראל.


במשך כל אותן 50 שנים נוהל כתב-העת ונערך על-ידי יהודה בורוביק – מהנדס אווירונאוטיקה בוגר הטכניון בחיפה – שגם כתב חלק ניכר מהכתבות. בין הכותבים ב"ביעף" בתקופות שונות לאורך השנים נכללו מהנדסי האווירונאוטיקה משה בלקס ז"ל, מאיר פדר, נפתלי הורוביץ, גיורא הרצברג, ד"ר צבי אביגל (ביגלמן), בן קשלס ושלמה אלוני; היסטוריון התעופה ד"ר נעם הרטוך; מומחה הטיסנאות ד"ר עמוס הדס; ואחרים.


ההישג החשוב ביותר של "ביעף" לאורך השנים היה תיעוד מקיף ומהימן של כל האירועים וההתפתחויות החשובות בישראל בתחומי התעופה הצבאית, התעופה המסחרית, התעופה הכללית, הפרטית והספורטיבית, תעשיות התעופה והביטחון, הפעילות בחלל והתעשיות שאפשרו אותה, מוסדות המחקר האווירונאוטי, ועוד. חברי מערכת "ביעף" חקרו וחשפו בצורה המוסמכת ביותר את תולדות התעופה העברית בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, ותיארו את כל המטוסים שהופעלו כאן ברישום מנדטורי. "ביעף" תיעד לראשונה את קורותיהם ופעילותם של 14 מחלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל. סדרת כתבות ארוכה תיארה בפירוט רב כמעט את כל כלי-הטיס שהופעלו בחיל האוויר הישראלי מאז הקמתו. כמו-כן נסקרו ב"ביעף" כמעט כל ספר עברי שהופיע בארץ בחצי המאה שחלפה בנושאים הקשורים לתעופה וחלל, לצד מאות ספרים חשובים שפורסמו בחו"ל והגיעו לשולחן המערכת באדיבות הוצאות הספרים השונות.


במישור הבינלאומי, יהודה בורוביק כיסה תערוכות רבות שנערכו בצרפת, בבריטניה, בגרמניה, ביוון, ברוסיה, בשוויצריה, בארה"ב, בסין ובקוריאה, וסקר בכתבות מפורטות את החידושים שגילה בהן. עורך "ביעף" גם סקר יותר מ-35 מוזיאונים לתעופה וחלל בהם ביקר ברחבי העולם, תוך הדגשת ייחודם והאוצרות השמורים בהם.


הופעתו הרצופה של כתב-עת פרטי בהובלתו של אותו מוציא לאור ועורך ראשי לאורך תקופה כה ארוכה היא תופעה יוצאת דופן לא רק במציאות הישראלית, אלא גם בקנה מידה בינלאומי. מעטות מאוד הן הדוגמאות לכך בעולם. אבל אחרי חמישים שנים מעניינות, נאלץ יהודה בורוביק לסיים את המפעל המפואר הזה – הן בשל קשיי הגיל, והן בשל ירידת הביקוש לכתב-עת מסוגו של "ביעף" במציאות התקשורתית של היום.


התוכן של הגיליונות השונים מפורט זה שנים באתר זה של האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל, שנתנה את חסותה ל"ביעף". מעתה, אנו מאפשרים להוריד בחינם את קובצי ה-PDF של 56 הגיליונות האלקטרוניים של "ביעף", כאשר הקישור נמצא בעמוד התוכן של כל גיליון (בשורה: מועבר למנויים בקובץ PDF ).

 

 

למעלה: יהודה בורוביק בוחן גיליון הדפסה של חוברת "ביעף" 98 בדפוס רהב בתל-אביב, ב-19 בפברואר 2007.

למטה: יהודה בורוביק בטקס חשיפת ה-F-35 אדיר במפעלי לוקהיד מרטין בפורט וורת', טקסס, ב-22 ביוני 2016.

 

<חזרה לארכיון (עמוד ראשי)>