ב י ע ףביטאון האגודה למדעי התעופה והחלל בישראל

להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il

מהדורה אלקטרונית מס' e141

ביעף e141

חשוון תשע – אוקטובר 2017

בתוכן:

 

העיתון כולו בצבעים!

 

מועבר למנויים בקובץ PDF

 

דבר העורך יהודה בורוביק- עמוד 2

חדשות ביעף

עמיקם נורקין החליף את אמיר אשל כמפקד חיל האוויר

נחתמה עסקה לרכישת עוד 17 מטוסי אדיר

משטרת ישראל קלטה ארבעה מסוקי איירבאס H125 כחל

שני מטוסי בואינג 787-9 ראשונים נקלטו באל-על

התע"א פיתחה מסוק ללא טייס - יסעורון ירוק

התע"א חשפה חימוש משוטט לשיגור מכלי-שיט

טיל ברק 8 ראשון יוצר בהודו

הלוויינים ונוס ו-OPTSAT 3000 שיוצרו בתע"א שוגרו בהצלחה לחלל ב-2 באוגוסט

חילות אוויר ערביים: ערב הסעודית, מצרים, כוויית, קטאר, האמירויות הערביות המאוחדות, בחריין, עומאן, ירדן, לבנון, עיראק

 

 

תערוכות בעולם

DSEI: התערוכה הבינלאומית להגנה וביטחון בלונדון

במחצית הראשונה של ספטמבר יצאנו ללונדון לבקר לראשונה בתערוכה הבינלאומית להגנה וביטחון (DSEI), המשלבת כלים, ציוד ומערכות לשימוש הזרועות הצבאיות ביבשה, בים ובאוויר. תערוכה זו מתקיימת אחת לשנתיים במרכז התערוכות הגדול במזרח לונדון (ExCeL), אשר נחנך בסוף שנת 2000, ואשר נמצא מאז 2008 בבעלות חברה מאבו-דהבי במפרץ הפרסי. בשנת 2010 נפתח בצמוד לו גם מרכז כנסים גדול (ICC).

מרכז התערוכות הלונדוני, שנבנה על שטח של כ-400 דונם על גדת נהר תמזה, כולל מבנה מקורה גדול שבתוכו נערכה התערוכה. ברחבה החיצונית המזרחית הוצגו שני מסוקי מרלין בריטיים ושלושה מסוקים אמריקניים - אפאצ'י, בלקהוק ושינוק, וכן מערכות הגנה אווירית מתוצרת בריטניה והודו. בצד הרציף על גדת הנהר עגנו שבע ספינות מחילות הים של בריטניה, בלגיה ואירלנד, שהגדולה מביניהן הייתה הפריגטה Argyll של הצי המלכותי עם מסוק AW159 וויילדקט HMA2 על סיפונה.

לתערוכת DSEI חשיבות רבה כאמצעי לקידום השיווק של מערכות צבאיות, מכיוון שקהל המבקרים בה כולל משלחות רשמיות מהזרועות הצבאיות וממשרדי ההגנה של עשרות מדינות ברחבי העולם. מסיבה זו יש בתערוכה השתתפות ערה במיוחד של התעשיות הביטחוניות הישראליות, המציגות את מרכולתן עם דגש על מערכות המיועדות לכוחות היבשה. בין המציגות מצאנו את התעשייה האווירית לישראל, אלביט מערכות, רפאל מערכות לחימה מתקדמות, ראדא תעשיות אלקטרוניקה, קונטרופ טכנולוגיות מדויקות, פלסן שאשא, אופגל תעשיות אופטרוניות ועוד.

אותנו עניינו בתערוכה מוצגים מתחום התעופה הצבאית, דוגמת מטוסים, מסוקים, כטב"מים, טילים ומערכות הגנה מפני איומים אוויריים.

יהודה בורוביק סוקר בכתבה את מסוקי המרלין המושבחים של לאונארדו, הצעת חברת סאאב לפיתוח גרסה של הגריפן לדימוי מטוסי אויב, מערכות ההגנה האווירית לטווחים קצרים Land Ceptor ו-Sea Ceptor של MBDA, מערכת ההגנה האווירית ההודית אקאש, טילי התקיפה הנורווגיים NSM ו-JSM, משפחת הכטב"מים של תאלס, מערכות לנטרול כטב"מים, מדגים מערכת נשק הלייזר הבריטית Dragonfire, ותצוגת התעשיות הישראליות.

 

למעלה

זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל

אמיל פוהורילה - פורן

מהנדס האווירונאוטיקה אמיל פוהורילה יליד וינה, שעלה לארץ בשנת 1935 במסגרת קבוצת הדואים מגרמניה שהגיעה למכביה השנייה, היה אחד ממניחי היסודות לתעופה העברית בתחומי הדאייה והטיסה הממונעת.

כבר בשנות עבודתו הראשונות בגרמניה כמהנדס צעיר התבלט בכישרונו לתיכון דאונים מתקדמים. בסוף שנות ה-20' פיתח את הדאון וין, שהציב שישה שיאים עולמיים. בתיכוניו שילב שיטות מבנה, היגוי ואווירודינמיקה שהיוו נקודת מפנה ומהפכה בתחום הדאייה באותה תקופה, כגון: מערכת מאזנות דיפרנציאלית, פיתול אווירודינמי, כנף מלבנית מתחדדת בקצותיה, פילוג עילוי כמעט אליפטי לאורך מוטת הכנף וחיפויים אווירודינמיים בחיבורי הכנפיים לגוף.

מיד לאחר הגיעו ארצה תיכן ובנה את הדאון פוהו G-35, ובכך נכנס להיסטוריה כאדם הראשון שתיכן ובנה כלי-טיס בארץ ישראל.

בכתבה השנייה בסדרה שלנו על חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל, מתאר בן קשלס את פעילותו המקצועית של אמיל פוהורילה (שעיברת כאן את שמו לפורן) בגרמניה ובישראל. במשך יותר מ-45 שנות עבודתו בארץ שימש כמהנדס הראשי של חברת אווירון עד לאחר הקמת המדינה, כמהנדס הראשי של קלוב התעופה לישראל, ועבד בתעשייה האווירית לישראל ובאגף התעופה האזרחית במשרד התחבורה עד גיל 79.

 

למעלה

מוזיאונים לתעופה בעולם

מוזיאון התעופה הגרמני בשלייסהיים

חלק נכבד מאוסף המטוסים ההיסטוריים של המוזיאון הלאומי בגרמניה (Deutsches Museum) מוצג במוזיאון שנפתח ב-1992 בשדה התעופה שלייסהיים (Schleissheim) צפונית למינכן.

זהו אחד משדות התעופה הראשונים שהוקמו בגרמניה בתחילת המאה ה-20, אשר ממשיך להיות פעיל עד היום. השדה החל לפעול ב-1912 כבסיס של חיל התעופה הבווארי המלכותי. המבנה הגדול בשדה, שהוקם בתקופת מלחמת העולם הראשונה ושימש במשך שנים רבות לתיקון ותחזוקת מטוסים (Flugwerft), שופץ בראשית שנות ה-90' עבור המוזיאון. בנוסף, הוקם עבור המוזיאון מבנה גדול חדש בעל חלונות שקופים גדולים, שנחנך בספטמבר 1992.

ביקרנו במוזיאון זה לראשונה ב-2007, וכאשר חזרנו לביקור שני כעבור עשר שנים גילינו בו הרבה יותר כלי-טיס בתצוגה צפופה מאוד.

המוזיאון בשלייסהיים מוקדש ברובו לכלי-טיס שפותחו ויוצרו בגרמניה מראשית ימי התעופה ועד סוף המאה ה-20, או שהופעלו בגרמניה בשירות צבאי, אזרחי וספורטיבי. מספר כלי-הטיס הכולל במוזיאון מסתכם כיום ב-71, כאשר 24 מביניהם מוצגים בבניין ההיסטורי ו-47 במבנה החדש. התצוגה כוללת מבחר מעניין של 22 דאונים היסטוריים, לצד מגוון רחב של כלי-טיס ממונעים מכל התקופות - החל ממטוסי לחימה ממלחמת העולם הראשונה, מלחמת העולם השנייה ותקופת המלחמה הקרה בגרמניה המערבית והמזרחית, המשך במטוסים ניסיוניים שפותחו בגרמניה, וכלה במטוסים ספורטיביים. במוזיאון עוסקים גם בשיקום ושיפוץ מטוסים היסטוריים ישנים שנתגלו במקומות שונים, ואלה נוספים לתצוגה לאחר השלמת העבודות.

למעלה

ספרים ביעף   

סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:

אלוף השמיים: סיפורו של אלוף ההפלות של חיל האוויר, מאת גיורא אבן-אפשטיין (בהשתתפות אילן כפיר ודני דור), קוראים הוצאה לאור, 2017

טורקי חזק ואווירון, מאת אברהם פרי, בהוצאה עצמית, 2017

The Soviet-Israeli War 1967-1973, מאת איזבלה גנור וגדעון רמז, הוצאת Hurst & Company, בריטניה, 2017

דגל אדום מעל המזרח התיכון, מאת פסח מלובני, הוצאת אפי מלצר, 2017

 

למעלה