להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
שבט תש"ע – ינואר 2010
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
ה-G250 החל בטיסות ניסוי.
טיסת בכורה מוצלחת לכטב"ם הרמס 900 של אלביט .
אינוקון הציגה שני כטב"מים בתערוכת ישראל דיפנס .
סטדיקופטר פיתחה מסוק בלתי מאויש לתצפית.
כטב"מים מסוג הרון מתוצרת התע"א מופעלים באפגניסטן.
מערכת כיפת ברזל יירטה במקביל מספר איומים.
37 כלי-טיס נוספו ברישום הישראלי בשנת 2009.
תשעה כלי-טיס נהרסו בתאונות בשנת 2009; שבעה אנשים נהרגו.
שמואל קנדל מונה למנהל נתב"ג
אלוף (מיל') אליעזר שקדי מונה למנכ"ל אל-על
פרופ' יורם טמבור מונה לדיקן הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון.
טייסי חיל האוויר עורכים באופן קבוע אימונים מבצעיים להתמודדות עם איומי טילי קרקע-אוויר (טק"א), כדי לשפר את מיומנותם בלחימה ולהבטיח את שרידותם במרחבי הלחימה המסוכנים. תרגילי האימונים האלה מתבצעים מול מערכות טק"א רוסיות אמיתיות, מהסוגים שנמצאים בשימוש צבאות ערב, אשר מופעלות בשדה הניסויים שדמה בנגב.
גילוי זה נחשף בפנינו בחודש נובמבר, במסגרת ביקור שאורגן לחברי האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל בשדה הניסויים שדמה, המנוהל ומופעל על-ידי חברת רפאל.
"אנחנו מציעים לחיל האוויר אימון מבצעי מכל הבחינות", אמר לנו משה ר', מנהל מחלקת מדידות ומכשור בשדמה. "הטייסת מקבלת דף מבצע עם פירוט המשימות שעליה לבצע, ואנו פורסים איומי טק"א המהווים הפתעה למטוסים. הטייס צריך לבצע את המשימה ולשרוד. אנחנו מבקרים את הכול עם האמצעים של מערך הניסויים בשדה, כולל את השלב של שיגור החימוש והפגיעה במטרות", אמר משה.
אימונים אלה סייעו לחיל האוויר לפתח את תורת הלחימה שלו וליישם שיטות לוחמה אלקטרונית (ל"א) יעילות. "בתחילה החיל לא ידע מאיפה זה בא לו - או שהמטוסים 'הופלו' על-ידי מטווח הל"א, או שהם לא הצליחו לפגוע עם החימוש במטרות. מסתבר, שלא מספיק שיש חימוש חכם; צריך לדעת להפעיל את החימוש בסביבה מאוימת", הסביר משה. לדבריו, אנשי רפאל בשדמה סייעו רבות לחיל האוויר לפתח את תורת הלחימה הנהוגה כיום.
בכתבה זו אנו חושפים לראשונה את הנעשה בשדה הניסויים שדמה, ומתארים את המותר לגלות על המתקן הייחודי לדימוי אויב קורן.
התערוכה השנתית של איגוד התעופה העסקית בארה"ב (NBAA), שנערכה בין ה-20 ל-22 באוקטובר באורלנדו שבפלורידה, התקיימה הפעם בצילו של המשבר הכלכלי החמור בעולם, שהשפעתו החלה בסוף השנה שעברה. רוב היצרנים אמנם הביאו את מטוסיהם לתצוגה ושטח התערוכה נראה מלא למדי, אך כמות המבקרים הייתה דלילה בהשוואה לשנים קודמות.
כמקובל, התנהל האירוע בשני אתרים: תערוכה של כל החברות המשתתפות (כולל יצרני מערכות, חלקים ואביזרים, ונותני שירותים שונים) באולם הענקי של מרכז הכנסים באורלנדו, ותצוגה קרקעית של מטוסים בשדה התעופה המשני של העיר. תצוגת המטוסים כללה כ-50 כלי-טיס חדשים שהובאו על-ידי יצרניהם, וכ-40 מטוסים משומשים המוצעים למכירה מיד שנייה או דגמים מושבחים. ניתן היה למצוא שם כמעט את כל סוגי המטוסים המשרתים את תחום התעופה העסקית.
יהודה בורוביק נסע לאורלנדו כדי לסקור את החידושים וההתפתחויות בתחום התעופה העסקית. בכתבה זו אנו מגישים תמונת מצב עדכנית של הנעשה בתעשייה זו, ומתארים תוכניות ודגמים חדשים.
סקירת ספרי תעופה חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:
קשת עילם, מאת עוזי עילם, הוצאת ידיעות אחרונות - ספרי חמד.
Israeli Phantoms - the 'Kurnass' in IDF/AF service, by Andreas Klein and Shlomo Aloni, Double Ugly Books/AirDOC, Germany
Israeli A-4 Skyhawk units in combat, by Shlomo Aloni, Osprey Publishing, UK
F-16I Sufa in IAF Service, by Raanan Weiss, IsraDecal Publications, Israel
Israeli Air Force Cutting Edge, by Ofer Zidon and Shlomo Aloni, Wizard Publications, Israel
Flightglobal 2010 Pocket Guide to Business Aircraft, UK
From Rainbow to Gusto - Stealth and the design of the Lockheed Blackbird, by Paul A. Suhler, AIAA, USA