להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
אלול תשע"ג – אוגוסט 2013
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
ישראל בחלל
לוויין התקשורת עמוס 4 שוגר בהצלחה מבייקונור.
חיל האוויר
אלביט מערכות משביחה את הקרנפים (C-130H)
השמשון הראשון נמסר לישראל בארה"ב
הסלון האווירי ה-50 בפאריס, שנערך בשדה התעופה לה-בורג'ה בין ה-17 ל-23 ביוני, לא היה חגיגי במיוחד, כפי שניתן היה לצפות מאירוע יובל. לא רק מזג האוויר המעונן והגשום העיב על האירוע הבינלאומי החשוב, אלא שהמשך המשבר הכלכלי בעולם הגביל את כמות כלי-הטיס המוצגים למספר הנמוך ביותר שנראה בעשרות השנים האחרונות בסלון פאריס. לראשונה בארבעים השנים שבהן אנו מכסים אירוע זה, לא נראה בתצוגה אפילו מטוס צבאי אמריקני אחד. בעקבות הקיצוץ הדראסטי בתקציב של ארה"ב השנה, הפסיק משרד ההגנה האמריקני לחלוטין את השתתפותו בתצוגות אוויריות. חברות אמריקניות הורידו פרופיל, כאשר נורת'רופ גרומן נעדרה כליל מפאריס, ולוקהיד מרטין לא הציגה שום מטוס --- אפילו לא את הדגם בקנה מידה מלא של ה-F-35, שנראה בתערוכות קודמות.
וכך, בתצוגה הסטטית בסלון ניתן היה לראות כ-105 מטוסים מאוישים בלבד, ביניהם רק 9 מטוסים היסטוריים. בנוסף, הוצגו 5 דגמים בקנה מידה מלא של כלי-טיס מודרניים, וברחבות החיצוניות ניתן היה למצוא 15 כלי-טיס בלתי מאוישים (כטב"מים).
גם מפגני הטיסה היומיים היו פחות מרשימים מבעבר. השתתפו בהם פחות מ-20 כלי-טיס שונים --- מטוסי נוסעים, מטוסי תובלה, מטוסי אימון, מסוקים ומטוסים קלים ומטוסים היסטוריים. רק שני מטוסי קרב תמרנו בשמי לה-בורג'ה --- הראפאל הצרפתי וה-Su-35S הרוסי (שהופיע בחלק מימי הסלון). בימי סוף השבוע כיכב במפגני הטיסה גם הצוות האווירובטי של חיל האוויר הצרפתי, במטוסי אלפא ג'ט.
יהודה בורוביק סוקר, כהרגלו, את החידושים העיקריים שנראו בסלון: מטוס הנוסעים החדש של איירבאס, ה-A350, שחלף פעם אחת בשמי הסלון בטיסת הניסוי השלישית שלו; הנוכחות הרוסית המוגברת, שכללה הופעות בכורה של ה-Su-35S בעל כושר התמרון המדהים ומסוק הקרב קאמוב Ka-52; ההופעה החוזרת של מטוס התובלה הצבאי אנטונוב An-70 שזוכה לתחייה; התעוררות שוק מטוסי התקיפה הקלים המבוססים על מטוסי אימון או מטוסי ריסוס בעלי מנוע טורבו-מדחף; מטוס האימון הבסיסי החדש שמוצע על-ידי חברת אלניה-איירמאקי, וציון 100 שנות הפעילות של החברה האיטלקית; היובל למטוסי המנהלים של דאסו; והכטב"ם האיטלקי המפתיע שמבוסס על מטוס המנהלים פיאג'יו P180. לסיום, אנו סוקרים גם את התצוגה הישראלית בסלון פאריס, שהייתה מצומצמת מבעבר ומוגבלת בחידושים.
תצוגת המטוסים השנתית באושקוש שבמדינת ויסקונסין בצפון ארה"ב, אשר נערכת בשבוע האחרון של חודש יולי וגולשת לתחילת אוגוסט, נחשבת לחגיגת התעופה הגדולה ביותר בעולם מבחינת מספר כלי-הטיס וקהל המבקרים. לפי הנתונים הרשמיים שפורסמו על-ידי מארגני האירוע - האגודה למטוסים ניסיוניים (EAA) - הגיעו לאושקוש יותר מחצי מיליון איש במהלך שבעת ימי החגיגה התעופתית; חלקם הגיעו בדרך האוויר עם כ-10,000 מטוסים, שנחתו בשדה התעופה האזורי הגדול וויטמן באושקוש ובשדות תעופה סמוכים; 2,335 כלי-טיס הוצגו לקהל המבקרים, ביניהם 867 מטוסים מבנייה עצמית, 858 מטוסים ישנים, 337 מטוסים צבאיים ישנים שעברו לידיים אזרחיות לאחר צאתם משירות ("ציפורי מלחמה"), 130 מטוסים זעירים (אולטרה-לייט), 92 מטוסים ימיים, 27 מטוסים אווירובטיים, ו-24 מטוסים שונים אחרים.
יהודה בורוביק, שחזר לבקר באושקוש אחרי חמש שנים, היה אחד מ-914 נציגי התקשורת מכל רחבי העולם שכיסו את האירוע. הכתבה בוחנת את ההתפתחויות בתחומים שונים של התעופה הכללית שהתרחשו מאז ביקורו הקודם של עורך "ביעף" באושקוש ב-2008, ומגלה כי בפרויקטים רבים לא חלה התקדמות רבה כתוצאה מהמשבר הכלכלי החמור בשנים האחרונות (כדי להבין את הרקע, כדאי לחזור ולקרוא את הסקירה שלנו על אושקוש 2008, שהופיעה ב"ביעף" e106). אנו סוקרים את הגשמת חלום המכונית המעופפת בפרויקט הטרנזישן של טראפוג'יה, וחושפים מכונית מעופפת פשוטה יותר שנקראת מייווריק; בהמשך אנו מתארים את ההתקדמות המפתיעה שחלה בפרויקט המטוס האמפיבי A5 של חברת אייקון; מטוסים קלים עם מנוע סילון --- BD-5FLS המשודרג והסאבסונקס החדש; תחיית הוויז'ן הסילוני של סירוס; המופע של "איש הסילון" איב רוסי; המטוס החשמלי הראשון שמוצע לרכישה - eSpyder של גרין-ווינג אינטרנשיונל; וההשתלטות הסינית על יצרניות המנועים קונטיננטל מוטורס ותילרט.
מפגני הטיסה באושקוש כוללים מופעים נועזים של קרקס אווירי, ואנו מביאים מספר תמונות מייצגות שנקלטו במצלמתנו.
מוזיאון חיל האוויר השוויצרי בדיבנדורף.
מוזיאון חיל האוויר השוויצרי בפאיירן.
הכנס הבינלאומי להתעייפות ושלמות המבנה של כלי-טיס התקיים בתחילת יוני בירושלים
הכנס הדו-שנתי של הוועדה הבינלאומית להתעייפות אווירונאוטית ושלמות המבנה (ICAF) התקיים במלון ענבל בירושלים בין ה-3 ל-7 ביוני. השתתפו בו כ-100 אורחים שהגיעו מ-21 מדינות בעולם, וכ-50 אנשי מקצוע ישראלים העוסקים בנושא זה --- באקדמיה, בתעשייה, בחיל האוויר וברשות התעופה האזרחית. זו הפעם השנייה שכנס בינלאומי חשוב זה נערך בישראל, 24 שנים לאחר קיומו של הכנס הקודם כאן.
הכנס נערך בחסות המקצועית של האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל, שנציגיה עמנואל בלאס ודב סער כיהנו בוועדה המארגנת, שבראשה עמד נציג ישראל ב-ICAF וחבר האגודה --- אברהם ברוט. בוועדת המאמרים של הכנס השתתפו נציגים מהאוניברסיטאות בישראל (הטכניון, תל-אביב, בן-גוריון), מהתעשייה האווירית ומחיל האוויר. הצד הארגוני של הכנס הופקד בידיה האמונות של חברת Paragon ישראל (דן כנסים).
את הכנס פתח פרופ' אנדרס בלום משוודיה, המכהן כמזכ"ל ICAF, אשר סקר בקצרה את ההתפתחויות בפיתוח כלי-טיס בשנתיים האחרונות. אחריו בירך יו"ר הוועדה המארגנת אברהם ברוט, שתיאר בפני האורחים מחו"ל את היקף הפעילות האווירונאוטית במדינת ישראל. אורח הכבוד במושב הפתיחה היה משה ארנס, מי שתרם רבות לפיתוח התעשייה האווירונאוטית בישראל בתפקידיו השונים כפרופסור להנדסה אווירונאוטית בטכניון, כמנהל חטיבת ההנדסה בתעשייה האווירית, וכשר הביטחון. ארנס תיאר בפני משתתפי הכנס את הישגיה של ישראל בחינוך דורות של מהנדסי אווירונאוטיקה וחלל, ואת הישגי התעשייה, שאחד משיאם היה פיתוח מטוס הקרב המתקדם לביא בשנות ה-80' של המאה הקודמת.