ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e114

ביעף e114

חשוון תשענובמבר 2010

 

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

זרוע האוויר והחלל

חיל האוויר יקבל טייסת F-35A

תעשיות ביטחוניות

התעשייה האווירית חשפה שלושה כטב"מים מרחפים: ברדלס, מיני-ברדלס ועטלף.

ה-G250 חצה לראשונה את האוקיינוס בדרכו לתערוכת NBAA בארה"ב.

התע"א הסבה בואינג 767 למטוס תדלוק עבור קולומביה.

מטוסים מעודפי חיל האוויר

מטוסי זמיר שופצו בשדה תימן והוחזרו לכושר טיסה.

נמכרו שלושת מטוסי הערבה האחרונים.

למעלה

תערוכת הכטב"מים בדנוור, קולוראדו: AUVSI 2010 

בשדות הקרב באפגניסטן ובעיראק רוחשים כיום מאות רבות של כלי-טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) מכל הסוגים, המלווים את הלוחמים בכל תנועה שלהם -- החל בכלי-טיס זעירים במשקל קילוגרמים ספורים אשר משוגרים מהיד, וכלה במטוסים גדולים ללא טייס (מל"טים) המבצעים משימות אסטרטגיות. השימוש העיקרי בהם הוא למטרות איסוף מודיעין חזותי ביום ובלילה, איתור מטרות וציון מטרות בלייזר, אך נעשה שימוש הולך וגובר גם למשימות אחרות דוגמת איסוף מודיעין אלקטרוני, ממסר תקשורת, ציד מטרות וחיסולן, תקיפת מטרות קרקעיות ועוד.

לפני פחות מעשור, עם תחילת המלחמה נגד הטרור באפגניסטן, איש לא יכול היה לצפות מציאות כזאת. רוב הכטב"מים שמופעלים כיום, פשוט לא היו קיימים אז. בצבא היבשה האמריקני, לדוגמה, היו לפני פרוץ המלחמה רק כטב"מים בודדים מסוג האנטר ו-Shaddow. כיום כולל הסד"כ של צבא ארה"ב אלפי כטב"מים, כאשר יותר מאלף מהם מופעלים מדי יום באופן מבצעי. לפי נתונים רשמיים שפרסם הצבא, צברו הכטב"מים שלו 1,055,057 שעות טיסה עד ל-7 ביולי השנה, מתוך זה 933,266 שעות בפעילות מבצעית באפגניסטן ובעיראק. בכל חודש נוספים כיום כ-25,000 שעות טיסה. הזרועות הצבאיות האחרות של ארה"ב מפעילות גם הן כטב"מים משלהן, בכלל זה חיל האוויר האמריקני, חיל הנחתים, הצי ופיקוד המבצעים המיוחדים. וגם המרכיבים האחרים של כוחות הקואליציה ממשיכים להצטייד בכטב"מים.

פיתוח מערכות הכטב"מים בארה"ב היה מהיר מאוד בעשור החולף, כדי לתת מענה לדרישות החיוניות של הצבא הלוחם. התעשיות הביטחוניות הגדולות בארה"ב נכנסו לתחום הכטב"מים בהיקף הולך וגדל, כאשר גילו את הפוטנציאל הרב הגלום בו, וכדי לקצר את הדרך מיהרו לרכוש חברות קטנות ובינוניות שגילו יוזמה חלוצית בפיתוח כלים חדשניים.

האגודה הבינלאומית למערכות כלים בלתי מאוישים (AUVSI), שמרכזה בארה"ב, מקיימת מדי שנה כנס מקצועי גדול לחבריה יחד עם תערוכה של מוצרים בתחום זה. היקף התערוכה הלך וגדל בשנים האחרונות, בד בבד עם התרחבות הפעילות בפיתוח כלים בלתי מאוישים. התערוכה שנערכה השנה בדנוור, קולוראדו, בין ה-24 ל-27 באוגוסט הייתה הגדולה מסוגה עד כה, כאשר המציגים הרבים מילאו ללא קושי את אולם התערוכות הענקי במרכז הכנסים המפואר בעיר. הדגש היה על כלי-טיס, אבל נכללו גם מערכות כלי-רכב וכלי-שיט בלתי מאוישים. בתצוגה שלטו חברות אמריקניות, אך היו גם מספר מציגים זרים.

יהודה בורוביק נסע בפעם הראשונה לבקר בתערוכה המוקדשת בלעדית לכלים בלתי מאוישים, והופתע מן המבחר העשיר שהוצג. אנו מתרכזים כאן במערכות אמריקניות בלבד, במיוחד אלה שנמצאות בשימוש מבצעי או שהוזמנו על-ידי הזרועות הצבאיות בארה"ב. הכתבה מתארת כטב"מים מכל הסוגים שקיימים בחלוקה לפי החברות המייצרות, ומציגה את ההתקדמות המדהימה שחלה בתחום זה בשנים האחרונות ואת כיווני ההתפתחות לשנים הקרובות.

הכתבה סוקרת את המוצרים של: נורתרופ גרומן, בואינג, ג'נרל אטומיקס מערכות האווירונאוטיות, לוקהיד מרטין, טקסטרון -  Aero Vironment, AAI , האניוול, אואורה מדעי טיסה, L-3. כמו-כן אנו סוקרים את התצוגה הישראלית הצנועה בתערוכה זו.

למעלה

ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

Unmanned Aircraft Systems: UAVS Design, Development and Deployment, by Reg Austin, John Wiley and Sons, U.K

Birds of Prey: Predators, Reapers and America's Newest UAVs un Combat, by Bill Yenne, Specialty Press, U.S.A

U.S. Navy UAVs In Action, by Ken Neubeck, Squadron Signal Publications, U.S.A

Unmanned Vehicles Handbook 2010, edited by Ian Kemp, The Shephard Press, U.K.

Middle East Airpower in the 21st Century, by Tim Ripley, Pen & Sword Aviation, U.K.

Mirage III vs MiG-21, Six Day War 1967, by Shlomo Aloni, Osprey Publishing, U.K.

 

למעלה