ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e116

ביעף e116

אייר תשעמאי 2011

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

 מטוסי כיבוי

יחידת הכיבוי האווירי הצטיידה במטוסי אייר טרקטור AT-802F

מטוס הכיבוי האמפיבי ברייב 200 הובא להדגמה בישראל

האם לא עדיף מסוק כבד על מטוסי כיבוי?

 

תעשיות ביטחוניות

התע"א סיפקה רק 18 מטוסי מנהלים בשנת 2010

רווח של 94 מיליון דולר לתע"א בשנת 2010

 

זרוע האוויר והחלל

מטוס ראם נוסף הצטרף לטייסת ענקי המדבר

חיל האוויר רוכש 3 מטוסי C-130J

 

חברות תעופה ישראליות

אל-על: הוזמנו מטוסי 737-900; בואינג 747-400 שישי; בואינג 767-300ER חמישי; מעבר לרווח בשנת 2010

ארקיע: חכרה איירבאס A320

ישראייר: הזמינה מטוסי ATR-72-500.

 

תעופה אזרחית

רשות התעופה האזרחית בתנופת פעילות בניהולו של גיורא רום.

ישראל בחלל

גובשה תוכנית חלל לאומית רב-שנתית

נחתם הסכם לשיתוף פעולה עם סוכנות החלל האירופאית ESA

... וגם עם סוכנות החלל הרוסית

נחנכה המעבדה הלאומית לפיתוח מצלמות חלל במפעל אלאופ

הושלמה בנייתו של הנאנו-לוויין הישראלי הראשון

קבוצת Space IL מצטרפת לתחרות הירח של גוגל

 

למעלה

תערוכת התעופה הכללית והספורטיבית בגרמניה - איירו 2011  

תערוכת התעופה הכללית והספורטיבית, שנערכה בין ה-13 ל-16 באפריל בעיר הגרמנית השלווה פרידריכסהפן על שפת אגם קונסטנץ, שינתה מעט את פניה מאז ביקורנו הקודם בשנת 2009. התערוכה הגדולה ביותר בתחום זה באירופה נערכת עתה מדי שנה (במקום אחת לשנתיים), ומכוונת לקהל המקצועי בלבד. מפגני הטיסה שמשכו בשנים קודמות חובבי תעופה רבים בוטלו, כך שבאולמות התצוגה הסתובבו בעיקר טייסים ואנשים הקשורים מקצועית לתעשייה זו - לשביעות רצונם הרבה של המציגים. בגלל שינוי אופי התערוכה קטן מספר המבקרים בה במידה ניכרת. המארגנים דיווחו על כ-33,400 מבקרים שעברו בשערי התערוכה בארבעת ימי הפתיחה, לעומת כ-46,400 מבקרים לפני שנתיים.

למרות המשבר הכלכלי העולמי שפגע אנושות בתעופה הכללית, לא ניכר צמצום משמעותי בהיקף התערוכה, בה השתתפו 630 מציגים מ-29 מדינות ברחבי העולם. התצוגה התפרסה גם הפעם על 11 ביתנים גדולים. בתוך ביתני התצוגה וברחבה מחוץ להם ניתן היה לחזות ביותר מ-270 כלי-טיס. אלה כללו את כל הסוגים המשתייכים לתעופה הכללית ולתעופה הספורטיבית: החל ממטוסי מנהלים סילוניים קטנים (רק 5 הפעם), מטוסים קלים חד-מנועיים ודו-מנועיים ומסוקים, וכלה במטוסי ספורט קלים, מטוסים זעירים (אולטרה-לייט), טרייקים, ג'יירוקופטרים ודאונים.

יהודה בורוביק חזר לביקור שלישי בפרידריכסהפן. סקירתנו מתרכזת בחידושים הבולטים בתחומי התעופה הקלה והספורטיבית, עם דגש על הנושא שעמד הפעם במוקד התערוכה: כלי-טיס בעלי הנעה חשמלית.

למעלה

ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

מי רצח את ג'ו אלון? מאת פרד ברטון, עם ג'ון ברונינג (תרגום: אמיר אורן), הוצאת כנרת זמורה-ביתן, 2011

Aerial Firefighting, by Wolfgang Jendsch, Schiffer Publishing, U.S.A., 2008

Fire Bomber Into Hell, by Linc W. Alexander, BookLocker.com, U.S.A., 2010

IRIAF 2010 – The Modern Iranian Air Force, by Tom Cooper, Barak Taghvaee and Liam F. Devlin Harpia Publishing, U.S.A., 2010

Des Mirage et des homes - Du Mystere-Delta au Mirage III F3, by Andre Breand, Volez ! Editions, France, 2011

למעלה

תעופה אזרחית בארץ ישראל המנדטורית: נתיבי אוויר ארץ-ישראל 1940-1937

במחצית השנייה של שנות ה-30' של המאה הקודמת החלה להתקיים בארץ ישראל תעופה ממונעת מסודרת, כאשר שלטונות המנדט הבריטי אפשרו ליישוב היהודי לרכוש ולהפעיל מטוסים אזרחיים במסגרת חברות תעופה קטנות, מועדוני טיס וחברות ללימוד טיסה על בסיס מסחרי. חברות התעופה העיקריות שפעלו בארץ ישראל בשנות ה-30' וה-40' היו: אווירון, שנוסדה ב-1936; נתיבי אוויר ארץ ישראל, שהחלה לפעול ב-1937; החברה להובלה אווירית, שנוסדה ב-1938; ושירותי ארץ ישראל לתעופה, שהחלה לפעול בתחילת 1939.

בין השנים 1948-1936 פעלו בארץ 21 מטוסים תחת רישום ארץ-ישראלי מנדטורי (VQ-), כאשר שמונה מהם היו מתוצרת בריטניה, חמישה פולניים, שלושה אמריקנים, שניים צ'כיים, שניים קנדיים ואחד מתוצרת הולנד. את סיפורם של 21 המטוסים האלה בחלוקה לפי ארצות מוצאם הבאנו בסדרת הכתבות "כנפי העבר" מאת נועם הרטוך, שפורסמו בתריסר חוברות "ביעף" ממספר 53 עד 69. לטובת הדור החדש של קוראי "ביעף", שלא נחשפו לחוברות שהוצאנו לפני כ-25 שנים, אנו מפרסמים מחדש את הכתבות, בסדר אחר ובעריכה שונה.

את הסדרה נפתח בסיפורה של חברת התעופה החלוצית נתיבי אוויר ארץ ישראל, שהפעילה בין השנים 1937 עד 1940 ארבעה מטוסים מתוצרת בריטניה, שהיו הראשונים שקיבלו רישום אזרחי ארץ-ישראלי: שני מטוסי שורטס S.16 סאיון 2 (VQ-PAA/B), מטוס דה-הווילנד DH-89A דרגון ראפיד (VQ-PAC) ומטוס שורטס S.22 סאיון סניור (VQ-PAD). בתיאור תולדותיה של נתיבי אוויר ארץ ישראל הסתמכנו בעיקר על מה שכתב מנהלה של החברה באותה תקופה, אליהו אלישר, בספרו "לחיות עם יהודים", שהופיע בשנת 1980 בהוצאת י. מרכוס ושו"ת בירושלים. הפרטים על המטוסים שהופעלו בארץ מבוססים על מחקר היסטורי שערך נועם הרטוך.

 

למעלה