ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e122

ביעף e122

כסלו תשענובמבר 2012

בתוכן:

 

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

תעשיות ביטחוניות

84% הצלחה ביירוטים של כיפת ברזל במבצע עמוד ענן ; המכ"ם של אלתא ממלא תפקיד מרכזי בגילוי האיומים וביירוטם

 

חלל

התע"א תייצר את לוויין עמוס 6 עבור חברת חלל תקשורת

 

תעופה אזרחית בישראל

ישראל חזרה לדירוג הבטיחות הגבוה ביותר בתעופה האזרחית

נחיתה ראשונה בנתב"ג של בואינג 787

 

שדות תעופה בישראל

שדה דב בתל-אביב יפונה עד סוף 2018 ; שדה התעופה הרצליה ייסגר בשנת 2015

 

כדורים פורחים בישראל 

פסטיבל הכדורים הפורחים בגלבוע, שנערך ב-4 באוקטובר בגן הלאומי מעיין חרוד, היווה הזדמנות מצוינת לראות מקרוב שמונה מן הכדורים הפורחים המוטסים כיום בישראל.

למעלה

    מוזיאונים לתעופה בישראל

השמורה האווירית במנחת הבונים

דן מוקדי, שיסד לפני כ-13 שנים את מועדון הצניחה החופשית פרדייב בחוף הבונים, חנך ב-14 בנובמבר את השמורה האווירית והגלריה לתעופה, במבנה מפואר שהוקם במנחת הבונים. לדבריו, "השמורה האווירית הוקמה כשדה תעופה פעיל, אשר בחר לקבל על עצמו את השליחות לשמר את מורשת התעופה על-ידי איסוף ושימור מטוסים עתיקים בעלי ערך היסטורי". מוקדי רכש לאוסף של פרדייב ביוזמתו הפרטית מטוסים היסטוריים שונים, רובם מחו"ל ומיעוטם מהארץ. ביום חנוכת השמורה האווירית נראו במקום שמונה מטוסים - שלושה בכושר טיסה, וחמישה בשלבי שיקום שונים, שאחדים מהם יוכשרו גם הם לטיסה. רוב כלי-הטיס האלה קשורים להיסטוריה של התעופה בארץ ישראל, אך לשניים מהם חשיבות היסטורית עולמית שאין לה קשר לישראל. בנוסף למטוסים, מוצגים בגלריה תמונות, מסמכים ופריטים שונים מההיסטוריה של התעופה בארץ ישראל ובמדינת ישראל.

למעלה

התצוגה האווירית בברלין 2012

תערוכת התעופה והחלל הבינלאומית בברלין (ILA) שינתה הפעם מועד ומיקום. בגלל אילוצי בניית נמל התעופה הבינלאומי החדש ברלין ברנדנבורג, שיחליף את נמל התעופה הנוכחי שיינפלד שנמצא בסמוך, נאלצו מארגני התערוכה לדחות השנה את מועדה לאמצע חודש ספטמבר, ולקיימה אחרי תערוכת פארנבורו ולא לפניה. ILA נערכה לראשונה במרכז התערוכות החדש שנבנה במרחק של קילומטרים ספורים מהטרמינל של ברלין ברנדנבורג. במקום נבנו שלושה אולמות תצוגה קבועים בשטח כולל של כ-20,000 מ"ר, ויש שם מרחבים גדולים להקמת ביתנים זמניים ולהצגת עשרות רבות של כלי-טיס לצידי מסלולי ההסעה. 

בדומה לשנים הקודמות, ILA היא בעיקרה מפגן כוח של תעשיות התעופה והחלל בגרמניה, הן אלה העצמאיות והן אלה המהוות חלק מרכזי בתאגיד האירופי EADS. כל החטיבות של EADS היו מיוצגות בתערוכה בהיקף נרחב, בכללן איירבאס מטוסי נוסעים, איירבאס מטוסים צבאיים, קאסידיין (מערכות צבאיות וביטחון), יורוקופטר (מסוקים), MBDA (טילים) ואסטריום (חלל).

בעשור האחרון נוהגים מארגני התערוכה להזמין מדינה זרה שתהיה השותפה הבכירה באירוע. בשנת 2006 הייתה זו רוסיה, ב-2008 הוזמנה הודו, וב-2010 מילאה שוויצריה את התפקיד המכובד. השנה הוזמנה פולין להיות השותפה הבכירה, ו-43 חברות פולניות הציגו את יכולותיהן ומוצריהן בתחומי התעופה השונים.

מספר המטוסים המוצגים היה הפעם נמוך משמעותית מאשר בשנים הקודמות. בתצוגה הקרקעית מצאנו בסך-הכול כ-170 כלי-טיס מאוישים מכל הסוגים, שהצטברו לאורך ימי התערוכה (לא כולם נכחו במשך כל ימי השבוע). אלה כללו מטוסי נוסעים ותובלה, מטוסי קרב, מטוסי מנהלים, מסוקים, מטוסים קלים וזעירים, דאונים ממנועים ובלתי ממונעים, ומטוסים היסטוריים.

מפגני הטיסה היו עשירים במופעים אווירובטיים ובתצוגות של מטוסים ומסוקים צבאיים, אזרחיים, ספורטיביים והיסטוריים. בימים הראשונים הופיע הצוות האווירובטי של חיל האוויר הפולני במטוסי אימון מיושנים מאוד מדגםPZL TS-11  איסקרה, ובסוף השבוע החליף אותם הצוות האווירובטי של חיל האוויר הטורקי במטוסי נורת'רופ F-5A/B.

יהודה בורוביק מתאר בכתבה זו את התצוגות של התעשייה הפולנית, את מערכת הטילים החדשנית MEADS נגד איומים אוויריים שהוצגה לראשונה, את טיל האוויר-אוויר מטאור מהדור הבא, את אספקת ה-CH-53GA הסדרתי הראשון לצבא הגרמני, ואת החידושים הרבים שנראו בתחום הכטב"מים באירופה.

ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

מאיר עמית - האיש והמוסד, מאת ד"ר אמנון ז'קונט, הוצאת ידיעות אחרונות - ספרי חמד, 2012

טיסת לילה / אדמת אנוש, מאת אנטואן דה סנט-אקזופרי, בתרגומו של משה מרון, ספרית פועלים - הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2012

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם  

המוזיאון הגרמני לטכנולוגיה בברלין

חלק ניכר ממוזיאון הטכנולוגיה בברלין מוקדש להתפתחות התעופה בגרמניה, החל מניסיונות הדאייה המוקדמים של אוטו ליליינטאל בשנת 1891, עבור דרך מלחמות העולם הראשונה והשנייה, וכלה בהתחדשות תעשיית המטוסים בגרמניה בשנות ה-50' של המאה העשרים. מוצגים במוזיאון קרוב ל-40 כלי-טיס שונים, חלקם נדירים ביותר שאינם מצויים בשום מקום אחר.

למעלה