להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
ניסן תשס"ט – אפריל 2009
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
התע"א מספקת להודו מטוסי התרעה - ברייב A-50EI עם מערכת PHALCON של אלתא.
התע"א סיפקה 69 מטוסי מנהלים מדגמי G150 ו-G200 בשנת 2008.
רווח נקי של 91 מיליון דולר לתע"א בשנת 2008.
אל-על: הדו"ח השנתי ל-2008; 757 נמכר ונחכר חזרה; 757 שלישי בשירות סאן-דור; עמיקם כהן יו"ר מועצת המנהלים.
כים-ניר: חכרה מסוק בל 212 למתן שירותי טיסה לאסדת קידוח הגז הטבעי בים.
תלם תעופה: רכשה מטוס ריסוס שביעי; נותרה עם חמישה מטוסים.
41 כלי-טיס נוספו ברישום הישראלי בשנת 2008; חמישה מטוסים עזבו את הארץ ב-2008, שלושה קורקעו לצמיתות.
11.5 מיליון נוסעים בנתב"ג בשנת 2008.
רשות שדות התעופה מבצעת תוכניות פיתוח בהיקף של כ-2.9 מיליארד ש"ח.
סקירת ספרי תעופה חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:
שנים של רון, מאת ניסים יוגב, הוצאת אפי מלצר, 2008.
Chinese Aircraft - China's aviation industry since 1951,by Yefim Gordon and Dmitriy Komissarov, Hikoki Publications, 2008.
Red Eagles - America's Secret MiGs, by Steve Davies, Osprey Publishing, 2008.
Unmanned Aerial Vehicles - Robotic Air Warfare 1917-2007, by Steven J. Zaloga, Osprey Publishing, 2008.
Historical Dictionary of Aviation, by David Wragg, The History Press, 2008.
Gloster Meteor, by Ra'anan Weiss, IsraDecal Publications, 2008.
המשבר הפיננסי העולמי והמיתון שנגרם בעטיו לא באו לכלל ביטוי בתערוכה הגדולה ביותר לתעופה כללית וספורטיבית באירופה, שנערכה בין ב-2 ל-5 באפריל בעיר הגרמנית השלווה פרידריכסהפן, על שפת אגם קונסטנץ. בניגוד לחששות, תערוכת איירו השנה הייתה גדולה בהיקפה מקודמתה לפני שנתיים. מספר המשתתפים הסתכם ב-625, ב-12% יותר מהתערוכה הקודמת. כ-46,400 מבקרים עברו בשערי התערוכה בארבעת ימי הפתיחה, מעט יותר מאשר בשנת 2007. התצוגה התפרסה הפעם על 11 ביתנים גדולים, ומטוסים רבים הוצגו גם מחוץ להם. אחד החידושים הפעם היה אולם תצוגה מיוחד שהוקדש לכלי-טיס רוטוריים, ובו נראו מסוקים היסטוריים מעניינים לצד מסוקים מהדור הנוכחי.
בתוך ביתני התצוגה, ברחבה מחוץ להם ובמפגני הטיסה נראו קרוב ל-300 כלי-טיס (לעומת כ-250 בתערוכה הקודמת). אלה כללו את כל הסוגים המשתייכים לתעופה הכללית ולתעופה הספורטיבית: החל ממטוסי מנהלים סילוניים (רק 7 הפעם), מטוסים קלים חד-מנועיים ודו-מנועיים ומסוקים, וכלה במטוסי ספורט קלים, מטוסים זעירים (אולטרה-לייט), טרייקים, ג'יירוקופטרים ודאונים. וכמיטב המסורת בעיר הולדת הצפלין, טס בשמי התערוכה צפלין מודרני, שלקח נוסעים לטיסות תיור באזור. מבחר כזה עשיר של כלי-טיס - רובם מתוצרת אירופית - לא ניתן לראות בשום תערוכה אחרת בעולם.
לאחר שנהנה מאוד מביקורו הראשון באיירו לפני שנתיים (ראה "ביעף" e101), חזר יהודה בורוביק בשנית לפרידריכסהפן. סקירתנו מתרכזת בחידושים בתחומי התעופה הקלה והספורטיבית, עם דגש על אמצעי הנעה חלופיים - מנועי דיזל למטוסים קלים, מנועים חשמליים הניזונים ממצברים או מתאים סולאריים, ומנוע היברידי המשלב הנעת עזר חשמלית במנוע שריפה פנימית רגיל.
במכון דוד של רפאל צפונית לחיפה הוקם בשנים האחרונות מוזיאון המתעד את פעילותם של חיל המדע (חמ"ד), אגף מחקר ותיכון (אמ"ת), הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל) וחברת רפאל בע"מ משנת 1948 ועד היום. מיקומו של המוזיאון בתוך חצר המפעל, בתחום שהכניסה אליו מוגבלת לבעלי אישורים ביטחוניים מתאימים בלבד, מגביל את אפשרות הביקור בו. בחודש דצמבר התאפשר לנו לראשונה לבקר במוזיאון רפאל ולראות את פרי המאמץ לתיעוד היסטורי ראוי של אחת הבולטות בתעשיות הביטחוניות בישראל. הופתענו מאוד לטובה - הן ממבחר המוצגים העשיר והן מצורת הצגתם.
הכתבה מתארת את המוזיאון בכללותו ומתרכזת במספר מוצגים פחות מוכרים. מכיוון שלא הותר לנו לצלם במוזיאון בעצמנו, אנו מלווים את הכתבה בצילומים שסופקו לנו על-ידי רפאל.
בנוסף, אנו מביאים מבחר צילומים של מוצגי רפאל מהדור הנוכחי ומהדור הבא, שנחשפו לקהל בתערוכת הישגי התעשיות הביטחוניות וצה"ל, שנערכה בחודש ספטמבר 2008 בראשון-לציון במסגרת אירועי ה-60 למדינה.
חיל האוויר רכש בבריטניה ובבלגיה 35 מטוסי גלוסטר מטאור חד-מושביים ודו-מושביים מחמישה דגמים שונים, חלקם חדשים מהיצרן ויתרם משומשים מעודפי חיל האוויר המלכותי הבריטי.
אנו מעדכנים את הכתבה המקורית על המטאורים שפרסמנו ביוני 1980 ב"ביעף" 35, עם פרטים מלאים על רכש המטוסים וההפעלה במסגרת מספר טייסות מיוני 1953 עד פברואר 1970. הכתבה מלווה במבחר תמונות צבעוניות של מטאורים שנותרו למזכרת בבסיסי חיל האוויר ובמוזיאון בחצרים.