להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
כסלו תשע"ד – נובמבר 2013
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
חיל האוויר
מטוסי ה-F-35A יסופקו בין 2016 ל-2018
שישה מטוסי V-22 יסופקו בתוך כשנתיים
M-346 לביא הראשון יושלם באמצע 2014
התע"א מבצעת השבחה מבנית של הקרנפים
תעשיות ביטחוניות - כטב"מים
שתי תערוכות כטב"מים נערכו בארץ בתוך פחות מחודשיים
הרון 1 הודגם בטיסה
Sky Sapience הדגימה פלטפורמה מרחפת לאיסוף מודיעין
הפרד האווירי ממשיך בניסויים
בלון תצפית זעיר של שילת הדמיה
איירונאוטיקס הציגה את האורביטר 2 ו-3
כטב"ם תקיפה מתאבד של UVision
חברות תעופה ישראליות
אל-על: 737-900ER ראשון ; סוף עידן ה-767-200 ; מותג טיסות מוזלות UP.
ב-24 באוקטובר השלים אלכס אכטמן את השתלטותו על כים-ניר שירותי תעופה, וזו הפכה לחברה פרטית בבעלותו המלאה. כים-ניר מפעילה כיום 18 כלי-טיס הנמצאים בבעלותה, שכוללים 8 מטוסי ריסוס, 3 מטוסי תובלה קלים ובינוניים, ו-7 מסוקים (מסוק נוסף מופעל בחכירה). בקרוב יצטרף לצי מטוס ריסוס תשיעי הנמצא בתהליך שיקום, ויש כוונה לרכוש עוד מסוק קל. כים-ניר מפעילה גם את שמונת מטוסי ה-AT-802F של טייסת הכיבוי אלעד של חיל האוויר.
אנו סוקרים את תחומי הפעילות הנוכחיים של כים-ניר בעקבות ביקור שערכנו לאחרונה בחברה ושיחה עם סמנכ"ל המבצעים שלה, שי בר.
האגודה הבינלאומית למערכות כלים בלתי מאוישים (AUVSI), שמרכזה בארה"ב, מקיימת מדי שנה כנס מקצועי גדול לחבריה יחד עם תערוכה של מוצרים בתחום זה. היקף התערוכה הלך וגדל בשנים האחרונות, בד בבד עם התרחבות הפעילות בפיתוח כלים בלתי מאוישים.
השנה נערכה התערוכה בוושינגטון הבירה, באולם התת-קרקעי הענקי של מרכז הכנסים ע"ש וולטר וושינגטון, בין ה-13 ל-15 באוגוסט. השתתפו בה כמעט כל מפתחי ויצרני הכלים הבלתי מאוישים (כלי-טיס, כלי-שיט וכלי-רכב) בארה"ב, והייתה גם נוכחות מוגבלת וצנועה יחסית של יצרנים ממדינות אחרות --- כולל אפילו סין. בגלל מגבלות המקום, וכנראה גם כדי לחסוך בהוצאות, לא הוצגו בתערוכה כלים גדולים בקנה מידה מלא. נראו בה בעיקר הכלים הקטנים והזעירים, וכן דגמים בקנה מידה מוקטן של הכלים הגדולים.
תעשיית הכלים הבלתי מאוישים בארה"ב, במיוחד בתחום האווירי, התפתחה בעשור האחרון בקצב מדהים, תוך היענות מהירה לצורכי הזרועות הצבאיות שלחמו בזירות שונות בעולם, בעיקר בעיראק ובאפגניסטן. בשנים האחרונות גובר גם ההיצע לשוק האזרחי. וכאשר התעשייה האמריקנית מציעה מגוון כה רחב של מוצרים היכולים לענות על כל הדרישות, אין כמעט סיכוי ליצרנים זרים למכור את מוצריהם בשוק האמריקני.
התעשיות הישראליות, שהיו החלוצות בפיתוח כטב"מים לפני 30-20 שנה, הצליחו למכור את מוצריהן לזרועות הצבאיות בארה"ב בעידן שבו לא היה עדיין היצע מספיק ממקורות אמריקניים. כיום אין להן יותר כל סיכוי לזכות בהצלחות בשוק הצבאי האמריקני, ולאור זאת רובן ויתרו על השתתפות בתערוכה או שהציגו בפרופיל נמוך מאוד. כך לדוגמה, התעשייה האווירית לישראל נעדרה כליל, ואלביט מערכות השתתפה בדוכן צנוע ביותר, בו הוצג רק המיני-כטב"ם סקיילארק 1. עוד השתתפו בתערוכה חברות ישראליות קטנות יותר, המציעות מערכות, רכיבים ושירותים לתעשיית הכטב"מים.
יהודה בורוביק נסע בפעם השנייה לבקר בתערוכה המוקדשת בלעדית לכלים בלתי מאוישים, לאחר שביקר לפני שלוש שנים בתערוכת AUVSI שנערכה בדנוור, קולוראדו (ראה "ביעף" e114).
בסקירה זו אנו מתרכזים במערכות אמריקניות בלבד, במיוחד אלה שנמצאות בשימוש מבצעי או שהוזמנו על-ידי הזרועות הצבאיות בארה"ב. הכתבה מתארת כטב"מים מסוגים שונים בחלוקה לפי החברות המייצרות, ומציגה את ההתקדמות שחלה בתחום זה מאז התערוכה הקודמת ואת כיווני ההתפתחות לשנים הקרובות.
ב-27 בדצמבר 1913 המריא הטייס הצרפתי ג'ול ודרין מביירות במטוס בלריו XI-2 והגיע לשפת הים של יפו, ובכך ציין את הנחיתה הראשונה של מטוס בארץ ישראל. ודרין היה אחד מחמישה טייסים ומכונאים מוטסים שיצאו באוקטובר-נובמבר 1913 בשלושה מטוסים למסע אווירי מפאריס לקהיר, שהוכרז על-ידי קלוב התעופה הצרפתי והעיתון Le Matin, והראשון שהשלים בהצלחה את המסע לאורך כ-6,000 ק"מ. ארבעה ימים אחריו נחתו בירושלים מארק בונייה וז'וזף ברנייה במטוס ניופור VI G.
פרשה זו מתוארת בפירוט רב בספרו של ד"ר דב גביש ציפור האדם באופקנו - הטיסות הראשונות לארץ-ישראל 1914-1913, שהופיע בשנת 2003 בהוצאת יד יצחק בן-צבי. אנו מביאים כאן תקציר של הסיפור בהתבסס על ספר זה.
מטוסי בלריו XI במוזיאונים באירופה ובארה"ב
הבלריו 11 החד-כנפי היה המטוס המוצלח והפופולארי ביותר בעולם במחצית השנייה של העשור הראשון לתעופה הממונעת, שהוביל במרוצים אוויריים ובתחרויות טיסה משנת 1909 עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-1914. מפעלי בלריו בצרפת יצרו כ-900 מטוסי דגם XI ב-16 גרסאות שונות, שסופקו הן לטייסים פרטיים והן לחילות אוויר. בנוסף, יוצרו מטוסים כאלה ברישיון גם במדינות אחרות. מפעלי בלריו הציעו דגמים יותר ויותר מתקדמים של התכן הבסיסי - החל בגרסה הראשונית עם כנף בעל מוטה של 7.8 מטר ושטח של 14 מ"ר עם מנוע בן 25 כ"ס בלבד, וכלה בגרסאות דו-מושביות עם מוטה של 11 מטר ושטח כנף של כ-23 מ"ר שצוידו במנועים בעלי הספק של עד 100 כ"ס.
במקומות שונים בעולם נותרו כיום מספר מטוסי בלריו XI מקוריים. אנו מביאים כאן תמונות של חמישה מטוסים כאלה, שצילמנו בשנתיים האחרונות במוזיאונים בצרפת, שוויצריה וארה"ב.
סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:
בשם שמים, מאת אבירם ברקאי, הוצאת כנרת, זמורה-ביתן, 2013
ידעתי שתבואו - על מסירות, עוז ומופת, מאת עודד מרום, בהוצאת עמותת חיל האוויר, 2013
חזון האוויר - ראשית התעופה בארץ-ישראל, 1948-1913, בעריכת גניה דולב, מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב, 2013
Modern Israeli Air Power, by Thomas Newdick and Ofer Zidon, Harpia Publishing, Austria, 2013
Sword Shield of Zion - The Israel Air Force in the Arab-Israeli Conflict, 1948-2012, by David Rodman, Sussex Academic Press, U.K., 2013