ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e118

ביעף e118

כסלו תשענובמבר 2011

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

תעשיות ביטחוניות

הוחל בבניית אב-טיפוס שני של הפרד האווירי

רפאל מפתחת טיל מטרה חדש: אנקור כסוף

התע"א חשפה את המיני-כטב"ם תעתוע

ה-G280 הפגין ביצועים משופרים

אלאופ הציגה מערכות צילום אסטרטגיות מוטסות

 

מטוסי אימון לחיל האוויר

T-50 או M-346 לחיל האוויר? - עדכונים

 

חברות תעופה ישראליות

אל-על: 767-300 שישי;שלושה מטוסים הוצאו משירות; כנפוני קצות-כנף ל-737-800.

 

מטוסים חדשים בישראל

במועדון פרדייב שיקמו שני מטוסים היסטוריים והחלו בהטסתם: פליט מודל 1, וטייגר מות'.  

 

למעלה

תערוכת התעופה וההגנה בסיאול, דרום קוריאה, אוקטובר 2011

הרפובליקה של קוריאה, ששוכנת בחלקו הדרומי של חצי האי הקוריאני, הפכה בעשרות השנים האחרונות למדינה מפותחת עם תעשייה מתקדמת ברמה טכנולוגית גבוהה. קוריאה הדרומית הפכה להיות לא רק יצרנית מובילה של מכוניות המבוקשות בכל העולם, מוצרי צריכה ומכשירים אלקטרוניים שונים, אלא גם יצרנית של כלי-טיס. האיום החמור לביטחונה מצד צפון קוריאה הקומוניסטית הוביל בהכרח להשקעות גדולות בתחום הצבאי ולהקמת תעשיות ביטחוניות שיסייעו להצטיידותו של הצבא הגדול. תעשיות התעופה והחלל בקוריאה עדיין לא הגיעו למעמד בינלאומי מוביל והן צנועות בגודלן ובהיקף פעילותם, אך ניכרת בהן תנופת צמיחה מואצת ושאיפה לפרוץ לשווקים בינלאומיים. תעשיות אלה החלו את דרכן עם עבודות בקבלנות-משנה לחברות זרות, רכישת ידע מחו"ל והרכבת מטוסים ומסוקים ברישיון. במקביל החלו החברות הקוריאניות לטפח כוח הנדסי ולפתח מוצרים מקוריים. תהליך זה נמצא בעיצומו, וחלקם של המוצרים המקוריים צפוי לגדול בשיעור ניכר בשנים הבאות.

קוריאה הדרומית נתונה תחת השפעה אמריקנית חזקה. הקוריאנים אסירי תודה לארה"ב על התגייסותה לצדם במלחמת קוריאה בשנים 1953-1950, ועל תפקידם המכריע של צבאות ארה"ב בהדיפת כוחות הצפון שפלשו למדינה הדרומית. האמריקנים מקיימים מאז נוכחות צבאית קבועה בדרום קוריאה ודואגים לשמירת עוצמתה הצבאית של הרפובליקה. לאור קשרים הדוקים אלה, אין זה מפתיע לגלות כי כמעט כל ציודו של חיל האוויר הקוריאני מבוסס על כלי-טיס מתוצרת ארה"ב.

ב-1996 החלו הקוריאנים לקיים תערוכות תעופה בינלאומיות, שבהן הם מציגים את פירות פעילותם התעשייתית ואת מרכיבי העוצמה האווירית שלהם. התערוכה שהתקיימה השנה בין ה-18 ל-23 באוקטובר הייתה השמינית במספר. היא נערכה בשדה תעופה צבאי הנמצא בסמוך לפרברים הדרומיים של עיר הבירה סיאול, ואורגנה למופת. אם כי השתתפו בה מציגים מ-31 מדינות, הנוכחות הבולטת ביותר הייתה של חברות מקומיות וחברות אמריקניות.

בין כלי-הטיס שהוצגו על הקרקע ובמפגני הטיסה ניתן היה למצוא כמעט אך ורק מטוסים אמריקנים וקוריאנים. בתצוגה הקרקעית נראו 42 כלי-טיס לפי החלוקה הבאה: 19 מטוסים ומסוקים המופעלים בזרועות האוויריות של הצבא הקוריאני (חלקם מייצור מקומי), 11 כלי-טיס צבאיים של ארה"ב, 4 מטוסי נוסעים ומטוסי מנהלים אזרחיים, 3 כלי-טיס קלים ו-5 מטוסים היסטוריים של קוריאה. במפגני הטיסה השתתפו מטוסים צבאיים של קוריאה וארה"ב, ובלט במיוחד המופע המרשים של הצוות האווירובטי הנשרים השחורים עם שמונה מטוסי T-50B.

יהודה בורוביק הגיע לראשונה לדרום קוריאה במחצית אוקטובר, ובנוסף לביקור בתערוכה בסיאול הוזמן גם לסייר במפעלי התעשייה האווירית של קוריאה בסאצ'ון שבדרום המדינה. הכתבה סוקרת את המוצגים המעניינים שראה בתערוכה, את תוכניות ההתעצמות של חיל האוויר הקוריאני לשנים הקרובות, ואת הישגי תעשיות התעופה והחלל בקוריאה.

 

למעלה

ספרים ביעף

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

 

טייסת א' 1949-1947, מאת עודד מרום, בהוצאת עמותת חיל האוויר, 2011.

 

Night Fighters in Israeli Service, Squadron 119, 1956-1963 , מאת שלמה אלוני, מהדורה אלקטרונית בקובץ PDF.   לרכישה: www.aloni.aero

 

מגביהים עוף, חיל האוויר - אתגרים ומשימות, ספריית אוניברסיטה משודרת של גלי צה"ל, סדרת הביטחון הלאומי, במסגרת המכללה לביטחון לאומי, צה"ל / משרד הביטחון, 2011.

 

בשערי מדינה, מאת אסף זלצר, הוצאת יד יצחק בן-צבי, 2011.

Air operations in Israel's war against Hezbollah, by Benjamin S. Lambeth, RAND Corporation, U.S.A., 2011

www.rand.org/pubs/monographs/MG835.html

למעלה

תעופה אזרחית בארץ ישראל המנדטורית: שירות ארץ-ישראל לתעופה, 1939

במחצית השנייה של שנות ה-30' של המאה הקודמת החלה להתקיים בארץ ישראל תעופה ממונעת מסודרת, כאשר שלטונות המנדט הבריטי אפשרו ליישוב היהודי לרכוש ולהפעיל מטוסים אזרחיים במסגרת חברות תעופה קטנות, מועדוני טיס וחברות ללימוד טיסה על בסיס מסחרי. בצד היוזמות לפתיחת קווי תעופה להטסת נוסעים, נעשה גם ניסיון להקמת חברת מטענים.

בפרק השלישי של הסדרה המחודשת על התעופה האזרחית בארץ ישראל המנדטורית אנו מביאים את סיפורה של חברת שירות ארץ-ישראל לתעופה, שהכשירה בשנת 1939 טייסים עבור הארגון הצבאי הלאומי (אצ"ל). פרק זה מבוסס על הכתבה חיל האוויר של האצ"ל מאת יהודה בורוביק שפרסמנו ב"ביעף" 34 בשנת 1980, על הכתבה על מטוסי הטיילורקראפט במדור "כנפי העבר" מאת נועם הרטוך שפרסמנו ב"ביעף" 61 בשנת 1987, ועל מקורות היסטוריים נוספים שהצטברו בארכיון "ביעף".

 

למעלה