ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e144

ביעף e144

אב תשע – יולי 2018

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך יהודה בורוביק- עמוד 2

חדשות ביעף

חללית SpaceIL תשוגר בדצמבר השנה ומיועדת לנחות על פני הירח בפברואר 2019

הקורמורן של אורבן איירונאוטיקס הדגים פינוי בבות פצוע

החל פיתוח מלא של המכונית המעופפת CityHawk

התע"א תחכיר 5 כטב"מים גדולים מסוג הרון TP לחיל האוויר הגרמני

ההרמס 900 הותאם לטיסה במרחב אווירי אזרחי

צבא אזרבייג'ן הציג כטב"מים מתוצרת ישראל

ThunderB של בלובירד הדגים יכולת נשיאה ושחרור של מטענים זעירים

התע"א ותעש מערכות מציעות רקטהת תקיפה ארוכת-טווח לשיגור מהאוויר: Rampage

רפאל חשפה מערכות נשק חדשות בתערוכת יורוסאטורי: I-Dome, EPIK, Firefly

התע"א מרחיבה את משפחת ההגנה האווירית ברק

הנסיך ויליאם הגיע לביקור בישראל במטוס ווייג'ר מלכותי

חילות אוויר ערביים: בחריין, ירדן

מטוסים חדשים לישראייר ואל-על

 

 

תערוכות בעולם

התצוגה האווירית פארנבורו 2018

התערוכה הבינלאומית לתעופה וחלל בפארנבורו התקיימה בחודש יולי באותה מתכונת והיקף כמו בשנים הקודמות בעשור הנוכחי. בתצוגה הקרקעית נראו כ-80 מטוסים ומסוקים מאוישים בלבד ושישה כטב"מים גדולים.

מפגני הטיסה בימים הראשונים של התערוכה היו גם הפעם מאכזבים מאוד וכללו רק כתריסר כלי-טיס, רובם המוחלט מטוסי נוסעים אזרחיים או מטוסי תובלה. מטוסי קרב נראו בפארנבורו במשורה, ורעש מבערים אחוריים לא הרעיד את ביתני האירוח כמו בימים הטובים הרחוקים. למרות שחיל האוויר המלכותי קיבל כבר ארבעה מטוסי F-35B, אלה לא הובאו לתצוגה בפארנבורו. המארגנים הסתפקו במטס הצדעה קצר של F-35B אחד בליווי טייפון בבוקר פתיחת התערוכה. נראה כי נתקבעה המגמה, שאת המפגן הצבאי הגדול והמרשים מקיימים במסגרת המופע Royal International Air Tattoo בבסיס חיל האוויר המלכותי פיירפורד בסוף השבוע שקדם לפתיחת התערוכה, ולפארנבורו מותירים כמעט אך ורק היבטים מסחריים אזרחיים. היו אמנם כמה הכרזות חשובות בתחום הצבאי, אך מטוסים צבאיים של ממש ראינו מעט מאוד.

גם בתחום האזרחי לא נראו חידושים רבים. המטוסים שהוצגו לראשונה היו האיירבאס A330-900 מהדור החדש (neo), מטוס המנהלים הגדול גאלפסטרים G600, המסוק הקטן בל 505, ומטוס האימון DART-550 של דיאמונד (עם מנוע חדש). כל השאר כבר נראו בתערוכות בינלאומיות קודמות באירופה.

יהודה בורוביק סוקר בכתבתו את הנושאים הבאים שזכו להדגשה בפארנבורו: חשיפת התוכנית הבריטית לפיתוח מטוס קרב עתידי בשם טמפסט, תוכנית ההשבחה של היורופייטר טייפון, ה-F/A-259 סטרייקר הצ'כי-ישראלי, מטוס האימון הטורקי Hurjet, הסופר הרקולס האזרחי לכיבוי שריפות, ה-A330neo, הסכמי שיתוף הפעולה בין איירבאס לבומבארדייה ובין בואינג לאמבראר, והמכונית המעופפת מהולנד.

למעלה

זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל

ד"ר משה מרטין זולטן

בין חלוצי תכן כלי-הטיס בגרמניה בתחילת המאה ה-20 היו אחדים שלא התפנו לרכוש השכלה הנדסית מסודרת. אחד מאלה היה ד"ר מרטין זולטן, שבחר לעסוק ברפואת שיניים למחייתו, אך כל רגע פנוי שלו הקדיש לפיתוח והטסת טיסנים ודאונים. כבר מגיל צעיר נמשך לתעופה והחל לתכן טיסנים מקוריים שגרפו פרסים רבים בתחרויות הטיסנאות הארציות בגרמניה. בהמשך החל לדאות, וגייס את מיטב כשרונו לתכן ולבנות דאונים מקוריים לתחרויות הדאייה הארציות שנערכו בוואסרקופה שבהרי הרון. עם השנים הוא הפך לשם דבר בקרב הקהילה האווירונאוטית בגרמניה וזכה להערכה רבה ממובילי הפיתוח האווירונאוטי בארצו בין שתי מלחמות עולם. לאור התגברות האנטישמיות ביקש להוכיח כי היהודים יכולים לתרום לחברה הגרמנית בקידום ההישגים האווירונאוטיים. הוא היה שותף להקמת מועדון דאייה יהודי, ואף עסק בתיכון ובניית דאון בעל כנפי עזר מנפנפות (אורניתופטר) המונע בשרירי אדם.

עליית הנאצים לשלטון לא הותירה לו ברירה אלא לברוח מגרמניה. הוא עמד בראש קבוצת הדואים שעלתה ארצה מגרמניה בשנת 1935 לקראת המכביה השנייה. לאחר עלייתו תרם את כל מרצו לפיתוח התעופה בארץ ישראל, הן בתיכון טיסנים והן בתיכון גילשון ייחודי לקלוב הארצישראלי לתעופה. בנוסף הוא הקדיש מאמצים רבים לקירוב מיטב הנוער לתעופה. קבוצת נערי זולטן, בני טיפוחיו של הדוקטור, גויסה בשנת 1948 להוות את השדרה הטכנית של חיל האוויר בימי הקמתו. רבים מחניכיו בחרו לאחר מכן בעולם התעופה כדרך חיים.

בן קשלס מקדיש את הכתבה הרביעית בסדרה שלנו על חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל לקורות חייו של ד"ר זולטן בגרמניה ובישראל.

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

מוזיאון חיל האוויר המלכותי בקוספורד

חיל האוויר המלכותי הבריטי מנציח את ההיסטוריה העשירה שלו בת 100 השנים בשני מוזיאונים נפרדים – האחד בצפון לונדון והשני בצמוד לבסיס קוספורד, הנמצא צפונית-מערבית לבירמינגהם במרכז אנגליה. במוזיאון בקוספורד מוצגים כ-80 מטוסים, שרובם הופעלו בחיל האוויר המלכותי מתקופת מלחמת העולם הראשונה ועד העשורים האחרונים של המאה ה-20. נכללים גם מספר מטוסים גרמניים ויפניים ממלחמת העולם השנייה, וכן מטוסים סובייטיים ואמריקניים. התצוגה מרוכזת בתוך שלושה האנגרים ומבנה גדול אחד, כאשר תשעה מטוסים גדולים חונים ברחבות החיצוניות.

התצוגה המרשימה ביותר במוזיאון קוספורד, אשר מוקדשת לעידן המלחמה הקרה, נמצאת בתוך מבנה בעל צורה ארכיטקטונית מיוחדת שנחנך בתחילת 2007. מוצגים בו 16 מטוסים ומסוק אחד, ביניהם שלושת המפציצים האסטרטגיים שפותחו, יוצרו והופעלו בבריטניה במחצית השנייה של המאה ה-20 – ויקטור, וליאנט, וולקאן – והחימוש הגרעיני שהם נשאו. עוד ניתן לראות של מטוסי קרב בריטיים (האנטר ולייטנינג) וסובייטיים (מיג-15 ומיג-21), מטוסי תובלה, המפציץ האמריקני F-111F, ומבחר עשיר של טילים שונים.

התצוגה שנראית לנו המעניינת ביותר בקוספורד נמצאת בהאנגר המוקדש למטוסי ניסוי. ניתן לראות שם תריסר מטוסים נדירים ששימשו לניסוי תצורות וטכנולוגיות חדשניות לזמנן או כאבות-טיפוס של מטוסי קרב ותקיפה מתקדמים. חמישה מבין אלה אנו מציגים בעמודים הבאים.

בהאנגר המוקדש למלחמה באוויר מוצגים שלושה מטוסים בריטיים ממלחמת העולם הראשונה ושישה ממלחמת העולם השנייה, יחד עם שלושה מטוסים יפניים ושבעה מטוסים גרמניים ממלחמת העולם השנייה.

בהאנגר 1 קובצו יותר מ-20 מטוסים מסוגים שונים, שחלקם הופעלו בשירות צבאי בבריטניה וחלקם בשירות אזרחי. בעת ביקורנו בקוספורד ב-15 ביולי השנה היה האנגר זה סגור לקהל, כך שלא התאפשר לנו לצלם את המוצגים בו.

למעלה