ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e127

ביעף e127

אדר א' תשעפברואר 2014

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

תעשיות ביטחוניות

התעשייה האווירית חושפת את הכטב"ם המשופר סופר הרון

רפאל מפתחת מערכת לייזר להשמדת פגזי מרגמה, רקטות וכטב"מים בטווחים קצרים

התע"א סיפקה 26 מטוסי מנהלים חדשים בשנת 2013; נשקל פיתוח מטוס מנהלים סילוני חד-מנועי

 

חברות תעופה

מטוסי אל-על נצבעו בסכימת המותג UP.

תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה ב-8.3% בשנת 2013

 

מטוסים בישראל

23 כלי-טיס נוספו ברישום ישראלי בשנת 2013

עדכונים על כלי-טיס שנוספו בשנת 2012

18 כלי-טיס נמכרו לחו"ל או קורקעו לצמיתות

 

תאונות טיסה

תאונה קטלנית אחת אירעה בשנת 2013

11 כלי-טיס נמחו בתאונות טיסה או ניזוקו באופן חמור

 

ישראל בחלל

מנהל סוכנות החלל, מנחם קדרון, דיווח על הגברת שיתופי הפעולה הבינלאומיים

 

למעלה

תעופה אזרחית בארץ ישראל המנדטורית: הזלין של האצ"ל

פרט למטוסים האזרחיים שהופעלו בארץ ישראל המנדטורית על-ידי חברות מסחריות - כפי שתיארנו בפרקים הקודמים של סדרה היסטורית זו, שהופיעו בגיליונות קודמים של "ביעף" בשנתיים האחרונות - היו גם מטוסים בודדים שהופעלו באופן פרטי.

הזלין 12, אם כי היה רשום כמטוס פרטי, זוהה באופן ברור ככלי-טיס של הארגון הצבאי הלאומי (אצ"ל). גוף מחתרתי זה של התנועה הרוויזיוניסטית גובש על פי תפיסות ארגוניות צבאיות, שבין השאר גרסו הקמת זרוע אווירית והפעלת מטוסים. הניסיונות להגשים מטרה זו נתקלו בקשיים רבים, והוגשמו בסופו של דבר רק באמצעות הזלין, אלא שגם למטוס בודד זה נועד תפקיד מוגבל ביותר, והוא כמעט ולא נוצל בפעילות המבצעית של הארגון.

מטוס צ'כוסלובקי קל זה, שזכה להצלחה ניכרת במדינות רבות בעולם, האריך יחסית ימים בארץ - הוא הופעל כאן במשך כ-7 שנים, מ-1941 עד 1948.

את סיפורו של הזלין 12 בארץ-ישראל הבאנו לראשונה בחוברת "ביעף" מס' 34 (מארס 1980), בכתבה: "חיל האוויר של האצ"ל". גרסה מורחבת של הסיפור פרסמנו בחוברת מס' 64 (משנת 1988), במסגרת המדור "כנפי העבר". אנו חוזרים ומפרסמים את הכתבה בשינויים קלים ועם תמונות נוספות, למען הדור החדש של קוראי "ביעף".

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

מוזיאון הים, האוויר והחלל אינטרפיד בניו-יורק

מי שמגיע למנהטן בניו-יורק יכול להקדיש מספר שעות מהנות לביקור במוזיאון תעופה וחלל מעניין, שממוקם בנושאת המטוסים הישנה אינטרפיד, שעוגנת בנהר ההדסון ליד רציף 86. אינטרפיד נמצאת בקצה המערבי של רחוב 46, ליד השדרה ה-12.

אינטרפיד (CV-11) שירתה בצי ארה"ב משנת 1943 עד 1974 והשתתפה במלחמת העולם השנייה ובמלחמת וייטנאם. זוהי נושאת מטוסים קטנה יותר מהמקובל כיום --- אורכה 278 מטר והדחי שלה 37,590 טון, לעומת נושאות המטוסים המודרניות  ממשפחת הנימיץ שמתאפיינות באורך של 333 מטר ובדחי של 92,500 טון בעומס מלא. מספר שנים לאחר הוצאתה משירות הובאה אינטרפיד לנהר ההדסון, והמוזיאון נפתח בה בשנת 1982.

בנוסף ל-27 מטוסים ומסוקים, כוללת כיום התצוגה על נושאת המטוסים ובקרבתה גם מעבורת חלל ושתי חלליות, וכן טיל שיוט ששוגר מצוללות. רוב המטוסים והמסוקים האלה שירתו בחיל הים ובחיל הנחתים האמריקני, ואחדים מהם אפילו הופעלו בזמנו מסיפון האינטרפיד.

על הסיפון הראשי של אינטרפיד מוצגים 17 מטוסים וחמישה מסוקים. בהאנגר שמתחת לסיפון הראשי מוצגים עוד שלושה מטוסים ומסוק אחד. תצוגת החלל בחלקה האחורי של אינטרפיד כוללת את מעבורת החלל אנטרפרייז, וכן את החלליות מרקיורי וסויוז TMA-6. על הרציף שלידו עוגנת אינטרפיד מוצג מטוס הנוסעים העל-קולי קונקורד שהופעל על-ידי בריטיש איירווייס. בנוסף, עוגנת שם הצוללת Growler שפתוחה לביקורי הקהל, ועליה טיל השיוט רגולוס 1.

אנטרפרייז היא אב-הטיפוס של מעבורות החלל, ששימשה לניסויי טיסה באטמוספרה, אך לא שוגרה לחלל. לפני שהובאה לניו-יורק באפריל 2012, הוצגה אנטרפרייז במוזיאון הלאומי לתעופה והחלל, במרכז Udvar-Hazy ליד וושינגטון הבירה.

 

למעלה

 ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

תהומות ושחקים - חייו של אל"מ (מיל') זאב לירון, מאת משה רונן, הוצאת ידיעות אחרונות - ספרי חמד, 2013  

כחול שלוש חזר, מאת יונתן אטקס, בהוצאה פרטית, 2013

טכנולוגיה צבאית - אמצעי לחימה ומודיעין, מאת ד"ר עזריאל לורבר, אפי מלצר - מחקר צבאי והוצאה לאור, 2012

The Sword of David - The Israeli Air Force at War, by Don McCarthy, Pen & Sword Aviation, U.K., 2013

A Century of Air Power, by Dr. Dave Sloggett, Pen & Sword Aviation, U.K., 2013

למעלה