להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
כסלו תשע"ה – נובמבר 2014
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
חיל האוויר
מטוסי הלביא האיטלקיים נחנכו בטקס חגיגי בחצרים
טייסת שנייה של מטוסי F-35 אדיר תוקם בסוף העשור
תעשיות ביטחוניות בישראל
קו ייצור למעטי כנפיים עבור ה-F-35 נחנך בתע"א
מערכת ההגנה האווירית ברק 8 הוכיחה יכולת יירוט
מערכת טקסיבוט לגרירת מטוסים בשדות תעופה זכתה לרישוי אירופי וישראלי
התע"א הסבה בואינג 767 למטוס תדלוק עם מנור מעופף
רפאל מציעה גרסה ימית של כיפת ברזל
תעשיות ביטחוניות - כטב"מים
המיקרו-כטב"ם ArrowLite סופק לכוחות מיוחדים בארה"ב
הכטב"ם הבריטי Watchkeeper הופעל לראשונה באפגניסטן
מבחר כטב"מים הוצגו בכנס הכלים הבלתי מאוישים של i-HLS
תעשיות ביטחוניות בעולם
מערכות לייזר ליירוט פצמ"רים וכטב"מים מפותחות בארה"ב ובגרמניה
טכניון
צוות סטודנטים מהטכניון זכה במקום החמישי בתחרות כטב"מים אוטונומיים בארה"ב
חברות תעופה ישראליות
קא"ל מצטיידת בשני מטוסי מטען חדשים
מוזיאונים לתעופה בעולם
מוזיאון קאפרוני באיטליה; מטוסי קאפרוני במוזיאון וולאנדיה
המהנדס האיטלקי הצעיר ג'יאני קאפרוני בנה את המטוס הראשון שלו בשנת 1910. מטוס זה, Ca.1, נשמר עד היום ומוצג במוזיאון וולאנדיה, ליד נמל התעופה מילאנו-מאלפנסה.
בשנת 1911 הקים המהנדס קאפרוני המוכשר את מפעל המטוסים הראשון שלו, ופעילותו הפוריה הלכה וגברה עד מלחמת העולם השנייה. מפעלי קאפרוני והמפעלים של החברות-הבנות שנכללו בקבוצת קאפרוני פיתחו במשך כשלושים השנים האלה עשרות דגמים של מטוסים מסוגים שונים, שחלקם נותרו כאבות-טיפוס ניסיוניים ורבים אחרים נכנסו לייצור סדרתי. נכללו ביניהם מטוסי קרב, מטוסי סיור, מטוסי אימון ומפציצים בתקופת מלחמת העולם הראשונה; מטוסי נוסעים יבשתיים וימיים בשנות ה-20'; מטוסים קלים לשימושים ספורטיביים, לאימון ולהפעלה צבאית; ועד למטוסי קרב משובחים, מפציצים ומטוסי סיור בתקופת מלחמת העולם השנייה.
המשבר הכלכלי באיטליה אחרי המלחמה מנע מקאפרוני אפשרות לקיים תעשיית מטוסים רצינית, ומשנות ה-50' ואילך פותחו רק מעט דגמים ניסיוניים. מה שנותר ממפעלי קאפרוני נמכר לחברת אגוסטה בשנת 1983.
במשך השנים נשתמרו במפעלי קאפרוני מספר מטוסים היסטוריים חשובים. בשנת 1992 נפתח מוזיאון קאפרוני ליד שדה התעופה הקטן של העיר טרנטו בצפון איטליה. מוצגים בו כ-20 מטוסים של ממש, שרק כמחציתם הם מתוצרת קאפרוני והאחרים מתוצרת חברות איטלקיות אחרות. כמו-כן כולל המוזיאון דגמים מוקטנים של מטוסים שלא שרדו, ומוצגים היסטוריים שונים.
ארבעה מטוסי קאפרוני נוספים מוצגים במוזיאון וולאנדיה.
אנו סוקרים כאן מטוסים של קאפרוני המוצגים בטרנטו ובוולאנדיה.
סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:
כיפת ברזל, מאת אילן כפיר ודני דור, הוצאת כנרת, זמורה ביתן, דביר, 2014
אלבום חיל האוויר (באנגלית), מאת עופר צידון, בהוצאה משותפת של מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל וישראל דיפנס, 2014
מהקונקורד לכיפת ברזל - ניהול מערכות טכנולוגיות במאה ה-21, מאת אביגדור זוננשיין ושוקי שטאובר, יהושע שטאובר - ספרי ניהול ועסקים, 2014
Predator - The secret origins of the drone revolution, by Richard Whittle, Henry Holt and Company, U.S.A., 2014
The Airbus A380 - A History, by Graham M. Simons, Pen & Sword Books, U.K., 2014