להזמנת מינוי פנה אל biaf@aerospace.org.il
תשרי תש"ף – אוקטובר 2019
בתוכן:
העיתון כולו בצבעים!
מועבר למנויים בקובץ PDF
הדרימליינר ה-12 של אל-על: ירושלים של זהב
רחפן לכל תחנת משטרה ולכל יחידה מבצעית
התע"א תסב מטוסי בואינג 777-300ER מנוסעים למטען
סדרת ניסויים מוצלחת של מערכת חץ 3 באלסקה
הושלמה עסקת הרכישה של איירונאוטיקס על-ידי חברת רפאל ואביחי סטולרו; רכישת 50% מכנפית
לוויין התקשורת עמוס 17 שוגר בהצלחה
טילי שיוט איראניים פגעו במתקני נפט בסעודיה
תערוכות בעולם
התצוגה האווירית אושקוש 2019
תצוגת המטוסים השנתית באושקוש שבמדינת ויסקונסין בצפון ארה"ב, אשר נערכת בשבוע האחרון של חודש יולי, נחשבת לחגיגת התעופה הגדולה ביותר בעולם מבחינת מספר כלי-הטיס וקהל המבקרים. לפי הנתונים הרשמיים שפורסמו על-ידי מארגני האירוע - האגודה למטוסים ניסיוניים (EAA) - הגיעו לאושקוש 642,000 אנשים במהלך שבעת ימי החגיגה התעופתית; חלקם הגיעו בדרך האוויר עם כ-10,000 מטוסים, שנחתו בשדה התעופה האזורי הגדול וויטמן באושקוש ובשדות תעופה סמוכים; 2,758 כלי-טיס הוצגו לקהל המבקרים, ביניהם 1,057 מטוסים מבנייה עצמית, 939 מטוסים ישנים, 400 מטוסים צבאיים ישנים שעברו לידיים אזרחיות לאחר צאתם משירות ("ציפורי מלחמה"), 188 מטוסים זעירים (אולטרה-לייט), 105 מטוסים ימיים, 62 מטוסים אווירובטיים, ו-7 מטוסים שונים אחרים.
יהודה בורוביק, שחזר לאושקוש שש שנים אחרי ביקורו הקודם ב-2013, היה העיתונאי הישראלי היחיד מבין 851 נציגי התקשורת מכל רחבי העולם שכיסו את האירוע המרתק, והוא מתאר כאן את החידושים העיקריים שמשכו את תשומת לבו.
הכתבה פותחת בסקירת ההתפתחויות בתחום המטוסים בעלי מנוע טורבו-מדחף יחיד - הדגמים החדשים במשפחת ה-TBM של דאהר והפיכתה לחברה צרפתית-אמריקנית בעקבות רכישת קווסט; והשלמת תהליך הרישוי של האפיק E1000 עתיר-הביצועים לקראת שיווק מטוסים מוגמרים לעומת קיטים להרכבה עצמית. לאור הדרישה הגוברת לטייסים חדשים נערכים בתי הספר לטיסה בארה"ב לתגבור צי מטוסי ההדרכה שלהם, ואנו סוקרים את הדגמים הוותיקים והחדשים שמוצעים כיום: ססנה סקייהוק, פייפר ארצ'ר ופיילוט 100, וולקאנאייר V1.0 וסירוס TRAC. אקסטרה איירקאפט הגרמנית הציגה לראשונה את המטוס האווירובטי מהדור החדש שבנוי כולו מחומרים מרוכבים. ניסיון נוסף לפיתוח מכונית מעופפת ישימה הוצג על-ידי חברת סמסון סקיי בדמות הסוויצ'בלייד. בתחום כלי-הטיס הרב-להביים להמראה ונחיתה אנכית המונעים חשמלית גילינו את ה- BlackFly של חברת Opener, ושמענו על התוכניות של חברת ההזנק VerdeGo Aero לפתח מערכת הינע היברידיות-חשמליות לשימושים תעופתיים בשיתוף עם קונטיננטל איירוספייס טכנולוג'יס. לסיום אנו מתארים את האטרקציות הייחודיות של מטוסים כפולים - הטווין מוסטנג המשוקם והיאק-110 - שהוצגו בטיסה. בנוסף, אנו כוללים מבחר תמונות של מטוסים אווירובטיים שונים שהרשימו את הצופים במפגני הטיסה היומיים, מפציצים מתקופת מלחמת העולם השנייה שהוחזרו לכושר טיסה, ומטוסים לכיבוי שריפות מהאוויר.
זכות ראשונים: חלוצי התיכון האווירונאוטי בישראל
פרופסור דניאל שמשוני
למעט תקופה קצרה בה עסק בטיסנאות בילדותו, לא גילה דניאל לוין עניין מיוחד באווירונאוטיקה, ואת דרכו לתחום זה פילס באקראי. התחום שעניין אותו ביותר היה הנדסת אוניות, והוא התרכז בכך בלימודי התואר הראשון באוניברסיטת פרינסטון. אולם לימודיו לתואר שני הביאו אותו למכון הטכנולוגי בקליפורניה, שם התמחה באווירודינמיקה. כשהתקבל לעבודה בחברת קונווייר הוא קיווה לעבוד בתיכון ספינות טיס, אך מנהליו הפנו אותו לניסויי טיסה וניסויים בנקבות רוח של מפציצים אסטרטגיים.
את האהדה לתנועה הציונית והאהבה לארץ ישראל ינק מאימו. יחד איתה ביקר לראשונה בארץ ישראל ב-1928, ובפעם השנייה הגיע ב-1932 ולמד מספר חודשים בבית הספר הריאלי בחיפה. אין זה מפליא, לפיכך, שכאשר הוקמה מדינת ישראל הוא נזעק לסייע כמיטב יכולתו. לוין, ששינה את שמו לשמשוני ערב עלייתו ארצה, הגיע לארץ ביולי 1948 והציע את שירותו לחיל האוויר הישראלי שזה אך קם. במשך שמונה שנים הוא מילא מגוון תפקידים בכירים בחיל, ביניהם: יועץ ארגוני למפקד החיל, ראש אגף החזקה והנדסה, ראש ועדת התכנון, ראש להק הדרכה, ראש מטה החיל וסגן מפקד חיל האוויר בדרגת אל"ם.
בן קשלס מתאר את קורות חייו העשירים והמרתקים של דניאל שמשוני, מילדותו, נערותו ובחרותו בארה"ב ועד לאחרית פעילותו הצבאית, האזרחית, החברתית והאקדמית במדינת ישראל. בתחנות חייו השונות היה מהנדס, טייס, מפקד צבאי, יועץ ביטחוני ומקצועי, פרופסור באוניברסיטה, ופעיל חברתי ופוליטי.
מוזיאונים לתעופה בעולם
המוזיאון של אגודת המטוסים הניסיוניים באושקוש
אגודת המטוסים הניסיוניים (EAA) הקימה בשנת 1983 במרכז פעילותה באושקוש שבמדינת ויסקונסין בצפון ארה"ב מוזיאון תעופה השם את הדגש במיוחד על מטוסים קלים מראשית ימי התעופה ועד ימינו אלה. אוסף המטוסים של המוזיאון גדל בהתמדה משנה לשנה והוא כולל היום קרוב ל-200 כלי-טיס היסטוריים. בגלל מגבלות מקום באולמות התצוגה, רק חלק ממטוסי האוסף העשיר חשופים לציבור.
באולם הראשי של המוזיאון מוצגים כיום כ-75 כלי-טיס, המקובצים לפי הנושאים הבאים: חלוצי התעופה, מטוסים עתיקים וקלסיים, מטוסי מרוץ ואווירובטיקה, מטוסים מבנייה עצמית, גלריית החדשנות ופיתוחים של ברט רוטאן.
בהמשך לאולם הראשי נמצא האנגר הנשרים, המוקדש לתקופת מלחמת העולם השנייה. מוצגים בו בדרך כלל כ-10 מטוסים צבאיים היסטוריים, ועל הקירות מתועדים אירועים חשובים במלחמה. האנגר זה משמש לעתים לקיום אירועים ציבוריים שונים, ואז מוציאים ממנו את המטוסים המוצגים במרכזו. כך היה גם בשבוע שבו התקיימה תערוכת Air Venture, כאשר בהאנגר הושארו רק ארבעה מטוסים.
בצמוד לחלקו החיצוני של בניין המוזיאון מוצגים עוד כעשרה מטוסים קלים היסטוריים. מעברו השני של שדה הדשא הנרחב, שנקרא Pioneer Airport, נמצאים ארבעה האנגרים קטנים שכוללים תצוגות נוספות של מטוסים היסטוריים ומרכזי פעילות לילדים.
בעת קיום האירוע השנתי Air Venture בסוף חודש יולי מוצגים חלק ממטוסי האוסף של המוזיאון בתערוכה הכללית, ואחדים מן המטוסים ההיסטוריים שנשמרו בכושר טיסה משתתפים במפגני הטיסה היומיים.
את התמונות מאולם התצוגה הראשי של המוזיאון צילמנו בביקורנו הקודם באושקוש בתחילת אוגוסט 2013. התמונות האחרות בסקירה צולמו ביולי השנה.
סקירת ספרי תעופה וחלל חדשים, שיצאו לאור בארץ ובעולם. המדור כולל הפעם סקירה של הכותרים:
דפים מיומן הטיסות, מאת אחיקר לוס אייל, הוצאת סער, 2018
מלאכים בשמיים: כיצד הצליחה קבוצה של טייסים מתנדבים להציל את מדינת ישראל הצעירה, מאת רוברט גנדט, תרגום: בועז וייס וערן רמות, אופוס הוצאה לאור, 2018
Six-Day War 1967: Operation Focus and the 12 hours That changed the Middle East, by Shlomo Aloni, Osprey Publishing, 2019