ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e113

ביעף e113

אלול תש"ע – אוגוסט 2010

 

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

ישראל בחלל

לוויין הריגול אופק 9 שוגר בהצלחה

אלביט מפתחת מצלמת חלל משופרת - יופיטר

תעשיות ביטחוניות

אב-הטיפוס השלישי של ה-G250 הצטרף לטיסות הניסוי 

חברות תעופה ישראליות

אל-על:

בואינג 767-300 נוסף (4X-EAK)

טיסות סדירות לאילת

ישראייר:

קלטה איירבאס A320 חדש (4X-ABF)

למעלה

התצוגה האווירית בברלין 2010

למרות שהוזזה למחצית הראשונה של יוני והתקרבה יותר למועד התצוגה האווירית של פארנבורו בבריטניה, לא נפגע היקף התערוכה הבינלאומית לתעופה וחלל (ILA), שהתקיימה שוב בשדה התעופה שיינפלד בדרום-מזרח ברלין. בדומה לשנים הקודמות, זהו בראש ובראשונה מפגן כוח של התעשיות בגרמניה, הן אלה העצמאיות והן אלה המהוות חלק מרכזי בתאגיד האירופי EADS. ההיבט הבינלאומי מתבטא בהשתתפותם של 1,153 מציגים מ-47 מדינות ברחבי העולם (לעומת 1,127 מציגים מ-37 מדינות בתערוכה הקודמת שנערכה במאי 2008), אולם ברוב שטח התערוכה ובמפגנים האוויריים ניכרה שליטה גרמנית בולטת. הפעם הייתה נוכחות מעט יותר גדולה של חברות אמריקניות, אבל בניגוד לעבר הייתה השתתפות הרבה יותר צנועה של התעשיות מרוסיה ואוקראינה, שלא הביאו אפילו מטוס אחד לתצוגה הקרקעית או האווירית.

מספר המטוסים המוצגים היה הפעם מעט יותר נמוך מאשר בשנים הקודמות --- אבל עדיין הגבוה ביותר מכל תצוגה אווירית אחרת באירופה. על הקרקע ניתן היה לראות קרוב ל-230 כלי-טיס (מספרם הלך וגדל מיום ליום במשך התערוכה, עד שהגיע לשיאו בסוף השבוע, שהיה פתוח לקהל הרחב), כאשר יותר מ-60 מהם הפגינו את כישוריהם גם בטיסה, והצטרפו אליהם יותר מ-40 שהגיעו למפגני הטיסה מבסיסים אחרים בגרמניה. כלי-הטיס המוצגים הקיפו את כל הסוגים הקיימים, החל ממטוסי הקרב המובילים של הדור הנוכחי ומטוסי התובלה הצבאיים, עבור למטוסי הנוסעים החדישים של איירבאס ולמסוקים שונים, וכלה במטוסים קלים ומטוסים ספורטיביים. לתצוגת סוף השבוע התקבצו קרוב ל-40 מטוסים היסטוריים מכל הזמנים, חלקם נדירים ביותר. כדי לעבות ולהעשיר את התצוגה, דאגו המארגנים גם הפעם להזמין חילות אוויר אירופיים רבים ככל האפשר, וכך יכולנו לראות מקרוב מטוסים צבאיים מחילות האוויר של איטליה, ארה"ב, הונגריה, נאט"ו, סרביה, צ'כיה, צרפת, שוודיה ושוויצריה, בנוסף לכל הזרועות של הצבא הגרמני.

העורך יהודה בורוביק מתאר בכתבה זו את החידושים העיקריים שנראו השנה בתערוכת ברלין: הופעת הבכורה של מטוס התובלה הצבאי A400M, מטוס האימונים המשופר גרוב G120TP, הדורנייה 228 מהדור החדש, השבחת מסוק התובלה הגדול CH-53GA, התפתחויות "ירוקות" בתעופה, ומבחר הכטב"מים שקולט הצבא הגרמני. בחלק מהנושאים האלה גילינו גם הקשר ישראלי.

למעלה

התצוגה האווירית פארנבורו 2010

תערוכת התעופה והחלל הבינלאומית שנערכה במחצית השנייה של יולי בפארנבורו שבבריטניה הייתה דומה בהיקפה לתצוגה מלפני שנתיים. בהמשך למסורת של השנים האחרונות, משתתפות בתערוכה חשובה זו רוב התעשיות המובילות בעולם, אך תצוגת המטוסים דלילה למדי. בתצוגה הסטטית ניתן היה לראות הפעם פחות מ-80 כלי-טיס מאוישים --- שפל של כל הזמנים. גם תצוגות הטיסה היומיות היו דלילות למדי. תופעה מרגיזה שנתגלתה הפעם במלוא חריפותה הייתה עזיבתם של חלק מהמטוסים המעניינים לאחר ארבעה ימים, מבלי שמקומם יתמלא על-ידי מטוסים היסטוריים, כפי שנעשה בעבר. לפיכך, מי שבא לתערוכה בשלושת הימים האחרונים התאכזב מאוד ממיעוט המוצגים.

הכמות הייתה אמנם מאכזבת הפעם, אך האיכות הייתה גבוהה מבעבר. לא מעט חידושים נראו בשנה זו בפארנבורו: הופעת הבכורה העולמית של הבואינג 787 דרימליינר; התצוגה המרשימה של מטוס התובלה הצבאי החדש איירבאס A400M (לאחר הופעת הבכורה שלו חודש קודם בברלין); הצגה ראשונה אי-פעם באירופה של מטוס קרב סיני --- ה-JF-17 בצבעי חיל האוויר הפקיסטני; והופעות בכורה של מטוס ההתרעה המוקדמת והבקרה האווירית בואינג 737 AEW&C, מטוס הקרב השוודי גריפן מהדור החדש; דגם הסיור והתקיפה הקל  AT-6שפותח ממטוס האימונים ביצ'קראפט טקסן II; מטוס הנוסעים האוקראיני אנטונוב 158; הטווין אוטר 400 הקנדי מסדרת הייצור החדשה; והמסוקים הצבאיים האמריקנים בל UH-1Y וסיקורסקי MH-60R.

יהודה בורוביק מדווח מפארנבורו על כל החידושים האלה ומדגיש את ייחודם. בנוסף מתארת הסקירה המקיפה כטב"ם טורקי חדש ואב-טיפוס ניסיוני של כטב"ם תקיפה חמקן בריטי, שקיומם נחשף בעקבות טקסי הגלילה שלהם. לסיום אנו סוקרים את התצוגה הישראלית הצנועה בפארנבורו.

למעלה

ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

 

Iran's Ballistic Missile Capabilities, A net assessment, The International Institute for Strategic Studies, U.K

Imperial Airways - The Birth of the British Airline Industry 1914-1940, by Robert Bluffield, Ian Allan Publishing, U.K.

 

למעלה