ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e146

ביעף e146

שבט תשע – ינואר 2019

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך יהודה בורוביק- עמוד 2

חדשות ביעף

נמל התעופה רמון ליד אילת נחנך בטקס חגיגי ב-21 בינואר

34 כלי-טיס נוספו ברישום הישראלי בשנת 2018

11 כלי-טיס נמכרו לחו"ל או קורקעו לצמיתות בשנת 2018

תנועת הנוסעים בנתב"ג גדלה בשנת 2018 ב-10.4%

בית הספר לטיסה סקאי רכש סימולטור מתקדם מצרפת

התע"א סיפקה 29 מטוסי מנהלים חדשים בשנת 2018

נחשף טיל התקיפה הימי המתקדם שפותח במפעל מבת של התע"א

אלביט תפעיל הרמס 900 לסיור ימי עבור האיחוד האירופי

בלובירד הציגה את ה-ThunderB הממריא ונוחת אנכית וחשפה את ביצועיו

אלתא מציעה תצורה חדשה של מערכת Drone Guard

מעבדת חלל שלישית של ספייס פארמה שוגרה ב-16 בנובמבר 2018 לתחנת החלל הבינלאומית

חילות אוויר ערביים: לבנון, ירדן.

 

למעלה

זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל

פרופ' יוסף זינגר

פרופ' יוסף (יוז'י) זינגר נמנה על האבות המייסדים של הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון. הוא החל את דרכו כמהנדס צעיר במחלקת ההנדסה של חיל האוויר לאחר קום המדינה ובהמשך נענה לקריאתו של פרופ' סידני גולדסטין להצטרף לסגל המייסד של המחלקה לאווירונאוטיקה בטכניון. זינגר יסד את תחום המבנים האווירונאוטיים בפקולטה והקים מעבדת מבנים משוכללת. מחקריו פורצי הדרך בתיאוריית קריסת מבנים דקי דופן ביססו אותו כמוקד ידע עולמי בתחום זה. תלמידיו העידו שהיה בו שילוב מיוחד ונדיר של מורה נערץ, מדען דגול בקנה מידה בינלאומי, חבר יוצא דופן ועמית נאמן לעבודה שתמיד שידר אופטימיות.

לצד העשייה האקדמית, זינגר נטל חלק חשוב בפיתוח ובקידום התעשייה האווירונאוטית בארץ לאורך כל שנותיו בטכניון. החל מהתמיכה המדעית-הנדסית שהגיש לתעשייה האווירית בשלבי הפיתוח הראשונים של מטוס הערבה, דרך השאלתו לכהן כראש חטיבת ההנדסה בתקופה קריטית בהתפתחות החברה, וכלה במינויו כיו"ר דירקטוריון התע"א בתקופת פרויקט הלביא, שנתפס בעיניו כשיאו של חזון הקמת התעשייה האווירונאוטית בישראל.

פרופ' זינגר הגיע לפסגות מקצועיות שמעטים זוכים להשיגן, והכל בדרכו הצנועה ובנועם הליכות.

בן קשלס מתאר את קורות חייו ופעילותו המקצועית של פרופ' זינגר, שהקדיש את כל חייו הבוגרים לעשייה האווירונאוטית בישראל - החל מלימודי טיס בחברת אווירון בימי המנדט, שירות כקצין הנדסה בחיל האוויר של מדינת ישראל, דרך הקמת המחלקה לאווירונאוטיקה בטכניון, וכלה בתפקידי ניהול בכירים שמילא בתע"א בתקופה בה פותחו מטוסי הכפיר והלביא, וכנשיא הטכניון.

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

מוזיאון המלחמה האימפריאלי בדאקספורד

שלוחת מוזיאון המלחמה האימפריאלי בשדה התעופה דאקספורד ליד העיר קיימברידג' במזרח אנגליה (כ-90 ק"מ מצפון למרכז לונדון) הפכה לאחד הגדולים מבין מוזיאוני התעופה בבריטניה, עם אוסף מרשים של קרוב ל-100 מטוסים ומסוקים צבאיים ואזרחיים יחד עם מגוון טילים ואמצעי חימוש.

המוזיאון נפתח לראשונה ב-1976 באתר ששימש שדה תעופה צבאי של חיל האוויר המלכותי עד 1961. במשך השנים נוספו בו האנגרים חדשים והתצוגה הורחבה במידה ניכרת. כיום מרוכזת התצוגה בשישה האנגרים גדולים הפרוסים על שטח נרחב. שדה התעופה נותר פעיל לשימושם של חובבי תעופה, וניתן לראות בו מטוסים היסטוריים רבים שמוחזקים בכושר טיסה. המקום משמש גם למפגנים אוויריים גדולים, הנערכים מספר פעמים בשנה.

האנגר 1, הנקרא AirSpace, הוא הגדול ביותר בדאקספורד. מרוכזים בו 28 מטוסים ומסוקים מתקופות מוקדמות ומאוחרות במאה ה-20', אזרחיים וצבאיים גם יחד. התצוגה צפופה מאוד, תוך ניצול מרחבי של שטח המבנה. הצפיפות הוכתבה מהרצון להכניס מטוסים גדולים במיוחד.

בהאנגר 2 מאוחסנים מטוסים היסטוריים צבאיים מתקופת מלחמת העולם השנייה שנשמרים בכושר טיסה.

האנגר 3 מציג מטוסים צבאיים תחת הכותרת "אוויר וים". בחלקו האחורי מוצגים מטוסים ומסוקים שהופעלו מסיפון נושאות מטוסים של הצי המלכותי יחד עם TBM אוונג'ר אמריקני המייצג את מטוסו של הנשיא המנוח ג'ורג' בוש משנת 1944. בחלקו הקדמי של ההאנגר מוצגים מטוסים דו-כנפיים וחד-כנפיים של חיל האוויר המלכותי מהמחצית הראשונה של המאה ה-20'.

האנגר 4 מוקדש בחלקו הקדמי לקרב על בריטניה בתחילת מלחמת העולם השנייה. בחלקו האחורי של ההאנגר מוצגים מטוסי קרב מתחילת עידן הסילון ומשנות ה-60' וה-70' .

בהאנגר 5 מתנהלת פעילות לשיפוץ ושיקום מטוסים היסטוריים למצב שיאפשר את הצגתם במוזיאון.

ברחבה החיצונית ליד ההנגרים האלה, בסמוך לגדר המפרידה את מסלול ההמראה בשדה התעופה, חונים שמונה מטוסי נוסעים מפאר היצירה ההיסטורית של תעשיית המטוסים הבריטית אחרי מלחמת העולם השנייה.

בקצה המרוחק של מתחם המוזיאון נחנך בשנת 1997 האנגר המרכז תצוגה של מטוסי חיל האוויר האמריקני. המבנה ותכולתו שופצו וחודשו בין מארס 2015 למארס 2016, וכיום הוא כולל 18 כלי-טיס בתצוגה צפופה ביותר.

חזרנו לביקור בדאקספורד ב-19 ביולי 2018, שש שנים לאחר ביקורנו הקודם שם ביולי 2012.

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירה של הכותרים:

האנשים שמאחורי המל"ט - כיצד הפכה ישראל למעצמת כלי טיס לא מאוישים, מאת יאיר דובסטר, דוד הררי ומיכאל שפר, הוצאת קונטנטו-נאו, 2018

Iraqi Mirages in Combat - The Story of the F.1EQ in Iraq, by Miguel Garcia, Old Iraqi Army Archive (OIAA), 2018

 

 

למעלה