ב י ע ף ביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

חוברת מס' 98

ביעף 98

חורף תשס"ז – פברואר 2007

 

בתוכן:

חדשות ביעף

זרוע האוויר והחלל

חיל האוויר איבד 5 כלי-טיס בתקופת המלחמה בלבנון

מטוס נחשון בתצורת עיטם הגיע לישראל

תעשיות ביטחוניות

התע"א וגאלפסטרים מציעות מתדלק קטן המבוסס על ה-G550

הוגבר קצב ייצור מטוסי המנהלים הסילוניים בתע"א

הכשרת מהנדסים בטכניון

גובר הביקוש למהנדסי אווירונאוטיקה וחלל - ראיון עם פרופ' עמרי רנד ופרופ' עובדיה הררי

טיסות בכורה

ה-F-35 לייטנינג II החל בטיסות ניסוי

הדרימליפטר יטיס חלקי מבנה של ה-787

חברות תעופה ישראליות

אל-על: חכרה עוד בואינג 767; החזירה בואינג 747-400 חכור; מכרה מטוס מטען; ביטלה אופציה למטוסי בואינג 787.

ארקיע: רוכשת מטוסי בואינג 787; שותפות בחברת התעופה הצרפתית ניו אקסיס איירווייס.

ישראייר: רוכשת מטוסי איירבאס A320; שוקלת לרכוש A330.

תלם תעופה: עוד שני מטוסי ריסוס.

מטוסים בישראל

שישה מטוסים נהרסו בתאונות בשנת 2006; התאונות ב-2005.

תשעה מטוסים עזבו את הארץ בשנת 2006.

מטוסים חדשים בישראל

24 כלי-טיס חדשים נוספו בישראל בשנת 2006.

גידול מתון בתנועת הנוסעים בנתב"ג בשנת 2006

למעלה

התצוגה האווירית בפארנבורו 2006

מארגני תערוכת התעופה והחלל הבינלאומית בפארנבורו לא הצליחו גם הפעם להגדיל את מספר כלי-הטיס המוצגים על הקרקע ובאוויר. ובכל זאת, מצאנו לא מעט חידושים מעניינים בפארנבורו.

המבקרים בתערוכה יכלו לראות מקרוב את האיירבאס A380 הענקי (אם לא ראו אותו קודם בברלין ובפאריס), את המיג-29 הרוסי בעל כושר התמרון המדהים (שכיכב חודשיים קודם לכן בשמי ברלין), ועוד כמה עשרות מטוסים צבאיים ואזרחיים ומסוקים.

יהודה בורוביק מדווח על כלי-הטיס הישראלי המפתיע X-Hawk שהוצג לראשונה בתערוכה, על ה-V-22 אוספרי המהפכני שנכנס סוף-סוף לשירות, על מטוס המכ"ם הבריטי החדש סנטינל שמהווה חלק ממערכת ASTOR, ועל החידושים הרבים בתחום כלי-הטיס הבלתי מאוישים.

למעלה

ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים שיצאו לאור בארץ ובחו"ל:

McDonnell Douglas / Boeing F-15 Baz, מאת רענן וייס ואלון קורן

Spitfire Mk. IX in the Israeli Air Force 1948-1956, מאת אלכס יופה

Israeli Air Force de Havilland Mosquito, Part 1 - 1948 to 1953, מאת שלמה אלוני

לגעת בשמים - סיפורו של הטייס העברי הראשון [עמנואל צור], מאת אריה חשביה

Middle East Strategic Balance 2005-2006, בעריכת צבי שטאובר ויפתח שפיר, המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת ת"א

Scud Ballistic Missile and Launch Systems 1955-2005, by Steven Zaloga, Osprey Publishing

Lockheed Martin F/A-22 Raptor Stealth Fighter, by Jay Miller, Aerofax / Midland Publishing

Gloster Meteor - Britain's Celebrated First-Generation Jet, by Phil Butler and Tony Buttler, Aerofax / Midland Publishing

Space Shuttle Columbia - Her Missions and Crews, by Ben Evans, Springer-Praxis

Columbia Final Voyage - The Last Flight of NASA's First Space Shuttle, by Philip Chien, Springer-Praxis

Piper Aircraft, by Roger Peperell, Air Britain

Aircraft Design: a Conceptual Approach, by Daniel Raymer,  AIAA

Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft, by Antonio Filippone, Butterworth-Heinemann

למעלה

מטוסים קלים של חיל האוויר: דורנייה Do-27 דרור

באוקטובר 1964 קלטה טייסת הגמל המעופף עשרה מטוסים קלים מסוג Do-27, שנתקבלו במתנה מגרמניה המערבית. הימצאותם של המטוסים הגרמניים בישראל נותרה חסויה עד 1972. בראשית שנות השבעים נרכשו עוד 24 או 25 מטוסים כאלה, והם הופעלו עד שנת 1982.

בכתבה זו אנו חושפים לראשונה פרטים בלתי ידועים רבים על רכישתם של מטוסי הדרור, על הפעלתם בחיל האוויר במשך כ-18 שנים, ועל מה שעלה בגורלם לאחר שיצאו משירות. גילינו, שאחדים מהמטוסים האלה עדיין טסים כיום בארה"ב בבעלות פרטית, קרוב ל-50 שנה אחרי ייצורם.

למעלה