להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
אייר תש"ע – מאי 2010
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
מל"ט איתן ראשון מתוצרת התע"א נקלט בחיל האוויר.
חיל האוויר יכניס לשירותו גם את ההרמס 900; הרמס 450 משופר.
הצבא הבריטי מפעיל את ההרמס 450 באפגניסטן; מצפה לקליטת ה-Watchkeeper
התע"א חשפה מיני-כטב"ם חדש: Bird Eye 650
מטוס G250 שני החל בטיסות ניסוי.
כנס ישראלי בינלאומי ראשון להגנה בפני טילים נערך תחת הסיסמה: ההגנה הטובה ביותר היא הגנה אקטיבית.
.
אל-על: ביטול רכש מטוסי 777 חדשים; חכרה מטוס מטען חדש; קורקע מטוס מטען ישן.
ארקיע: סוף יען הדאש 7.
ישראייר: ניהול תמוה של צי המטוסים.
עיט: רכשה מטוס שורטס 360.
עמוס 4 יהיה לוויין תקשורת עם מטע"ד בחזית הטכנולוגיה.
באירוע חגיגי שהתקיים במלון דן פנורמה בתל-אביב ב-17 בפברואר חגגה הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון את ציון הדרך ההיסטורי של 50 מחזורי בוגרים. למפגש היובל הגיעו מאות רבות של בוגרים מכל המחזורים, שנפגשו מחדש עם חבריהם לספסל הלימודים ועם מוריהם מאז.
בחמישים המחזורים הראשונים סיימו את לימודיהם כ-2,700 בוגרים לתואר לראשון בהנדסת אווירונאוטיקה וחלל. בין הבוגרים ניתן למצוא מפקדי חיל אוויר לשעבר, ראשי להק ציוד בחיל האוויר וקצינים בכירים אחרים במערך הטכני בחיל, מנכ"לים וסמנכ"לים בתעשיות הביטחוניות ובחברות התעופה, וכמובן את המהנדסים שהובילו את כל תוכניות הפיתוח של כלי-הטיס, הטילים, הלוויינים והמערכות המוטסות בישראל.
אנו מתארים את הרקע ההיסטורי להקמת הפקולטה לאווירונאוטיקה בטכניון, מביאים מזיכרונותיו של בוגר המחזור השני, עומדים על "הניצוץ האווירונאוטי" של מספר בוגרים בולטים, ומביאים דוגמאות לביטוי "משפחת הפקולטה לאווירונאוטיקה".
במסגרת המדיניות של ממשלת רוסיה לחידוש ההתעצמות של הכוח האווירי, לאחר שנים רבות של הקפאת הרכש הצבאי בעקבות המשבר הכלכלי שנלווה להתפרקות ברית-המועצות הואץ פרויקט הפיתוח של מטוס קרב חדש מהדור החמישי. אב-הטיפוס הראשון של ה-T-50 מתוצרת סוחוי המריא לטיסת בכורה מוצלחת ב-29 בינואר השנה, ושלושה אבות-טיפוס נוספים עתידים להצטרף לתוכנית ניסויי הטיסה בתוך כ-12 חודשים. המטרה השאפתנית היא להשלים 2,000 טיסות ניסוי ולהכין את המטוס לכניסה לשירות עד 2015.
מטוס הקרב מהדור החדש מכונה "מערכת אווירית עתידית לתעופה טקטית", ובראשי תיבות ברוסית: PAK FA. אבות-הטיפוס מסומנים T-50 (כפי שאבות-הטיפוס של ה-Su-27 סומנו T-10), אבל לא ידוע מה יהיה סימונו של המטוס הסדרתי החדש. זוהי התשובה הרוסית המאוחרת ל-F-22 רפטור האמריקני, אך אין זה חיקוי של הרפטור ולא ראוי לכנות אותו "רפטורסקי", כפי שעשו מספר פרסומים סנסאציוניים.
הרוסים לא חשפו את ה-T-50 עד טיסת הבכורה שלו, וגם אחרי החשיפה לא היו נדיבים בפרטים. מבחינה של התצלומים שהופצו על-ידי חברת סוחוי, מתגלה דמיון לתצורה הבסיסית של משפחת מטוסי ה-Su-27. אנו מקבלים את הרושם, שלא מדובר במטוס חדש לחלוטין שתיכונו החל מדף נייר חלק (כמו ה-F-22), אלא בניסיון להפוך את מטוס הקרב המוכח מהדור הרביעי למטוס חמקן. סביר להניח, כי לאור המצוקה התקציבית ברוסיה שאינה מאפשרת להקצות עשרות מיליארדי דולרים לפיתוח מטוס מתקדם ביותר, נעשתה פשרה כדי לחסוך בהוצאות. לפיכך, נראה כי ה-T-50 אינו אלא הסבה מקיפה של ה-Su-35 - הדגם המתקדם ביותר במשפחת מטוסי הקרב הקודמת של סוחוי, המוגדר בתור "דור 4 ++", אותו תיארנו בגיליון e110.
בכתבה המפורטת אנו מנתחים את מאפייני המטוס החדש מבחינת הקטנת השח"ם להשגת חמקנות, מזכירים את שיתוף הפעולה בין רוסיה להודו במימון הפרויקט, וסוקרים את תולדות הפיתוח.
סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירות על הכותרים הבאים:
בגובה העיניים, מאת דני חלוץ, הוצאת ידיעות אחרונות
ספיטפייר בשירות חיל האוויר, טייסת 105, 1950-56, מאת שלמה אלוני
Dassault Mystere IV, IsraDecal Publications, מאת רענן וייס ושלמה אלוני
OKB Sukhoi, A History of the Design Bureau and its Aircraft, by Yefim Gordon and Dmitriy Komissarov, Midland Publishing, U.K
Boeing 787 Dreamliner, by Guy Norris and Mark Wagner, Zenith Press, U.S.A.
Living in the Future, by Daniel P. Raymer, Design Dimensions Press, U.S.A
The Life of Stars - The Controversial Inception and Emergence of the Theory of Stellar Structure, by Giora Shaviv, The Hebrew University Magnes Press and Springer-Verlag, Germany