ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e132

ביעף e132

תמוז תשעיוני 2015

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

 

דמיין טיסה של ה-F-35 הוצב בבסיס נבטים

התע"א חשפה מכ"מים להתראה מוקדמת לטווחים ארוכים

ישראייר הזמינה מטוס איירבאס A320 שלישי

רעות נתיבי אוויר מפעילה L-39ZO אלבטרוס

 

 

למעלה

תערוכות בעולם

EBACE: תערוכת מטוסי המנהלים בג'נבה

התערוכה השנתית ה-15 למטוסי מנהלים ותעופה עסקית נערכה בין ה-19 ל-21 במאי במרכז הקונגרסים Palexpo שליד נמל התעופה בג'נבה, בקרבת הגבול הפתוח בין שוויצריה לצרפת. תערוכת EBACE מאורגנת מאז 2001 על-ידי האיגוד האירופי לתעופה עסקית (EBAA) בשיתוף עם איגוד התעופה העסקית בארה"ב (NBAA).

בתצוגה הקרקעית במתחם מגודר בנמל התעופה הבינלאומי של ג'נבה הוצגו 58 מטוסים ומסוקים מסוגים שונים, החל בסירוס SR22T החד-מנועי הבוכנתי ומטוס ואקו דו-כנפי קלאסי בייצור מחודש, וכלה במטוסי המנהלים הגדולים ביותר, כולל דגם עסקי של הבואינג 737 עם עיצוב פנים מפואר. היצרנים המובילים של מטוסי מנהלים סילוניים ובעלי מנועי טורבו-מדחף מכל הסוגים הציגו את מבחר הדגמים הנמצאים כיום בייצור, ביניהם החברות בומבארדייה הקנדית, טקסטרון אוויאיישן האמריקנית (השולטת במותגים ססנה, ביצ'קראפט והוקר), גאלפסטרים האמריקנית, אמבראר הברזילאית ודאסו הצרפתית. השתתפו גם חברות קטנות יותר, דוגמת פילאטוס השוויצרית, דאהר הצרפתית (לשעבר דאהר-סוקאטה), אקליפס האמריקנית, הונדה איירקאפט האמריקנית-יפנית, קווסט האמריקנית ונקסטאנט האמריקנית (שמשביחה מטוסים קיימים). בנוסף למטוסים החדשים של היצרניות ולמטוסים של חברות המציעות שירותי החכרה והטסה במטוסי מנהלים, הוצגו מטוסי מנהלים מיד שנייה המוצעים למכירה. בתצוגה החיצונית ובתוך אולם התערוכה נראו גם ארבעה מסוקים בעלי עיצוב פנימי מפואר, מתוצרת אגוסטה-ווסטלנד, בל הליקופטר וסיקורסקי.
יהודה בורוביק ביקר בפעם השלישית בתערוכת EBACE בג'נבה. הכתבה סוקרת לא רק את המטוסים החדשים שהוצגו בתערוכה, אלא גם מטוסי מנהלים חדשים הנמצאים בפיתוח ובניסויי טיסה, שלא הובאו לג'נבה. לאחר סקירת שוק מטוסי המנהלים בעולם והמגמות המסתמנות בו, אנו מתארים את ההיצע החדש של החברות בומבארדייה, טקסטרון אוויאיישן (ססנה), גאלפסטרים, דאסו, אמבראר, הונדה ופילאטוס, וגם את התוכנית היומרנית לפיתוח מטוס מנהלים על-קולי.

 

הסלון האווירי בפאריס 2015

הסלון האווירי ה-51 בפאריס, שנערך בשדה התעופה לה-בורג'ה בין ה-15 ל-21 ביוני, היה מאכזב מבחינת היקפו ומבחינת החידושים שנראו בו. בעשור האחרון מתחזקת המגמה של התבססות התערוכות הבינלאומיות בפאריס ובפארנבורו כאירועים עם דגש עסקי מכריע, שהעיקר בהם הוא הכרזות על עסקאות חדשות לאספקת מטוסי נוסעים. מספר כלי-הטיס המוצגים בסלון פאריס הולך ויורד מפעם לפעם, והצמצום בהיקף מפגני הטיסה היומיים חריף עוד יותר.
בתצוגה הקרקעית בסלון הנוכחי ספרנו 89 מטוסים ומסוקים מאוישים בלבד, ביניהם חמישה מטוסים היסטוריים - לעומת 120 כלי-טיס בשנת 2011 ו-105 כלי-טיס בשנת 2013. בנוסף, הוצגו הפעם שני דגמים בקנה מידה מלא של כלי-טיס חדישים, וברחבות החיצוניות ניתן היה למצוא 18 כלי-טיס בלתי מאוישים (כטב"מים).
את מפגני הטיסה היומיים - שבעבר הרחוק היו האטרקציה המרכזית של הסלונים - ראוי להגדיר הפעם כעלובים: במשך כשעתיים הופיעו 14 כלי-טיס בלבד, ביניהם רק שני מטוסי קרב (הראפאל הצרפתי וה-JF-17 הפקיסטני/סיני), מסוק צבאי אחד (NH90), מטוס תובלה צבאי אחד (A400M אטלס), ארבעה מטוסי נוסעים גדולים של איירבאס, בומבארדייה ובואינג, מטוס מנהלים סילוני אחד (הפאלקון 8X החדש, שהגיע מדי יום בטיסה להדגמה קצרה, אך לא הוצג על הקרקע), וחמישה מטוסים קלים ואווירובטיים. בסוף השבוע נגרעו מרשימת המופעים חלק ממטוסי הנוסעים הגדולים, אך נוספו מספר מטוסים היסטוריים והצוות האווירובטי של חיל האוויר הצרפתי.

יהודה בורוביק סוקר בכתבתו את החידושים המעטים שהוצגו הפעם בפאריס, רובם המכריע בתחום האזרחי, ומתייחס גם לתוכניות עתידיות שהוכרזו בסלון: מטוסי הנוסעים החדשים מסדרה C של בומבארדייה; התוכנית של אמבראר הברזילאית לפיתוח מטוסי נוסעים משופרים ממשפחת E2 ; מטוס התובלה האוקראיני החדש אנטונוב An-178 ; התוכנית לחידוש הייצור של מטוסי דורנייה 328 בטורקיה; המטוס הסילוני הקל פלאריס LAR-1 מפולין; הגשמת תוכנית E-Fan של קבוצת איירבאס לייצור מטוס קל בעל הנעה חשמלית; המסוק האזרחי החדש H160 של איירבאס הליקופטרס; ומכונית מעופפת צרפתית.
אנו מתעדים גם שישה כטב"מים בולטים שהוצגו בתערוכה, מתוצרת צרפת, איטליה, ארה"ב וישראל.
הפרק המסיים של הכתבה סוקר את תצוגת החברות הישראליות בסלון פאריס - התעשייה האווירית, רפאל, אלביט מערכות, איירונאוטיקס, והחשיפה המפתיעה של משפחת החימושים המשוטטים שהציגה חברת UVision .

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

המוזיאון הצבאי הלאומי בהולנד

מוזיאון צבאי לאומי חדש נחנך בהולנד ב-11 בדצמבר 2014 בנוכחות המלך וילם-אלכסנדר, ונפתח לקהל כעבור יומיים. המוזיאון שוכן במבנה ענקי בעל חלונות שקופים ששטחו 35,000 מ"ר וגובהו 17 מטר, שהוקם בשדה התעופה הצבאי סוסטרברג (Soesterberg), הנמצא במרחק של כ-65 ק"מ צפונית לאמסטרדם.
המוזיאון החדש משלב תצוגות ממוזיאון חיל האוויר המלכותי ההולנדי, ששכן בסמוך לסוסטרברג ונסגר ביולי 2013, ומהמוזיאון של צבא היבשה ההולנדי בדלפט. ניתן לראות בו מוצגים צבאיים מראשית המאה ה-20 עד סופה, הכוללים טנקים, כלי-רכב משוריינים, כלי נשק וציוד צבאי מגוון, רקטות וטילים, מטוסים, מסוקים ועוד.
שדה התעופה הצבאי סוסטרברג חדל לשמש כבסיס אווירי מבצעי בנובמבר 2008, ומשרד ההגנה ההולנדי ייעד אותו כאתר למוזיאונים. השדה שימש את הזרוע האווירית של צבא הולנד ולאחר מכן את חיל האוויר המלכותי ההולנדי מאז 1913. בתקופת מלחמת העולם השנייה נכבש המקום על-ידי הגרמנים ושימש את הלופטוואפה. הפצצות בעלות הברית גרמו נזקים חמורים לשדה ולמתקנים שנמצאו בו, ולאחר המלחמה נדרשה בנייתו מחדש של הבסיס. הוא נפתח מחדש לפעילות צבאית באוגוסט 1951.
בתקופת המלחמה הקרה הקצו ההולנדים חלק מבסיס סוסטרברג לפעילות מבצעית של חיל האוויר האמריקני באירופה במסגרת נאט"ו. האמריקנים כינו את התחום שהוקצה להם בבסיס Camp New Amsterdam, והציבו בו את טייסת הקרב ה-32 של חיל האוויר האמריקני, שנקראה Wolfhounds (כלבי-ציד). הטייסת פעלה בסוסטרברג במשך ארבעים שנה, מנובמבר 1954 עד ספטמבר 1994, והפעילה במשך השנים מטוסי קרב מדגמי F-86 סייבר, F-100 סופר סייבר, F-102 דלתה דגר, F-4 פאנטום ו-F-15 איגל. רוב סוגי המטוסים האלה (פרט לפאנטום) מונצחים כיום במוזיאון.
התצוגות במוזיאון הקשורות לתעופה כוללות כיום 29 מטוסים צבאיים, 4 מסוקים, שני כטב"מים, וכן מנועי מטוסים, טילים, רקטות ותותחי נ"מ. תצוגת המטוסים החיצונית עשויה להתרחב בעתיד עם הבאת כלי-טיס נוספים המאוחסנים במקומות אחרים.
ביקרנו במוזיאון החדש ב-9 באפריל השנה, ולהלן הדיווח המצולם שלנו.

  

 

למעלה