להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
שבט תשפ"א – ינואר 2021
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
אדיר 924 נקלט בטייסת מרכז ניסויי טיסה בבסיס תל-נוף
טייסת הברון האדום מאמנת אנשי צוות גרמנים בהפעלת הכטב"ם איתן
סדרת ניסויי יירוט מוצלחת של מערכת קלע דוד
שתי מערכות כיפת ברזל סופקו לצבא ארה"ב
דוהר שמיים הפך למבצעי במסגרת יחידת זיק של חיל התותחנים
התע"א סיפקה 22 מטוסי מנהלים חדשים בשנת 2020
חברת אטלס מראש העין מפתחת ספינות אוויר
חילות אוויר ערביים - האמירויות הערביות המאוחדות
23 כלי-טיס נוספו ברישום הישראלי בשנת 2020
13 כלי-טיס נגרעו מהרישום הישראלי בשנת 2020
תאונות טיסה בשנת 2020
תנועת הנוסעים בנתב"ג צנחה בשנת 2020 בגלל מגפת הקורונה; טיסות למפרציות
טיסה ראשונה של אל-על למרוקו; חילופי יו"ר דירקטוריון ומנכ"ל
ישראייר נרכשה על-ידי BGI השקעות בשליטת רמי לוי ושלום חיים
איתן סטיבה: ישראלי שני בדרך לחלל
פרויקט בראשית 2 הושק במשכן הנשיא ב-9 בדצמבר
אוניברסיטת אריאל שיגרה לחלל לוויין זעיר, שהושבת בגלל תקלה
טיסות בכורה וחשיפות ראשונות בשנת 2020
בואינג 777-9, גאלפסטרים G700, לונגוויו אוויאיישן/ויקינג אייר CL-415EAF, דורנייה סיסטאר CD2, ססנה 408 סקיי-קורייר, גראנד קאראוון עם הנעה חשמלית של Magnix, פיפיסטרל וליס אלקטרו, AIDC XAT-5 מטייוואן, סטראטוס 716X, אוטו אוויאיישן סלרה 500, קאסיו 1 של VoltAero עם הנעה היברידית, המכונית המעופפת AirCar של סטפן קליין מסלובקיה.
משפחת הספייק של רפאל:
טילים לפגיעה נקודתית מדויקת בשיגור מהיבשה, מהאוויר ומהים
הרשות לפיתוח אמצעי לחימה (רפא"ל) הייתה חלוצה עולמית בשנות ה-70' וה-80' של המאה העשרים כאשר הוכיחה את ישימות הרעיון של טילים נגד טנקים (נ"ט) בעלי ראש הנחיה אלקטרו-אופטי, המכוונים בדיוק נקודתי למטרתם באמצעות ערוץ תקשורת אלחוטית. עד סוף שנות ה-90' פיתחה רפא"ל משפחה של טילי ספייק להפעלה בטווחים שונים ומפלטפורמות יבשתיות, אוויריות וימיות שונות. הטילים הישראליים פורצי הדרך ובעלי הביצועים המצוינים הפכו למוצר הייצוא המוביל של חברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות (רפאל), שהצליחה למכור אותם ל-35 מדינות ברחבי העולם.
יהודה בורוביק מתאר את תולדות הפיתוח של טילי התמוז, הגומד, הגיל ונגזרותיהם החל מאמצע שנות ה-70', בהסתמך על ספרי זיכרונות וכתבות היסטוריות של המהנדסים שהובילו את פיתוח הטילים, ופרסומים שונים של חברת רפאל במשך השנים.
זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל
ד"ר משה (מויה) אפשטיין
משה אפשטיין, שכונה בפי כל מכריו מויה, היה אחד ממפתחי הטילים הבולטים ביותר בישראל בארבעת העשורים הראשונים לקיום המדינה. את דרכו המקצועית החל ב-1948 בחיל המדע (חמ"ד), המשיך באגף מחקר ותיכון (אמ"ת) של משרד הביטחון, ועבד ברשות לפיתוח אמצעי לחימה מאז הקמת רפא"ל ועד 1992. בכל שנותיו העדיף לעסוק בעבודות תיכון ופיתוח בפרויקטים חדשניים ופורצי דרך, ולא התפתה לעבור למשרות ניהול. את הידע הנרחב שלו ואת ניסיונו העשיר שיתף עם דורות של מהנדסים ברפא"ל ועם סטודנטים בטכניון.
בן קשלס סוקר את קורות חייו של ד"ר אפשטיין ואת חלקו בפרויקטים לפיתוח מערכות נשק וטילים מונחים במשך ארבעה עשורים: טילי המלאך והבזק בתחילת שנות ה-50'; פיתוח הטילים הניסיוניים ג-26 וג-25 והגרסאות השונות של הטיל לוז, שהבשיל לבסוף לגבריאל; ניסיון הפיתוח של הטיל השאפתני שבט ב' שלא הבשיל; תחילת הפיתוח של הטיל נגד טילים ברק; ותרומתו המכרעת להצלחת פיתוח טילי הנ"ט תמוז, גומד וגיל.
הכתבה מסתמכת על ספרו האוטוביוגרפי של אפשטיין מויה סיפור חיים (תוך תיקון טעויות עובדתיות שנפלו בו), ועל פרסומים אחרים של יוצאי רפא"ל.
סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירה של הכותרים:
היקום מעבר לאופק - שיחות עם פרופ' חיים אשד, מאת הגר ינאי, הוצאת ידיעות אחרונות, 2020
לוויינים והחלל החדש, מאת חיים אשד ודורון שטרמן, הוצאת אפי מלצר, 2019
Seventy Five Years of the Israeli Air Force, Volume 1, by Bill Norton,Helion & Companu, UK 2020
Armageddon and OKRA - Australia's air operations in the Middle East a century apart, by Lewis Frederickson, Big Sky Publishing, Australia, 2020