ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e110

ביעף e110

תשרי תש"ע – אוקטובר 2009

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

תעשיות ביטחוניות

אב-הטיפוס הראשון של מטוס המנהלים החדש גאלפסטרים G250 נגלל בתע"א.

פרד - כטב"ם ממריא ונוחת אנכית להעברת אספקה ולפינוי נפגעים - על סף ניסויי ריחוף.

בלובירד פיתחה כטב"ם המונע באמצעות תא דלק מימני.

איירונאוטיקס הסבה את הדיאמונד DA42 למל"ט.

אלביט הטיסה את ההרמס 90 עם מנוע דלק כבד.

מטוסים חדשים בישראל

סטירמן אזרחי, אייקאם, דין-איירו MCR, קיטפוקס, דיאמונד סטאר, טרייק מתוצרת קוסמוס, ג'יירוקופטר ELA-07S.

למעלה

ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

ישראל ממריאה אל על, מאת מרווין גולדמן (תרגם מאנגלית: נועם הרטוך), בהוצאת Airways International.

טייס קרב / מכתב לבן-ערובה, מאת אנטואן דה סנט-אקזופרי (תרגם מצרפתית: גדעון טיקוצקי), בהוצאת ספרית פועלים.

North American's T-6, by Dan Hagedorn, Specialty Press, U.S.A.

World Directory of Leisure Aviation 2009-2010, published by Flying Pages Europe.

A Century of Carrier Aviation, by David Hobbs, Seaforth Publishing (Pen & Sword Books), U.K.

Pegasus: The Heart of the Harrier, by Andrew Dow, Pen & Sword Aviation, U.K.

למעלה

תערוכות בעולם: הסלון האווירי ברוסיה 2009 MAKS

בשנים האחרונות ממעטים הרוסים להציג את מטוסיהם הצבאיים בתערוכות הבינלאומיות באירופה. מי שרוצה לראות את מגוון המוצרים של תעשיות התעופה, החלל והביטחון ברוסיה חייב לבקר בסלון הבינלאומי MAKS, המתקיים אחת לשנתיים בחודש אוגוסט בשדה התעופה הצבאי ז'וקובסקי ליד מוסקבה. שדה גדול זה והסביבה הקרובה לו משמשים זה שנים ארוכות כבסיס לניסויי טיסה של מטוסים חדשים ומוסבים, וכמרכז מחקר ופיתוח מוביל. יש שם מרחבים בלתי מוגבלים כמעט לתערוכה קרקעית, ואפשרות בטוחה לקיום מפגנים אוויריים.

יהודה בורוביק בילה שלושה ימים מרתקים בתערוכת MAKS 2009 בז'וקובסקי, וזכה להכיר מקרוב מגוון רחב מאוד של מוצרים, שאת רובם ראה קודם לכן - אם בכלל - רק בתמונות.

בתערוכה הוצגו יותר מ-100 כלי-טיס מאוישים, רובם מתוצרת רוסיה ומדינות מזרח-אירופיות אחרות, ומיעוטם אורחים מן המערב. הם כיסו כמעט את כל המגוון הקיים, החל בתעופה הספורטיבית והקלה, המשך בתעופה האזרחית וכלה בתעופה הצבאית. בתערוכה הסטטית בצידי המסלולים ניתן היה לראות מפציצים אסטרטגיים דוגמת ה-Tu-160 ו-Tu-95MS; מטוסי קרב מחוד החנית של חיל האוויר הרוסי מתוצרת סוחוי ומיג; מטוסי תובלה מתוצרת אנטונוב; מסוקים מכל הגדלים והסוגים מדגמי מיל וקאמוב; את מטוס ההתרעה המוקדמת ברייב A-50 ואת מטוס האימון המתקדם Yak-130; מבחר מטוסי נוסעים ומטען; מטוסי ספורט קלים; ואפילו ספינת אוויר אחת וכדורים פורחים. 

הסלונים האוויריים ברוסיה ידועים במפגני הטיסה העשירים והמרשימים שמתקיימים במסגרתם, אולם הפעם זכינו לראות הצגה מוגבלת מהרגיל. יומיים לפני פתיחת הסלון אירעה תאונה קטלנית, כאשר שניים ממטוסי ה-Su-27 של הצוות האווירובטי "האבירים הרוסים" Russkiye Vityazi)) התנגשו בעת אימון לקראת המפגן. מוביל הצוות, קולונל איגור טקאצ'נקו, נהרג והטייס השני נפצע, וכן נגרם נזק רב על הקרקע במקום התרסקות המטוסים. התאונה גרמה לעצירה זמנית של השתתפות הצוות הזה, אך כעבור מספר ימים הם הופיע בכל זאת במבנה חסר בן 4 מטוסים, במקום שישה. הצוות האווירובטי "הסיסים" ((Strizhi הופיע כמתוכנן עם ארבעה מטוסי מיג-29, וכמו-כן השתתף צוות אווירובטי של חיל האוויר האיטלקי במטוסי איירמאקי MB-339. מזג האוויר במשך רוב ימי התערוכה (פרט ליום הראשון) היה גרוע מאוד עם עננות כבדה, כך שאפשרויות הצילום היו מוגבלות.

אבל התערוכה לא התרכזה רק בכלי-טיס מאוישים. הוצגו בה גם כטב"מים, טילים טקטיים (אוויר-אוויר ואוויר-קרקע) ומערכות הגנה אווירית. סקירתנו המקיפה, במילים ובתמונות, עוסקת בכל התחומים האלה.

למעלה