ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e143

ביעף e143

אייר תשע – אפריל 2018

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך יהודה בורוביק- עמוד 2

חדשות ביעף

מטס יום העצמאות ה-70

התע"א הרוויחה 81 מיליון דולר בשנת 2017

רפאל הרוויחה 446 מיליון ש"ח בשנת 2017

אלביט מערכות הרוויחה 239 מיליון דולר בשנת 2017

חברת APG חשפה את הכטב"ם פרס 2 הממריא ונוחת אנכית ועובר לטיסה אופקית

הכטב"מים מסוג הרון 1 סיימו את שירותם בחיל האוויר הצרפתי

ממשלת ישראל תסייע לתע"א לייצר לוויין תקשורת חדש

אל-על הרוויחה 5.7 מיליון דולר בשנת 2017

נחנכה זרוע רביעית בטרמינל 3 בנתב"ג

חילות אוויר ערביים: האמירויות הערביות המאוחדות, ירדן, קטאר, כוויית, מצרים

 

למעלה

התצוגה האווירית בברלין 2018 ILA

תערוכת התעופה והחלל הבינלאומית בברלין (ILA) נערכה השנה באותו מיקום מוצלח ובאותה מתכונת והיקף כמו לפני שנתיים, אך המועד הוקדם לסוף אפריל.

מארגני התערוכה חזרו למסורת של הזמנת מדינה זרה שתהיה השותפה הבכירה באירוע, והפעם הייתה זו צרפת. אולם השותפות עם צרפת לא הניבה תצוגה נרחבת של מטוסים צרפתיים בתערוכה, בניגוד להצלחה של השותפויות בשנים עברו עם מדינות דוגמת רוסיה, הודו, שוויצריה, פולין וטורקיה. הצרפתים הביאו לתצוגה בברלין ארבעה מטוסים בלבד: שני מטוסי ראפאל, C-130J סופר הרקולס חדש של חיל האוויר הצרפתי, ומטוס מנהלים סילוני מסוג פאלקון 2000LXS. המעמד הבכיר של צרפת בתערוכה התבטא בעיקר בביקור מתוקשר של שרת ההגנה, פלוראנס פארלי, וחתימה על שורת הסכמים לפיתוחים צבאיים משותפים עם גרמניה.

ככלל, התערוכה קיבלה השנה אופי הרבה יותר גרמני מקומי, או אירופי הקשור לגרמניה, ופחות בינלאומי, עם דגש בולט על התחום הצבאי. מבין כ-100 המטוסים והמסוקים שנכללו בתצוגה הקרקעית, נראו רק ארבעה מטוסי נוסעים סילוניים - אב-טיפוס של ה-A350-900 שהשתתף במפגני הטיסה היומיים, האיירבאס A380 ה-100 של Emirates, אב-טיפוס של ה-A340-300 המשמש כמעבדת טיסה לבחינת תצורת כנף חדשה, והמטוס הקנדי בומבארדייה CS300, ששיווקו מתנהל מעתה על-ידי קבוצת איירבאס. באופן מפתיע הגיע לתערוכה גם מטוס התובלה האזרחי הגדול ביותר בעולם - אנטונוב An-225.

ההרכב הגרמני השולט בתצוגה הקרקעית התבטא ב-22 מטוסים ומסוקים מכל הסוגים של הזרועות הצבאיות, ארבעה מטוסים ומסוקים של סוכנות המחקר DLR, והרוב מבין קרוב ל-30 המטוסים ההיסטוריים והקלים. המציג הזר הגדול ביותר היה משרד ההגנה של ארה"ב, שהביא לברלין 12 כלי-טיס צבאיים, ביניהם שני מטוסי F-35A.

במפגני הטיסה בשלושת ימי התערוכה הראשונים, שהתנהלו במזג אוויר מעונן ואפור, כיכבו מסוקי התובלה המתחרים סיקורסקי CH-53K קינג סטאליון ובואינג CH-47 שינוק. תצוגה נרחבת בוצעה על-ידי מטוסים ומסוקים של הלופטוואפה ושל צבא היבשה הגרמני, וכן השתתפו מספר מטוסים היסטוריים. את המופע האווירובטי המסורתי ב-ILA ביצע הפעם צוות Patrulla Aguila של חיל האוויר הספרדי עם שבעה מטוסי אימון סילוניים מסוג קאזה C-101 אוויוג'ט.

יהודה בורוביק פותח את סקירתו על תערוכת ILA בתיאור מפורט של שני המתחרים על הזמנה גרמנית למסוקי תובלה כבדים - הקינג סטאליון מול השינוק. לנושא זה חשיבות רבה גם בהקשר ישראלי, כפי שאנו מזכירים בדבר העורך בגיליון זה.

בהמשך אנו דנים בתוכניות רכש צבאיות של גרמניה שזכו לפרסום בתערוכה, שחלקן ייעשו בשיתוף פעולה עם צרפת - מטוס תקיפה חדש שיחליף את הטורנאדו המיושן, כאשר הבחירה צפויה להיות בין הטייפון לבין ה-F-35A; יוזמה צרפתית-גרמנית לפיתוח מטוס קרב עתידי שיחליף את הראפאל ואת הטייפון; חשיפת דגם בקנה מידה מלא של כטב"ם אירופי לשהייה ארוכה ברום בינוני (EuroMALE); רכש כטב"מים חדשים לחיל האוויר, לצבא היבשה ולחיל הים בגרמניה, כולל חכירה של כטב"מים ישראליים מסוג הרון 1 והרון TP; והשבחת המטוסים הקיימים לסיור ימי ופיתוח מטוס חדש.

אנו מתארים גם טילים שונים של MBDA שהוצגו בתערוכה; את מעבדת הטיסה לבחינת כנף למינארית ב-A340-300 שהביאה איירבאס לברלין; ואת המטוס ההיסטורי המעניין ביותר שהוצג הפעם - איליושין IL-2 סובייטי מתקופת מלחמת העולם השנייה, ששוקם למצב טיסה אחרי ששכן במשך כ-70 שנים בתחתית אגם ברוסיה.

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

מוזיאון ערש התעופה בלונג איילנד, ניו-יורק

מוזיאון Cradle of Aviation (ערש התעופה) נמצא ב-Garden City בלונג איילנד במדינת ניו-יורק, במרחק של כשעה נסיעה ממרכז מנהטן. המוזיאון נפתח במשכנו הנוכחי בשנת 2002 ומוצגים בו כ-45 כלי-טיס מסוגים שונים, מבחר טילים ומספר חלליות. מטרתו העיקרית של המוזיאון לתעד את היסטוריית התעופה בלונג איילנד מראשית המאה ה-20' ועד סופה, ובהתאם לכך הדגש הוא על כלי-טיס שהוטסו במרחבי לונג איילנד בראשית ימי התעופה או שיוצרו במפעלים ששכנו שם, דוגמת גראמן, קרטיס, ריפאבליק, ועוד. התצוגה נפרסת בגלריות המוקדשות לתקופות בתולדות התעופה, שכוללות את ראשית הפעילות האווירית במישורי המפסטד בלונג איילנד (1913-1908), מלחמת העולם הראשונה, עידן הזהב בתעופה (1939-1919), מלחמת העולם השנייה, עידן הסילון מ-1946 עד 1995, בקרת התעבורה האווירית בסוף המאה ה-20' ועידן חקר החלל.

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

מאה שנים לחיל האוויר המלכותי הבריטי - סדרת פרסומים של Key Publishing.

The Royal Air Force: A Centenary of Operations, by Michael Napier, Osprey Publishing, U.K., 2018

Bringing Columbia Home – The Untold Story of a Lost Space Shuttle and Her Crew, by Michael D. Leinbach and Jonathan H. Ward, Arcade Publishing, U.S.A, 2018

 

למעלה