להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
אב תשע"א – אוגוסט 2011
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
הגנה מפני טילים
חיל האוויר הקים כנף הגנה אקטיבית במערך ההגנה האווירית
עדכונים על כיפת ברזל מהרצאות הכנס הישראלי הבינלאומי השני להגנה מפני טילים
חיל האוויר והתעשיות הביטחוניות
מטוס אימון מתקדם חדש לחיל האוויר: T-50 קוריאני או M-346 איטלקי
צרפת תרכוש מישראל את ההרון TP
כלי-טיס חדשים בישראל
ישראייר קלטה שני מטוסי ATR-72 חדשים
כדור פורח ענקי בישראל
נמלי תעופה בישראל
הוחלט להקים שדה תעופה בינלאומי חדש ליד אילת
שדרוג מסלולים בנתב"ג: ממשולש לתצורת V פתוח
הסלון האווירי ה-49 בפאריס, שנערך בין ה-20 ל-26 ביוני 2011 בשדה התעופה לה-בורג'ה, התאפיין גם הפעם כמפגן כוח מרשים של תעשיית התעופה והחלל הצרפתית וכמרכז תצוגה בינלאומי בעיקר לתעופה מסחרית ותעופה צבאית. ניתן היה לראות בו מבחר עשיר של מטוסי נוסעים ומטען מסחריים, מסוקים אזרחיים וצבאיים, וכלי-טיס צבאיים מסוגים שונים. לעומת זאת, הוצגו בסלון מעט מאוד כלי-טיס בקטגוריות התעופה העסקית והתעופה הכללית והספורטיבית. אפשר לייחס זאת להצלחתן הרבה של התערוכות האירופיות למגזרי תעופה מצומצמים – תצוגת מטוסי המנהלים בג'נבה (ראה סקירה נפרדת בגיליון זה) ותערוכת התעופה הכללית והספורטיבית בפרידריכסהאפן (אותה סקרנו בגיליון הקןדם).
בתצוגה הקרקעית ניתן היה לראות כ-120 מטוסים ומסוקים מאוישים, מתוכם כ-15 מטוסים היסטוריים. בתצוגות הטיסה היומיות במהלך השבוע השתתפו כ-25 כלי-טיס, ביניהם כטב"ם אחד – היה זה שוב הקמקופטר S-100 מתוצרת שיבל. על תצוגות הטיסה העיב מזג האוויר המעונן והגשום, ששרר במשך כל ימי התערוכה, פרט ליום האחרון.
יהודה בורוביק סוקר בכתבה זו מספר חידושים בולטים שהוצגו השנה בסלון: דגמי הנוסעים והמטען של הג'אמבו מהדור החדש בואינג 747-8, המסוק הניסיוני המהיר במיוחד X3 של יורוקופטר, המטוס החדשני והחלוצי סולאר אימפולס שמונע באנרגיית השמש בלבד, ומספר חידושים בתחום הכטב"מים. כמו-כן אנו מתארים את המוצגים הבולטים בתצוגות של התעשיות הישראליות: שיתוף פעולה של התע"א עם החטיבה הצבאית של איירבאס לפיתוח מטוס התרעה מוקדמת ובקרה אווירית המבוסס על ה-C-295, משגרים ניידים של מערכות ההגנה האווירית כיפת ברזל ו-SPYDER מתוצרת רפאל, והמיני-כטב"ם אורביטר 3 של איירונאוטיקס.
קהילת התעופה העסקית באירופה מתכנסת מדי שנה בחודש מאי במרכז הקונגרסים ליד נמל התעופה בג'נבה, שם נערכת תערוכה בינלאומית של מטוסי מנהלים המכונה EBACE. תערוכות שנתיות אלה החלו בשנת 2001, והצלחתן הביאה לכך שיצרניות מטוסי המנהלים מעדיפות לרכז את מאמצי השיווק שלהן באירוע ממוקד זה. בעוד שכל היצרניות הגדולות משתתפות בתערוכות EBACE ומציגות את כל מגוון כלי-טיס מתוצרתן, חלקן נעדרות כליל מהתערוכות הבינלאומיות הגדולות בפאריס, פארנבורו וברלין, או שהן משתתפות בהן בתצוגה מצומצמת ביותר. המציאות הוכיחה, כי הלקוחות הפוטנציאליים מעדיפים את האווירה האינטימית יותר בתערוכה בג'נבה, מאשר את הירידים ההמוניים בצרפת, בריטניה וגרמניה.
תערוכת EBACE, המאורגנת על-ידי האיגוד האירופי לתעופה עסקית (EBAA) בשיתוף עם איגוד התעופה העסקית בארה"ב (NBAA), נערכה השנה בין ה-17 ל-19 במאי והתאפיינה בגידול נמשך במספר המציגים ובמספר המבקרים. 511 מציגים השתתפו בתערוכה, ונכחו בה 12,750 מבקרים מ-108 מדינות ברחבי העולם. בתצוגה הקרקעית בנמל התעופה של ג'נבה ובאולמות התערוכה נראו 62 מטוסים ושלושה מסוקים. רוב המטוסים היו של היצרניות הגדולות ששולטות בשוק מטוסי המנהלים הסילוניים: איירבאס, אמבראר, בואינג, בומבארדייה, גאלפסטרים, דאסו, הוקר ביצ'קראפט וססנה.
יהודה בורוביק ביקר השנה לראשונה בתערוכה בג'נבה. הכתבה פותחת בסקירת מצב תעשיית מטוסי המנהלים ומתארת מספר תוכניות פיתוח חדשות של דאסו, בומבארדייה והוקר ביצ'קראפט.
במחצית השנייה של שנות ה-30' של המאה הקודמת החלה להתקיים בארץ ישראל תעופה ממונעת מסודרת, כאשר שלטונות המנדט הבריטי אפשרו ליישוב היהודי לרכוש ולהפעיל מטוסים אזרחיים במסגרת חברות תעופה קטנות, מועדוני טיס וחברות ללימוד טיסה על בסיס מסחרי. בצד היוזמות לפתיחת קווי תעופה להטסת נוסעים, נעשה גם ניסיון להקמת חברת מטענים.
בפרק השני של הסדרה המחודשת על התעופה האזרחית בארץ ישראל המנדטורית אנו מביאים את סיפורה של חברה אווירית מסחרית, שרכשה בסוף 1938 מטוס פוקר 18 תלת-מנועי במטרה להטיס דגים טריים מהמנחת בעקבה לשדה התעופה לוד. כתבה זו מבוססת על המדור "כנפי העבר" מאת נועם הרטוך, מחוברת "ביעף" 59 שהופיעה בשנת 1986.