ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e140

ביעף e140

תמוז תשעיולי 2017

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך - עמוד 2

חדשות ביעף

אל-על יוצאת לדרך חדשה עם מטוסי הדרימליינר

מיתוג חדש לארקיע

אל-על תרכוש את ישראייר

 

 

תערוכות בעולם

EBACE: תערוכת מטוסי המנהלים בג'נבה

התערוכה השנתית ה-17 למטוסי מנהלים ותעופה עסקית נערכה בין ה-22 ל-24 במאי במרכז הקונגרסים Palexpo שליד נמל התעופה הבינלאומי בג'נבה, בקרבת הגבול הפתוח בין שוויצריה לצרפת. תערוכת EBACE מאורגנת מאז 2001 על-ידי האיגוד האירופי לתעופה עסקית (EBAA) בשיתוף עם איגוד התעופה העסקית בארה"ב (NBAA).

בתצוגה הקרקעית במתחם מגודר בנמל התעופה הוצגו 56 מטוסים: 48 מטוסי מנהלים סילוניים מ-32 סוגים שונים, שבעה מטוסים בעלי מנוע טורבו-מדחף אחד או שניים, ומטוס אחד בעל מנוע בוכנה (סירוס SR22T). המגוון הסילוני הקיף את כל הגדלים, החל מהסירוס ויז'ן SF50 החד-מנועי וכלה בדגם עסקי של הבואינג 737 עם עיצוב פנים מפואר (BBJ).

היצרנים המובילים של מטוסי מנהלים סילוניים ובעלי מנועי טורבו-מדחף מכל הסוגים הציגו את מבחר הדגמים הנמצאים כיום בייצור, ביניהם החברות בומבארדייה הקנדית, טקסטרון אוויאיישן האמריקנית (השולטת במותגים ססנה, ביצ'קראפט ובל הליקופטר), גאלפסטרים האמריקנית, אמבראר הברזילאית ודאסו הצרפתית. השתתפו גם חברות קטנות יותר, דוגמת דאהר הצרפתית, הונדה איירקראפט האמריקנית-יפנית, נקסטאנט האמריקנית (שמשביחה מטוסים קיימים), סירוס האמריקנית, פייפר האמריקנית ופילאטוס השוויצרית.

בנוסף למטוסים החדשים של היצרנים ולמטוסים של חברות המציעות שירותי החכרה והטסה במטוסי מנהלים, הוצגו מטוסי מנהלים מיד שנייה המוצעים למכירה. בתוך אולם התערוכה נראו גם שלושה מסוקים בעלי עצוב פנימי מפואר, מתוצרת איירבאס הליקופטרס (H145), בל הליקופטר (407GX) ולאונארדו (AW109SP).

יהודה בורוביק ביקר בפעם הרביעית בתערוכת EBACE בג'נבה. הכתבה פותחת בסקירת שוק מטוסי המנהלים והמגמות המסתמנות בו בעולם; סוקרת את המטוסים החדשים שהוצגו בתערוכה - ססנה סייטיישן לונגיטיוד, גאלפסטרים G500, פילאטוס PC-24, דאסו 8X, וסירוס ויז'ן SF50; עוסקת גם במטוסי מנהלים חדשים שלא הובאו לג'נבה, הנמצאים בפיתוח או בניסויי טיסה בחברות בומבארדייה, גאלפסטרים ודאסו; ומסיימת בתיאור ההתקדמות שחלה בתוכנית היומרנית של אריון לפיתוח מטוס מנהלים על-קולי.

 

 

הסלון האווירי בפאריס 2017

הסלון האווירי ה-52 בפאריס, שנערך בשדה התעופה לה-בורז'ה בין ה-19 ל-25 ביוני, היה עשיר ביותר בחידושים - הרבה יותר מאשר בשנים הקודמות. בארבעת הימים הראשונים נראו בתצוגה הקרקעית כ-100 מטוסים ומסוקים מאוישים, מתוכם כ-20 כלי-טיס חדשים שלא הוצגו קודם לכן בתערוכות הבינלאומיות בפאריס, בפארנבורו או בברלין. ברחבות החיצוניות ניתן היה למצוא גם מבחר עשיר של כ-20 כטב"מים מסוגים שונים, מתוצרת שש מדינות בעולם.

בין החידושים בלטו שישה מטוסי נוסעים מהדור החדש, שחלקם השתתפו גם במפגני הטיסה היומיים. אלה כללו את ה-A321neo וה-A350-1000 של איירבאס; ה-737 MAX 9 וה-787-10 של בואינג; האמבראר E195-E2 הברזילאי וה- MRJ היפני.

בתחום מטוסי התובלה ראינו לראשונה את האנטונוב An-132D האוקראיני-סעודי ואת ה-LM-100J האזרחי של לוקהיד מרטין.

הייתה הפעם השתתפות נרחבת מהרגיל של התעשייה היפנית, שבנוסף לאב-הטיפוס של ה-MRJ הציגה את המטוס לסיור ימי קאוואסאקי P-1 ואת מטוס המנהלים הסילוני הקטן הונדה-ג'ט (שהוצג חודש קודם לכן גם בתערוכת EBACE בג'נבה).

בתחום הצבאי, האטרקציה העיקרית הייתה כמובן מטוס הקרב החמקן F-35A של חיל האוויר האמריקני, שהוצג לראשונה הן על הקרקע והן במפגן טיסה יומי מדהים. הזרועות הצבאיות של ארה"ב - חיל האוויר, צבא היבשה וחיל הים - הביאו לתצוגה הקרקעית עוד שישה כלי-טיס: מטוס הקרב F-16C (שנראה בקביעות בתערוכות הבינלאומיות כבר קרוב ל-40 שנים), מטוס התובלה C- 130J סופר הרקולס, המטוס-מסוק CV-22 אוספרי, מטוס הסיור הימי P-8A פוסידון, והמסוקים AH-64D אפאצ'י ו-CH-47F שינוק (שהובא לראשונה לפאריס).

חידושים נוספים בתחום הצבאי היו אב-הטיפוס של מטוס האימון הבסיסי M-345, שהוצג על-ידי לאונרדו לצד מטוס הקרב הקל M-346FA; מטוס האימון הטורקי הירקוש בגרסה חמושה, כאשר הדגם הבסיסי השתתף במפגני הטיסה היומיים; ומטוסי סיור ותקיפה קלים שהוסבו ממטוסי ריסוס - הלונגסורד, שהוסב על-ידי חברת L3 האמריקנית מה-AT-802 של אייר טרקטור; וה-T-Bird, שהוסב על-ידי החברה הבולגרית LASA מהתראש 510G.

מפגני הטיסה היומיים היו בהיקף דומה לאלה שהתקיימו בסלונים הקודמים בעשור הנוכחי. במשך כשלוש שעות אחרי הצהריים הוטסו 19 כלי-טיס שונים, שכללו שני מטוסי קרב (F-35A וראפאל); חמישה מטוסי נוסעים גדולים מתוצרת איירבאס, בואינג ואמבראר שהוזכרו לעיל; שלושה מטוסי תובלה צבאיים (A400M, אנטונוב An-132D ו-KC-390); שני מסוקים צבאיים (טייגר ו-NH90); מטוס אימון אחד (הירקוש הטורקי); מטוס מנהלים סילוני אחד (דאסו 8X); מטוס נוסעים קטן לטיסות אזוריות (דורנייה 328); וארבעה מטוסים קלים ואווירובטיים.

יהודה בורוביק סוקר בכתבתו את מרבית המטוסים הצבאיים והאזרחיים שנראו לראשונה בסלון האווירי בפאריס השנה, אשר הגיעו מאוסטריה, אוקראינה, איטליה, ארה"ב, ברזיל, טורקיה, יפן וצרפת. בהמשך מוזכרים ארבעה כטב"מים חדשים, ולסיום מתוארת התצוגה הישראלית בסלון.

למעלה

זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל

ד"ר אריך שצקי

בין אנשי המקצוע היהודים שהתגייסו לעזרתה של מדינת ישראל בשנותיה הראשונות ראוי להזכיר את ד"ר אריך שצקי יליד גרמניה, שתרומתו נשכחה במהלך השנים.

שמו של מהנדס האווירונאוטיקה שצקי נחקק בעולם התעופה בצמרת רשימת מתכני מטוסי הקרב בימי מלחמת העולם השנייה ולפניה. הוא התבלט בתרומתו לתעשיית המטוסים הגרמנית עד לעליית הנאצים לשלטון, עת נמלט לארה"ב וחזר להולנד, שם הצטיין בתיכונם של מטוסי קרב שהיו בחוד החנית הטכנולוגית. כציוני נלהב החליט שצקי לקטוע את הקריירה המפוארת שלו בארה"ב ועלה ארצה לאחר קום המדינה, לתרום מניסיונו הרב לחיל האוויר בראשית ימיו. בהמשך התגייס לסייע לאגף ההנדסה בבדק מטוסים, והניח את הבסיס להפיכתו לחטיבת ההנדסה בתעשייה האווירית לישראל.

בן קשלס חושף את סיפור חייו המרתק של ד"ר אריך שצקי ומעלה על נס את תרומתו לעיצוב התשתית ההנדסית של תעשיית המטוסים הישראלית.

 

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

המוזיאון הגרמני בשפייר

בעיירה שפייר (Speyer), הנמצאת במרחק של כשעה נסיעה מדרום לפרנקפורט, נמצא מוזיאון פרטי מעניין הכולל מבחר של 65 כלי-טיס מסוגים שונים ואוסף ייחודי של חלליות רוסיות ואירופיות.

אין זה מוזיאון תעופה וחלל קלאסי, אלא תצוגה מעורבת של כלי תחבורה יבשתיים היסטוריים (מכוניות, אופנועים, כבאיות וקטרים), כלי שיט (ספינות וצוללת), כלי טיס צבאיים ואזרחיים, תצוגת חלל עשירה, ואפילו קרוסלות בידוריות ומכונות מוזיקה גדולות. חלק מהמוצגים נמצאים בתוך אולמות גדולים, והאחרים מוצגים ברחבות החיצוניות מתחת לכיפת השמיים. עיצובו המיוחד של המוזיאון כולל 26 מטוסים ומסוקים שהוצבו על עמודים גבוהים, כאילו במצב טיסה. אוסף כלי הטיס כולל 14 מטוסים ומסוקים סובייטיים/רוסיים, שהבולט ביותר מביניהם הוא ממטוס התובלה הענקי אנטונוב An-22. עוד מוצגים מטוסים צבאיים ואזרחיים שהופעלו בגרמניה החל ממלחמת העולם הראשונה, שהבולטים ביותר מביניהם הם היונקרס Ju-52 ובואינג 747-230 של לופטהנזה; מטוסים צרפתיים ואמריקניים, ועוד.

תצוגת החלל - בתוך מבנה גדול שאורכו 85 מטר, רוחבו 75 מטר וגובהו 22 מטר - היא הנרחבת ביותר מסוגה באירופה, עם דגש על הפעילות הסובייטית/רוסית. המוזיאון הצליח לרכוש את אחת ממעבורות החלל בוראן, וקיבל גם את החללית סויוז TM-19 ודגם משוחזר של החללית ווסטוק. מוצגים שם דגמים בקנה מידה מלא של מודולים אירופיים ורוסיים מתחנות החלל, שחזור הנחיתה על הירח במבצעי אפולו, חליפות חלל רוסיות ואמריקניות, ועוד.

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

יצה: אדון כלום בריבוע, מאת יצחק יעקב, הוצאת ידיעות אחרונות וספרי חמד, 2011

אדם מול שמיים - מסכת חייו של סגן אלוף אבי לניר בעל עיטור העוז, מאת אלידע בר שאול, ספריית משעול, מכון שלמה אומן, 2017

 

למעלה